• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of STEM Education concerning AAC&U and AAU.

Research Project

Project/Area Number 16K00945
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Suzuki Hisao  北海道大学, 理学研究院, 教授 (20192619)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細川 敏幸  北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (00157025)
吉永 契一郎  金沢大学, 高等教育開発・支援系, 教授 (70313492)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsSTEM教育 / 科学教育 / 高等教育 / アメリカ大学協会 / STEM 教育 / 高等教育研究 / 組織的教育改善 / アメリカの教育 / STEM / 視察調査研究 / 教育学 / 大学教育 / アメリカの大学教育
Outline of Final Research Achievements

The importance of the STEM education is known and various attempts to organizational change in STEM Higher Education has been performed. Our porpose of this research is to investigate the organizational change in the Unitet States and report them to the Universities in Japan in orde to induce the same organizational change.
In 2016, we made an inspection to Olin College and Colorado University which have reputation of innovative education. In 2017 and 2018, we participate the AAC&U "Transforming STEM Undergraduate Education". We know various organizational changes which are quite new to the universities in Japan and report them in Japan Association of Colleges and Universities. We also organize the conference "Transfroming STEM Education in Japan(2017-2019).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学教育では個人レベルのエビデンスベースの教育研究は数多く行われており、多くの有効な教育手法が開発されている。にも関わらず、多くは普及していない。このため、組織的な教育改善は非常に重要であり、その手法は重要な教育研究課題である。本研究は、多くの面で日本に先行しているアメリカの大学における教育改善を視察研究史、それを日本に伝えることである。そのため、この課題における成果は日本における組織的教育改善を促すために重要であると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 米国高等教育機関における教学IRの訪問調査2019

    • Author(s)
      宮本淳,山田邦雅,細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習-

      Volume: 26 Pages: 77-82

    • NAID

      120006603768

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] IRデータによる学生層と大学層の形成と評価のシミュレーション2019

    • Author(s)
      山田邦雅,宮本淳,細川敏幸
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習-

      Volume: 26 Pages: 67-76

    • NAID

      120006603767

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習状況調査アンケートの動向ー米国と韓国の現在ー2019

    • Author(s)
      細川敏幸,山田邦雅,宮本淳
    • Journal Title

      高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習-

      Volume: 26 Pages: 59-66

    • NAID

      120006603766

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AAC&U Meeting 2017の報告2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40 Pages: 59-62

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学から見た学習指導要領2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 66 Pages: 212-216

    • NAID

      130007494112

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 上位校からみた世界大学ランキング2018

    • Author(s)
      吉永契一郎 、鈴木久男、斉藤準
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 56 Pages: 150-159

    • NAID

      130007902874

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Merger of Department of Veterinary Medicine in National University Corporations in Japan2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 63 Pages: 59-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と実践のために2018

    • Author(s)
      吉永契一郎、斉藤準、磯田正美、野口範子、細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40 Pages: 85-88

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために2017

    • Author(s)
      鈴木久男・山田礼子・林哲介・高橋哲也・細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 87-89

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 上位校からみた世界大学ランキング2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 56 Pages: 150-159

    • NAID

      130007902874

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等教育のグローバル化とSTEM教育改革2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Journal Title

      広島大学高等教育研究開発センター高等教育研究叢書

      Volume: 140 Pages: 1-88

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と教育実践のために2016

    • Author(s)
      鈴木久男、山田礼子、林哲介、高橋哲也、細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 87-89

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] AAC&U STEM Meeting 2018の報告2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Fostering Open-Ended Problem-Solving Skills of Undergraduate STEM Students: Attempts in Asian Universities2018

    • Author(s)
      鈴木久男, 吉永契一郎 , 斉藤準
    • Organizer
      Transforming STEM Higher Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] STEM分野におけるアクティブラーニングの国際比較2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 2018年度AAAS大会報告2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育改革の国際比較2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      北海道大学国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] AAC&U STEM Meetingの報告2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      2018 Transforming Undergraduate Education in Japan
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における文理融合科目の展望2017

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] AAC&U STEM Meetingの報告2017

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ヨーロッパのエリート大学における物理教育2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中進国タイの高等教育モデル2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカの大学教育2016

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      立命館大学(大阪府・茨木市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] インテグレート科学: 現代を生きるための科学力養成講座2018

    • Author(s)
      鈴木久男, 細川敏幸
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      Amazon Services International
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 2107 Transforming Undergraduate Education in Japan2017

    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi