• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development study on university-high school cooperation teaching materials that enhance understanding of mathematics through visualization and transformation of representation

Research Project

Project/Area Number 16K00961
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Ohtake Hiromi  京都教育大学, 教育学部, 教授 (70168970)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長谷川 貴之  富山高等専門学校, 一般教養科, 教授 (70553197)
山田 篤史  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273823)
花木 良  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70549162)
河崎 哲嗣  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (00582488)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SHIGEMATSU keiichi  
KOHNO yoshifumi  
NAKATANI akiko  
Research Collaborator OTAKE shinichi  
KASATANI masahiro  
KIDA hideaki  
SAKAI junpei  
TANEMURA atsushi  
TANGO hiroshi  
CHIKUSA toshihiko  
TSUCHIDA naoshi  
TOMITA yoshiko  
NAKAI yasuyuki  
NANGO tsuyoshi  
YOKO yasuhiro  
YOSHII takatoshi  
YOSHIOKA atsushi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords数学教育 / 高大接続教育 / 高大連携教育 / 数学教材開発 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

Generality and versatility are characteristics of mathematics. Therefore, mathematics can be applied to various objects. These generality and versatility, however, make shifts from high school mathematics to university mathematics difficult. To decrease this difficulty, we have focused on visualization of mathematical objects and transformation of representation, and developed university-high school cooperation teaching materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

数学教育において「可視化」は"Visualization"(視覚化)の分野で研究がなされてきた。1980年代終盤から、そうした視覚化のツールとして、動的幾何環境や数式処理システムの教育への応用が提案されたりするなどし、かなり実践的研究に変化した。本研究は、そうしたコンュータ環境下での可視化ツールも研究射程に入るが、より重要なポイントは、特定の数学内容の学習に特化しない、人類が歴史的に数学を創る中で工夫・獲得してきた、汎用的な「可視化・表現変換の手法」、特に、それらを味わうことができるような「教材」の構成を目指したものであることが特徴であり、学術的意義である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 偶順列,奇順列を用いた行列式の定義を学ぶ意義と眼前の必要性について2019

    • Author(s)
      加勢 順子, 長谷川 貴之, 河原 治, 笠谷 昌弘
    • Journal Title

      富山高等専門学校紀要

      Volume: 6 Pages: 1-4

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校数学科と情報科の教科書における双方向性の構築2018

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Journal Title

      中研紀要 教科書フォーラム

      Volume: 19 Pages: 34-48

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学生による展開の視覚化について2018

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Journal Title

      弓削商船高等専門学校紀要

      Volume: 40 Pages: 29-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学生による因数分解手法の視覚化について2017

    • Author(s)
      南郷毅
    • Journal Title

      弓削商船高等専門学校紀要

      Volume: 39 Pages: 45-50

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 数学のよさを強調した指導について ー学力が比較的低い集団を対象としてー2018

    • Author(s)
      南郷 毅
    • Organizer
      日本数学教育学会 第100回全国算数・数学教育(東京)大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 第1学年学科混成クラスでの数学授業 ―クラス集団の違いによる授業への影響―2018

    • Author(s)
      河原 治, 笠谷 昌弘
    • Organizer
      第67回北陸四県数学教育研究(小松)大会 高等専門学校部会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 循環小数について ~オープンキャンパス2017~2018

    • Author(s)
      槌田 直
    • Organizer
      第65回近畿算数・数学教育研究滋賀大会 高等学校 第3部会 教育内容 II
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「空間グラフを用いた教育実践」と「結び目の影の研究」2018

    • Author(s)
      花木 良
    • Organizer
      岐阜大学,岐阜大学トポロジーセミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 修士課程における「教科内容構成(数学)」の授業開発2017

    • Author(s)
      花木良
    • Organizer
      日本教科内容学会第4回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 1 = 2 ですね。廊下に置いた数学科ホワイトボードの効用2017

    • Author(s)
      中井保行
    • Organizer
      日本数学教育学会 第99回全国算数・数学研究(和歌山)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学のよさを強調した指導について 学生レポートの記述と授業時間変更の影響2017

    • Author(s)
      南郷毅
    • Organizer
      日本数学教育学会 第99回全国算数・数学研究(和歌山)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校数学における問題解決の研究(22) 深い学びの実現についての教材開発2017

    • Author(s)
      横弥直浩
    • Organizer
      日本数学教育学会 第99回全国算数・数学研究(和歌山)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的活動の充実を図った指導のあり方に関する研究(3)~教室文化としてのコミュニケーションを重視して~2017

    • Author(s)
      吉岡淳
    • Organizer
      日本数学教育学会 第99回全国算数・数学研究(和歌山)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 新入生基礎学力テスト2種類の結果分析2017

    • Author(s)
      長谷川貴之、河原治、笠谷昌弘
    • Organizer
      第66回北陸四県数学教育研究(砺波)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学の基礎的計算力養成とモチベーションアップの試み2017

    • Author(s)
      笠谷昌弘
    • Organizer
      第66回北陸四県数学教育研究(砺波)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スーガクG◎2016

    • Author(s)
      長谷川貴之
    • Organizer
      第65回北陸四県数学教育研究(福井)大会
    • Place of Presentation
      福井県立高志高等学校(福井県福井市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 科学館を用いた幾何学の発信2016

    • Author(s)
      花木良
    • Organizer
      RIMS共同研究「直観幾何学を用いた数学教師に必要な数学能力開発の研究」
    • Place of Presentation
      京都大学数理解析研究所(京都府京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] どうして高校生が数学を学ばなければならないの?2017

    • Author(s)
      大竹 真一、門田 英子、土岐 博、河野 芳文、思沁夫、深尾 葉子、長谷川 貴之、角 大輝、安冨 歩、栗原 佐智子、横戸 宏紀
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872595543
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] アクティブ・ラーニングを位置づけた高校数学の授業プラン2017

    • Author(s)
      吉田明史、酒井淳平、横弥直浩、吉岡淳他12名
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182785153
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi