• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on educational methods to train childcare teachers who have the ability to practice guardian support in the childcare teacher training course

Research Project

Project/Area Number 16K00770
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionKobe Tokiwa University (2021-2022)
Soai University (2016-2020)

Principal Investigator

Nakanishi Rie  神戸常盤大学, 教育学部こども教育学科, 教授 (60237328)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 曲田 映世  相愛大学, 人間発達学部, 准教授 (10760944)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords保護者支援力 / 子育て支援力 / 4年制保育者養成課程 / 教育方法 / 保護者参加型教育プログラム / 実践経験 / 文献研究 / 評価指標 / 4年制保育者養成課程 / 4年制保育者養成 / 4年生保育者養成 / グループ討議 / 4年制保育者養成 / 活動記録 / 保護者支援 / 4年制保育者養成教育 / 学びの見通し / 保育者養成
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop an educational method for cultivating childcare providers who possess the ability to provide practical support to parents in the childcare training process. Firstly, we sought to create opportunities for students to directly engage with parents, a challenge at the training stage, and to develop an educational method aiming to foster the ability to provide parent support (child-rearing support) through these activities. We introduced the concept of legitimate peripheral participation and developed a "parent-participation education program". Then, through discussions and surveys conducted with students who experienced the developed program, and by examining literature on the scale of child-rearing support required at the training stage, we created a draft evaluation scale for the ability to provide practical support to parents required at the training stage.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育者養成校においては、子育て支援力養成の必要性・重要性を強く認識し、様々な取り組みを実施しているが、子育て支援力を養成する教育方法については未だ試行錯誤の段階である。さらに、「先行研究の整理及び分析では、子育て支援力を育成する取り組みの評価はなされているものの、「子育て支援力」を規定した上で子育て支援力の尺度を用いて子育て支援力どれだけ向上したかなど、量的に実証した研究は散見する程度」(三好、2018)の状況である。そのような状況下において、本研究の成果は、4年の養成期間で学生が身につけるべき子育て支援力(教育内容)とそれを養成するより効果的な方法の検討につながると考える。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 幼稚園教育要領解説における保護者に対する支援に関連する内容の検討2021

    • Author(s)
      中西利恵・曲田映世
    • Journal Title

      相愛大学研究論集

      Volume: 第37巻 Pages: 45-57

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 保護者支援を実践できる保育者を養成する教育方法の研究(6)2022

    • Author(s)
      中西利恵・曲田瑛世
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者支援を実践できる保育者を養成する教育方法の研究(5)2021

    • Author(s)
      中西利恵・曲田映世
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者支援を実践できる保育者を養成する教育方法の研究(4)2020

    • Author(s)
      中西利恵・曲田映世
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者支援を実践できる保育者を養成する教育方法の研究(3)2019

    • Author(s)
      中西利恵・曲田映世
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成校における保護者支援を実践できる力を養成する教育方法に関する検討-保護者参加型教育プログラムで実践を重ねた学生のグループ討議の考察-2019

    • Author(s)
      中西利恵
    • Organizer
      乳幼児教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者支援を実践できる保育者を養成する教育方法の研究(3)2019

    • Author(s)
      中西利恵・曲田映世
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者支援を実践できる保育者を養成する教育方法の研究(2)-保護者参加型の教育プログラムの実践-2018

    • Author(s)
      中西利恵・曲田映世
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者支援を実践できる保育者を養成する教育方法の研究-「実践」を軸とした段階を追った学び(第1段階)-2017

    • Author(s)
      中西利恵・曲田映世
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      川崎医療福祉大学
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成校における4年間を見通した学びの体制づくり-小学生とその保護者対象のキャリア教育事業を活用した試み-2016

    • Author(s)
      中西利恵・曲田映世
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      いわて県民情報交流センター
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 子ども理解の理論及び方法2019

    • Author(s)
      入江礼子・小原敏郎編著
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473189
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi