• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learner-centered Lesson Development with Teaching Assumptions by using Japanese Style as a model

Research Project

Project/Area Number 16K00965
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

KITA Masakazu  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (20177827)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松原 憲治  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習者中心の授業戦略 / 指導仮説とその評価 / 小学校算数・理科 / ザンビア / ネパール / サブサハラ / 授業案作成方法 / 授業記録 / 学習者中心の授業 / 指導仮説 / 評価指標 / 授業評価 / 小学校理科・算数 / 授業分析 / 授業作り / 理科 / 授業改善 / 定量的指標 / 導入・展開・終末 / 学習者中心 / 活動中心 / 主体的な学び / 科学教育 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

We have investigated Zambia participants who attended two months workshop at Okayama University to learn Japanese style Learner-centered teaching strategies by using teaching assumptions. We interviewed them on the impacts of the above approach when they came back to own schools whether they apply these strategies in own class. The results show that they cannot apply them directly but can use them partially or modify them. They still understood the concepts of teaching assumptions and their indicators. Participants said that own national curriculum and national examination restrict the teaching strategies and teaching times but the usefulness of the using children responses are very important.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アフリカやネパールの教員に学習者中心の授業方略の具体的な方法を提示できた。小学校算数・理科では導入,展開,終末の各段階で指導仮説を置き,その授業方略の評価を児童・生徒の反応を定量化することで行う意義が教員に良く理解できた。またそういう授業が可能な教材開発も多く行った。器具や試薬や,装置などに頼らなくても学習者に問題解決や探究の活動を展開させることができる教材開発と授業実践を行った。これらは実践事例集として有効である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 自作反射率計を用いた葉の色の定量化2019

    • Author(s)
      山下浩之,喜多雅一
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 20 Pages: 121-128

    • NAID

      120007005247

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Trial Lesson Using an Orogenic Movement Model in Nepal2018

    • Author(s)
      SAKAKIBARA Yasushi、YAMASHITA Sakura、KITA Masakazu
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 59 Issue: 1 Pages: 59-66

    • DOI

      10.11639/sjst.17050

    • NAID

      130007437762

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2018-07-31
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 長光路セルとしてプラスチックパイプを用いた 水の色に関する教材開発 -小学校理科における活用-2018

    • Author(s)
      宮崎唯,安心院翼,喜多雅一
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 19 Pages: 191-196

    • NAID

      120006716045

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本での二ヶ月間の研修(授業観察・授業実践)による ザンビア教員の授業の見方の変容2017

    • Author(s)
      喜多雅一・松原憲治・和田浩史郎
    • Journal Title

      Vol.32, No.2 平成29年度日本科学教育学会第2回研究会(九州・沖縄支部開催)

      Volume: Vol.32, No.2 Pages: 23-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 電気伝導度と洗剤の簡易測定から探究できる発展教材2017

    • Author(s)
      那須悦代,藤本綾,武田清,喜多雅一
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 18 Pages: 157-162

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 河川水中の洗剤量に関する調査2018

    • Author(s)
      三木千聖,小田侑佳,喜多雅一,Jumaidil Awal
    • Organizer
      2018年日本化学会中国四国支部大会:化学教育研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 植物の蒸散に関する教材化ーサーモグラフィの活用ー2018

    • Author(s)
      森川尚美,喜多雅一
    • Organizer
      2018年日本化学会中国四国支部大会:化学教育研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] High School Chemistry Lessons on Inclusion Compound of Cyclodextrin2018

    • Author(s)
      Jumaidil Awal, 喜多雅一
    • Organizer
      2018年日本化学会中国四国支部大会:化学教育研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 水の浮力を要因とする地滑りモデルを使った授業実践2018

    • Author(s)
      喜多雅一,山下さくら,榊原保志
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 水のはたらきにおける浮力の活用2018

    • Author(s)
      三好美恵,喜多雅一
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ネパールにおける土石流災害に関する防災教育の授業の試み2018

    • Author(s)
      山下さくら,喜多雅一,石原伸一,榊原保志
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本での理科・算数の授業体験によるザンビアの教員の授業の見方の変化2018

    • Author(s)
      喜多雅一,松原憲治,和田浩史郎,高木梓
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校と中学校の[光と音の性質]をつなぐ実践2018

    • Author(s)
      三好美恵,喜多雅一
    • Organizer
      日本理科教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本・アジア・アフリカにおける国際協力を通した科学教育への貢献2017

    • Author(s)
      喜多雅一
    • Organizer
      日本化学会第97春季年会
    • Place of Presentation
      慶応大学日吉キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Observation of Air in Leaves through Stomata2017

    • Author(s)
      Dawn Crisolito, 喜多雅一
    • Organizer
      日本化学会第97春季年会
    • Place of Presentation
      慶応大学日吉キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本での二ヶ月間の研修(授業観察・授業実践)によるザンビア教員の授業の見方の変容2017

    • Author(s)
      喜多雅一・松原憲治・和田浩史郎
    • Organizer
      平成29年度日本科学教育学会第2回研究会(九州・沖縄支部開催)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 指導仮説を活用した授業方法の評価2016

    • Author(s)
      喜多雅一,岡秀樹,Thembi Ndlalane
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学長野キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 河川の浄化に関わる微生物の授業実践2016

    • Author(s)
      三好美恵,喜多雅一
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学長野キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 南アフリカ共和国及びその周辺国における地域知(IK)に関する動向調査2016

    • Author(s)
      宮崎唯,近森憲助,喜多雅一
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学長野キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi