• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative Learning Between Different Generations:Learning Design Connecting Students, Children and Parents

Research Project

Project/Area Number 16K00719
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Design science
Research InstitutionShukutoku University

Principal Investigator

SUGIHARA Mami  淑徳大学, 人文学部, 准教授 (60742137)

Research Collaborator SAKAI kazuo  明治大学, 法学部, 教授 (50225752)
ARIGA minatsu  東北芸術工科大学, 基盤教育研究センター, 講師 (40643755)
TODA hiroto  明治大学, 研究・知財戦略機構, 研究推進員 (80644393)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords協働学習 / 学習デザイン / 世代間交流 / 表現教育 / キャリア教育 / ICT活用 / 情報デザイン / アクティブ・ラーニング / ICT
Outline of Final Research Achievements

This study explores collaborative learning between different generations. Specifically, I planned collaborative learning of "university students × children × working parents". With the support of students, children interviewed their parents about work and observed the university campus. And they did article production and presentation using tablets. This program has aspects of career education, expression education and ICT utilization. Before and after the workshop, multiple intelligence theory tests(MI Test) showed a slight increase in students' linguistic intelligence.
In addition, I interviewed cases of collaborative learning among learners with different attributes, and recorded them in a book along with the program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実施した協働学習の学術的背景には、国際的研究機関CCR(the Center for Curriculum Redesign)が提唱する21世紀型教育の4つの次元(知識、スキル、人間性、メタ学習)のモデルがある。本取り組みでは、知識(仕事、大学等の理解)、スキル(ICT活用、情報編集)、人間性(異年代との関わり方、他者理解、自己理解)を包括したメタ学習(新たな学び方の獲得、キャリア観と学習観の醸成、観察からの気づき)を誘発する学習デザインを示した。
また、日常で接点の少ない「児童-学生」「学生-子育て世代」の交流機会を作ることにも社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 教員間の協働学習にABD(Active Book Dialogue)とZoomを導入した実践例からの考察~教員の「主体的・対話的で深い学び」を促すコミュニケーション~2019

    • Author(s)
      杉原麻美
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会 第16回 全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを活用した世代間交流による協働学習 ~表現教育とキャリア教育の接点での試み~2018

    • Author(s)
      杉原麻美
    • Organizer
      ICT利用による教育改善研究発表(私立大学情報教育協会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「大学の正課・正課外活動を連携させた協働学習の実践」2018

    • Author(s)
      杉原麻美
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会 第15回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 世代間交流とICT活用を取り入れた協働学習の試み2017

    • Author(s)
      杉原麻美
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会 全国大会
    • Place of Presentation
      一橋大学 国立キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 多文化共生社会における協働学習2018

    • Author(s)
      杉原麻美
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027895
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『多文化共生社会における協働学習』2018

    • Author(s)
      杉原麻美
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027895
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi