• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of the AI Approach for the Cultivation of Reflection and Problem-solving Capabilities in Education and Nursery.

Research Project

Project/Area Number 16K00740
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

Otoyama Wakaho  群馬大学, 大学院教育学研究科, 教授 (40331300)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古屋 健  立正大学, 心理学部, 教授 (20173552)
懸川 武史  群馬大学, 大学院教育学研究科, 教授 (20511512)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsAppreciative Inquiry / 対話的アプローチ / 保育者養成 / 教員養成 / 保育実習指導 / 看護実習指導 / 保育・子育て / 省察力 / 課題解決力
Outline of Final Research Achievements

For school teachers and Nursery teachers, reflection on daily teaching practice is regarded as one of the core concepts comprising specialization, and it can be expected that the cultivation of such necessary innate qualities will be fostered during the training course. However, there is a shortage of knowledge regarding the methods of cultivating reflection and its implementation. Therefore, in the present study, based on the appreciative inquiry (AI) approach, which is one of the methods of organizational management, we developed a training program for early childhood educators and teachers to develop their individual reflection capabilities, and verified the effects through teaching practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

Whole System Approachは人材開発等の分野で取り入れられているものの、保育・教育における個人の省察力の育成や省察に基づく課題発見・解決力の育成に特化させた研究は少ない。本研究で開発するプログラムは、個人の内的過程に焦点化していながら、対話型アプローチの特徴を活かした集団的訓練が可能であり、特に養成教育においては有用であると考えられる。看護、福祉等他領域においても応用可能と考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (18 results)

  • [Journal Article] 学級経営の充実に向けた特別活動の指導法に関する基礎的検討 ―対話型アプローチとグループワークを取り入れた授業実践例―2020

    • Author(s)
      音山若穂 坂西秀昭 須藤宣之 懸川武史
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 297-306

    • NAID

      120006823144

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者養成課程におけるインストラクショナルデザインに基づく授業設計の試み 受講学生の学習観の変容に注目して2020

    • Author(s)
      上村裕樹 音山若穂
    • Journal Title

      聖和学園短期大学紀要

      Volume: 57 Pages: 29-40

    • NAID

      40022230294

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職実践演習におけるグループアプローチの活用と効果について(4) -対話型アプローチ「AIミニ・インタビュー」が実習の振り返りに与えた影響-2020

    • Author(s)
      織田栄子 利根川智子 三浦主博 上村裕樹 音山若穂
    • Journal Title

      聖霊女子短期大学紀要

      Volume: 48

    • NAID

      130007949043

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対話的アプローチによる保育実習の振り返りの授業実践とその課題2019

    • Author(s)
      利根川智子 音山若穂 織田栄子 上村裕樹 三浦主博
    • Journal Title

      教職研究

      Volume: - Pages: 143-162

    • NAID

      120006882332

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者養成におけるキャリア発達を促すための教育プログラム開発の試み(3)2019

    • Author(s)
      三浦主博 音山若穂 利根川智子 上村裕樹 織田栄子
    • Journal Title

      東北生活文化大学 東北生活文化大学短期大学部紀要

      Volume: 50 Pages: 155-160

    • NAID

      40022167907

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対話的アプローチが実習事後指導における協同性に及ぼす影響についての一検討2019

    • Author(s)
      利根川智子 音山若穂 三浦主博 和田明人 上村裕樹 織田栄子
    • Journal Title

      東北福祉大学研究紀要

      Volume: 43 Pages: 35-50

    • NAID

      120006591178

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グループワーク志向性が課題解決型学習に及ぼす影響 -保育実習事後指導における取り組みについてー2017

    • Author(s)
      上村裕樹・音山若穂・利根川智子・工藤ゆかり・滝澤真毅・三浦主博・織田栄子・坂本大輔
    • Journal Title

      地域福祉サイエンス

      Volume: 4 Pages: 105-115

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 対話的アプローチによる保育実習事後指導の実践ーAIミニインタビューによる実習の振り返りと課題の発見2017

    • Author(s)
      利根川智子・音山若穂・三浦主博・和田明人・織田栄子
    • Journal Title

      東北福祉大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 187-199

    • NAID

      120006250131

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職実践演習におけるグループアプローチの活用と効果について(2)-対話型アプローチ「AIミニ・インタビュー」の取組みー2017

    • Author(s)
      織田栄子・利根川智子・三浦主博・上村裕樹・井上孝之・音山若穂
    • Journal Title

      聖霊女子短期大学紀要

      Volume: 45 Pages: 27-36

    • NAID

      40021222211

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「AIミニインタビュー」が実習の振り返りに及ぼす効果2017

    • Author(s)
      三浦主博 利根川智子 音山若穂
    • Journal Title

      保育者養成研究

      Volume: 1

    • NAID

      40022276683

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 心理教育的リーダーシップ訓練の試み(7) -看護実習指導者研修における実践と協同作業の認識との関連ー2017

    • Author(s)
      音山若穂 古屋健 懸川武史
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 66 Pages: 221-230

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 対話的アプローチによる保育実習事後指導の実践 -AIミニインタビューによる実習の振り返りと課題の発見ー2017

    • Author(s)
      利根川智子 音山若穂 三浦主博 和田明人 織田栄子
    • Journal Title

      東北福祉大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 187-199

    • NAID

      120006250131

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 保育の質向上に向けたICTの活用(2)-園内研修における活用可能性の一検討ー2020

    • Author(s)
      音山若穂 上村裕樹 井上孝之
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育の質向上と保育者の負担軽減のための保育ICTの活用と展望2020

    • Author(s)
      井上孝之 上村裕樹 音山若穂
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるキャリア発達を促すための教育プログラムの開発(4)2020

    • Author(s)
      三浦主博 上村裕樹 音山若穂
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第4回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] リーダーシップ・トレーニングが保育者養成学生の学習へと及ぼす影響2020

    • Author(s)
      上村裕樹 音山若穂 三浦主博
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第4回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成における対話型アプローチを用いた取り組みについて(2)-2年間の実習の振り返りにAIミニ・インタビューを取り入れた一実践―2020

    • Author(s)
      織田栄子 利根川智子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第4回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型アプローチを用いた保育実習振り返りの授業実践ー学生の学びと実践における課題―2020

    • Author(s)
      利根川智子 織田栄子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第4回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育の質向上に向けたICTの活用(1)-活用の可能性の検討に向けてー2020

    • Author(s)
      上村裕樹 音山若穂 井上孝之
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会的スキルのトレーニングが保育者養成学生の省察へと及ぼす影響2019

    • Author(s)
      上村裕樹 音山若穂
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 実習事後指導のペア・インタビューと保育者に関する職業意識について2019

    • Author(s)
      利根川智子 上村裕樹 音山若穂 三浦主博
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成における対話型アプローチを用いた取り組みについて2019

    • Author(s)
      織田栄子 利根川智子 上村裕樹 音山若穂
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるキャリア発達を促すための教育プログラムの開発(3)2019

    • Author(s)
      三浦主博 上村裕樹 音山若穂 織田栄子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるキャリアイメージの段階的構築に向けた教育プログラムの検討(2)2019

    • Author(s)
      上村裕樹 三浦主博 利根川智子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 実習指導におけるピアインタビューを活用した省察力育成の試み2019

    • Author(s)
      利根川智子 織田栄子 音山若穂 三浦主博
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 対話型アプローチにおける展望的視点を促すプログラムの一試案2018

    • Author(s)
      音山若穂・三浦主博・利根川智子・上村裕樹・織田栄子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成における対話型アプローチを用いた取り組みについてー施設実習の振り返りにAIミニ・インタビューを取り入れた一実践ー2018

    • Author(s)
      織田栄子・利根川智子・三浦主博・上村裕樹・音山若穂
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるキャリア発達を促すための教育プログラムの開発(2)2018

    • Author(s)
      三浦主博・音山若穂・利根川智子・上村裕樹・織田栄子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成におけるキャリアイメージの段階的構築に向けた教育プログラムの検討2018

    • Author(s)
      上村裕樹・三浦主博・音山若穂・利根川智子・織田栄子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成学生におけるピア・インタビューを取り入れたPBLの実践2018

    • Author(s)
      上村裕樹・三浦主博
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi