• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Requirements for Understanding between Citizens and Architects toward the Co-Planning Public Buildings

Research Project

Project/Area Number 16K00729
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Design science
Research InstitutionSetsunan University

Principal Investigator

Kita Ayako  摂南大学, 理工学部, 教授 (90330357)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 本多 友常  摂南大学, 理工学部, 教授 (20304181)
飯田 匡  大阪大学, 工学研究科, 講師 (40335378)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords公共建築 / 市民共創 / 市民 / 建築家 / 建築初学者 / 建築基礎知識 / 地域に開かれた / 環境配慮 / 読図能力 / 非建築学生 / 運営委託 / 施設譲渡 / デザイン初学者 / 教育 / 構造計画 / 公共施設 / 複合化 / 市民の視点 / 実務者の視点 / 相違 / 興味 / デザイン教育 / 公共建築計画 / 実践的モデル
Outline of Final Research Achievements

This study is aimed to clarify the essential requirements for mutual understanding between citizens and architects toward the joint development of public buildings. Citizens are generally interested in the exterior design and specific design details of a building but not in design concepts or the effects of design. Therefore, it is difficult for them to envision the image of a completed building as seen from the vertical perspective of a model. They tend to accept “standard” plans that are familiar and find it difficult to understand design proposals that incorporate future considerations. Currently, citizens lack background knowledge in architecture and the interests that come with it to realize genuine “co-creation.” Based on the practical results from beginners of architectural study, it has been suggested that citizen participation, for at least one year, in educational programs, such as workshops, is effective in building mutual understanding between citizens and architects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

公共建築計画における市民参加手法は多くが形骸化し、市民意見反映の不十分さが批判されている。改修・更新期を迎えている公共建築を建築的に優れたものに市民と共創する手法の確立をめざし、市民と専門家の意識共有に寄与する基礎デザイン教育手法の条件を、本研究では建築初学者の知識の涵養過程に注視し整理した。建築教育あるいは工学教育の学術的分野において、関連する既往の研究は見当たらず、その学術的意義は高い。また全国で進む戦後70年が経過しようとする公共建築の見直し手法の一助として社会的意義をもつ。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 建築・都市計画からみた大都市で増えつつある納骨堂のあり方に関する研究2019

    • Author(s)
      辻井麻衣子、木多彩子、川野綾美
    • Journal Title

      日本建築学会北陸支部研究報告集

      Volume: 62 Pages: 403-406

    • NAID

      40021914682

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 建築・都市計画からみた大都市で増えつつある納骨堂の実態と課題の整理2019

    • Author(s)
      辻井麻衣子、木多彩子
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術梗概集 建築計画

      Volume: 0 Pages: 303-304

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 建築学生と非建築学生における建築図面の読図能力の差異について: 大学 4 年生を事例として2018

    • Author(s)
      辻井麻衣子,木多彩子,上田正大,曽我龍哉
    • Journal Title

      日本図学会大会学術講演論文集

      Volume: 1 Pages: 112-117

    • NAID

      40021754855

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 建築系学生を対象とした地方自治体が主催する実施コンペからみた建築設計教育における課題 : 建築基礎教育の実践的モデル構築に関する研究2018

    • Author(s)
      辻井麻衣子,木多彩子
    • Journal Title

      摂南大学融合科学研究所論文集

      Volume: 4 Pages: 37-48

    • NAID

      120006586171

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 建築系学生を対象とした三次元認知力の習得を目的とした基礎造形教育の実例と習得効果について2018

    • Author(s)
      辻井麻衣子,木多彩子
    • Journal Title

      日本建築学会第18回建築教育シンポジウム建築教育論文報告集

      Volume: 1 Pages: 3-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 民間セクターによるコミュニティスペースの運営と利用者意識に関する研究2018

    • Author(s)
      松林巧、伊丹康二、横田隆司、飯田匡
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: 1 Pages: 1051-1054

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 建築系専門学校生を対象とした実施コンペからみた建築設計における構造教育に関する課題2017

    • Author(s)
      辻井麻衣子、柳沢学、木多彩子
    • Journal Title

      建築教育研究論文報告集

      Volume: 17 Pages: 37-44

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デザイン初学者を対象とした3次元思考力の習得を目的とした基礎造形教育の実例報告2017

    • Author(s)
      辻井麻衣子、木多彩子
    • Journal Title

      日本図学会秋季大会

      Volume: 2017 Pages: 17-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 建築・都市計画関連賞を受賞した建築のコンセプトと講評文および口コミの分析2017

    • Author(s)
      湯谷仁美、木多彩子
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演会梗概集

      Volume: 2017 Pages: 909-910

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 建築系専門学校生を対象とした実施コンペのグランプリ案と竣工建物の 相違点からみた建築初期設計教育の課題2016

    • Author(s)
      辻井 麻衣子,木多 彩子,柳沢 学
    • Journal Title

      第16回建築教育シンポジウム 建築教育研究論文報告集

      Volume: 16 Pages: 23-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 建築・都市計画からみた大都市で増えつつある納骨堂のあり方に関する研究2019

    • Author(s)
      辻井麻衣子、木多彩子、川野綾美
    • Organizer
      日本建築学会北陸支部研究報告会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 建築・都市計画からみた大都市で増えつつある納骨堂の実態と課題の整理2019

    • Author(s)
      辻井麻衣子、木多彩子
    • Organizer
      日本建築学会大会学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Basic Modelling Education to Obtain 3D Spatial Perception for Design Beginners2018

    • Author(s)
      Maiko K. Tsujii, Ayako Kita
    • Organizer
      Proceedings of the 18th International Conference on Geometry and Graphics,
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 建築系専門学校生を対象とした実施コンペからみた建築設計における構造教育に関する課題2017

    • Author(s)
      辻井麻衣子、柳沢学、木多彩子
    • Organizer
      日本建築学会 第17回 建築教育シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] デザイン初学者を対象とした3次元思考力の習得を目的とした基礎造形教育の実例報告2017

    • Author(s)
      辻井麻衣子、木多彩子
    • Organizer
      日本図学会 秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 建築・都市計画関連賞を受賞した建築のコンセプトと講評文および口コミの分析2017

    • Author(s)
      湯谷仁美、木多彩子
    • Organizer
      日本建築学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 建築系専門学校生を対象とした実施コンペのグランプリ案と竣工建物の 相違点からみた建築初期設計教育の課題2016

    • Author(s)
      辻井 麻衣子,木多 彩子,柳沢 学
    • Organizer
      第16回建築教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      日本建築学会
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi