• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the next generation development program of responsible for preservation and inheritance activities at the historic landscapes of villages and towns

Research Project

Project/Area Number 16K00781
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clothing life/Dwelling life
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

TANAKA Masaru  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (70202174)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords歴史的集落・町並み / 重要伝統的建造物群保存地区 / 町並み保存 / 住教育 / 次世代育成 / 民家ペーパークラフト / 授業実践 / 協働 / 町並み学習 / ペーパークラフト / 子どもガイド / 重伝建地区 / 住まい・まちづくり
Outline of Final Research Achievements

In order to preserve and pass on historical villages, streetscapes and living cultures, it is necessary to foster the next generation to support preservation activities of the historic landscapes of villages and towns. In this study, we clarified the approach of development of the next generation by historical townscape learning by cooperation and collaboration among diversified actors such as schools, local governments, and civil groups for the 117 Important Preservation Districts for Groups of Historic Buildings in the whole country. In addition, we developed three types of paper crafts as townscape preservation learning materials, and practiced classes using them. Based on the above, we examined an effective program for development of the next generation that supports the preservation activities of the historic landscapes of villages and towns.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

歴史的集落・町並みの保存問題は建物の物的側面や保存技術にかかわって研究が進められてきた。地域の歴史や生活文化への関心が高まる中、歴史的集落・町並みの保存・継承のためには地域住民の理解と主体的参加が重要になってきている。重要伝統的建造物群保存地区の選定数は増えているが、一方で、住民の高齢化、空き家の発生、町並み保存の担い手不足等の問題は町並み保存活動の継承を困難にしている。こうした社会的課題を踏まえ、本研究は学校教育との連携、具体的には住教育の視点から町並み保存問題にアプローチしたものであり、教材開発や次世代育成プログラムなど地域の個性を生かした多様な連携と協働による取組の可能性を提示している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 Other

All Journal Article (1 results) Book (1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 民家ペーパークラフトを活用した地域の住まい学習  その1 住教育教材としての民家ペーパークラフトづくり2017

    • Author(s)
      田中 勝
    • Journal Title

      住宅

      Volume: 66 Pages: 54-60

    • NAID

      40021389314

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 地域社会の「つながり」を育む住まい・まちづくり学習の実践モデル2018

    • Author(s)
      延原理恵、碓田智子、田中勝、佐藤慎也、曲田清維
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      京都教育大学延原研究室
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 杵築の大原邸を折り紙模型に 教材として活用へ(大分合同新聞、平成31年4月30日付、朝刊14面掲載)

    • URL

      https://www.oita-press.co.jp/1010000000/2019/04/30/JD0058030935

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 紙で伝統建造物を再現 山梨大・田中教授が模型

    • URL

      http://www.saga-s.co.jp/articles/-/121989

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 鹿島・浜小児童 茅葺き家屋を模型で作成 町並み保存 折り紙で学習

    • URL

      http://www.saga-s.co.jp/articles/-/90864

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 山梨大学大学院教育学研究科 田中研究室(住居学研究室)

    • URL

      http://www.ccn.yamanashi.ac.jp/~tanaka/house.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi