• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

suggestion of carrier formation's program to improve of ability as home economics teachers

Research Project

Project/Area Number 16K00738
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

HIKAGE YAYOI  弘前大学, 教育学部, 教授 (10142829)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青木 香保里  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (00258683)
志村 結美  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (00403767)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords家庭科教員 / 教師力 / キャリア形成 / 教員研修
Outline of Final Research Achievements

We investigated to suggest of carrier formation’s program to improve of ability as home economics teachers, and got the following results.
The ability as teacher makes core of credential, and consists of 4 elements, lesson preparation and practice, understanding the students, classroom management, and responding to social change. And these are related mutually. By amendment of the teacher's license law, the specialized courses on subjects cut by one half the number of minimum number of units, we worry about the effect of it on capability of lesson preparation and practice in training stage. Therefore, we submit that training planner should implement contents to develop the ability of student’s understanding, classroom management, and correspondence to social change in training program for incumbent teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

家庭科教員の教師力は、大学における養成と採用後の授業実践や教員研修等により向上される。しかし、それについての研究はほとんどない。本研究では、養成段階から採用後までの教師力を視野に入れたこと、養成段階における教師力向上のための手段等を明らかにしたこと、採用後の教員研修の実態を確認したこと等が学術的意義や社会的意義といえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (15 results)

  • [Journal Article] 教員養成系学生を対象とした教師力向上の試みー繰り返し授業の効果ー2018

    • Author(s)
      日景弥生,青木香保里,志村結美
    • Journal Title

      東北家庭科教育研究

      Volume: 17 Pages: 45-53

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校において家庭科を担当している臨時免許状教員の意識と実態ー普通免許状保有教員との比較からー2017

    • Author(s)
      日景弥生,青木香保里,志村結美
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 60 Pages: 125-135

    • NAID

      40021379930

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育実習の事前指導に関する指導プログラムの検討と課題2017

    • Author(s)
      青木香保里、荒井眞一、志村結美、日景弥生
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 2 Pages: 125-131

    • NAID

      120006237322

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングの基盤となる能力論、1970年代における「学力」論の比較検討2017

    • Author(s)
      荒井眞一、青木香保里
    • Journal Title

      北海道私立大学・短期大学教職課程研究連絡協議会

      Volume: 36 Pages: 9-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学部教育における教師力の基盤形成を目指した教育実習に関する指導プログラムの検討と課題2017

    • Author(s)
      青木香保里、日景弥生、志村結美
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実習研究

      Volume: 30 Pages: 10-11

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教科内容と教職内容の接続をめざした教科教育法の授業実践2018

    • Author(s)
      青木香保里,志村結美,日景弥生
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 第61回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校家庭科担当教員に対する研修の実態ー免許外教員を中心にー2018

    • Author(s)
      日景弥生,志村結美,青木香保里
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第61回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員の資質・能力を育む研修の実態ー中学校家庭科担当免許外教員を中心にー2018

    • Author(s)
      日景弥生,青木香保里,志村結美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会東北地区会第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 家庭科に関する研修をめぐる事例検討と課題2018

    • Author(s)
      青木香保里,志村結美,木村紀子,日景弥生
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018(平成30)年度例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実習における教師としての資質能力の変容2017

    • Author(s)
      日景弥生,青木香保里,志村結美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 第60回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成系学生を対象とした教師力向上の試みー繰り返し授業の効果ー2017

    • Author(s)
      日景弥生,青木香保里,志村結美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 東北地区会第40回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科における「専門」に関する検討2017

    • Author(s)
      青木香保里、志村結美、日景弥生
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第60回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科における「専門」とは何か ―家庭科に係る教育職員免許法・教員養成・研修の各変遷の検討から―2017

    • Author(s)
      青木香保里、志村結美、日景弥生
    • Organizer
      日本家庭科教育学会東北地区会第40回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習事前指導プログラムの改善と学生の変容2017

    • Author(s)
      青木香保里、荒井眞一
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教科内容と教職内容をつなぐ教科教育法(家庭科教育)の授業実践2017

    • Author(s)
      青木香保里、志村結美、日景弥生
    • Organizer
      平成29年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科におけるシティズンシップ教育とキャリア教育の検討2017

    • Author(s)
      佐藤安純、志村結美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2017年度例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学における教育実習の事前指導プログラムの実際と学生の変容2017

    • Author(s)
      青木香保里
    • Organizer
      北海道教育学会第61回研究発表大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(札幌市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 初めての教育実習事前指導における指導内容と課題2016

    • Author(s)
      青木香保里、荒井眞一
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      帝京大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 食生活教育における中学生の変容と教育実習生の教師力との関わり2016

    • Author(s)
      日景弥生,青木香保里,志村結美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第59回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市)
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学部教育における教師力の基盤形成を目指した教育実習に関する指導プログラムの検討と課題2016

    • Author(s)
      青木香保里,日景弥生,志村結美
    • Organizer
      日本教育大学協会全国教育実習研究部門第30回研究協議会研究発表・実践報告
    • Place of Presentation
      富山大学(富山市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi