• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Thermal and Clothing regulation for Children with Disabilities

Research Project

Project/Area Number 16K00778
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clothing life/Dwelling life
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

MAEDA Akiko  群馬大学, 教育学部, 准教授 (00286692)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords障碍児童・生徒 / 体温調節 / 衣生活の自立 / 身体活動量 / 熱中症 / アンケート調査 / 知的障碍 / 児童生徒 / 知的障害 / 寒暑感覚 / 拡大情報コミュニケーション / 衣服の調節 / 温熱刺激 / 手部 / 放射式 / 伝導式 / 小学生 / 大学生 / 特別支援学校 / 小学校 / 衣服調節 / 寒暑の感覚 / 児童・生徒
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to investigate the features of behavioral thermoregulation and thermal environment in children with disabilities. In the first survey, we measured axillary temperature and physical activity in eight children with disabilities. We also measured the room and clothing climates for each child. Physical activity level was low in children with Down syndrome. The physical activity level affected the values of the different measurements. Results of the second survey, which was a questionnaire administered to 441 guardians of disabled children, indicated that many disabled children, but not those with hearing impairment, and had poor thermoregulation ability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

障碍者を包容する教育制度(インクルーシブ教育)において、子どもたちの自立と社会参加を促進するため、多様な学びの場と子どもの障碍の状態や発達段階に応じた指導を充実させる必要性が述べられている。衣服の着脱習得は、活動や気候にあった衣服の選択やコーディネートの幅を広げ、衣生活の自主性を促すきっかけとなる。そこで本研究では、特別支援学校に通学する障碍児の体温および衣服調節の実態を把握し、知的障碍児童・生徒の衣生活の課題を明らかにし、支援に有益な資料を得ることを目的として、障碍児学童施設における環境測定ならびに体温調節反応の観察、特別支援学校に通学する障碍児の保護者を対象としたアンケート調査を実施した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] STUDY ON THERMOREGULATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES - FROM THE VIEWPOINTS OF PHYSICAL ACTIVITY, HYPERTHERMIA AND QUESTIONNAIRE SURVEY –2018

    • Author(s)
      前田亜紀子, 高麗千秋
    • Journal Title

      Japanese Journal of Physiological Anthropology

      Volume: 23 Issue: 3 Pages: 99-106

    • DOI

      10.20718/jjpa.23.3_99

    • ISSN
      1342-3215, 2432-0986
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The thermal sensitivity of skin by conduction and radiation method2017

    • Author(s)
      Akiko MAEDA, Yuki NAGAKURA, Kazuhiko YAMASAKI
    • Organizer
      The 13th International Congress of Physiological Anthropology (ICPA2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 手部皮膚面の温度感受性について -学童と大学生の比較-2017

    • Author(s)
      前田亜紀子,永倉由貴,山崎和彦
    • Organizer
      日本生理人類学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 障碍児の体温および衣服調節に関する調査 -特別支援学校および小学校教員を対象として-2016

    • Author(s)
      前田亜紀子、高麗千秋
    • Organizer
      日本生理人類学会第74回大会
    • Place of Presentation
      和倉温泉観光会館
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校の保護者に対する障碍児の体温および衣服調節に関する調査2016

    • Author(s)
      前田亜紀子、高麗千秋
    • Organizer
      日本生理人類学会第73回大会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 群馬大学食健康科学教育研究センター研究シーズ集(2019)16頁

    • URL

      https://www.cfw.gunma-u.ac.jp/pdf/seeds.pdf

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi