• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Application and evaluation of enzymes as interdisciplinary matters between chemistry and biology aiming at educational materials

Research Project

Project/Area Number 16K00967
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

MUNEGUMI TORATANE  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00200246)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords生命 / 粒子(物質) / 消化 / 酵素 / αアミラーゼ / プロテアーゼ / リパーゼ / 理科の教科横断 / 粒子 / α-アミラーゼ / 化学・生物の複合的素材 / 教材化と評価 / 化学と生物 / 洗剤 / 反応 / 化学と生物の境界 / アミラーゼ
Outline of Final Research Achievements

Any of the four disciplines composing natural science relates to all four core ideas: energy, particle (matter), life, and earth, but each discipline gives learners an image of combination with only one core idea. Application of enzymes to educational materials were demonstrated in this project to develop interdisciplinary thinking from core ideas: life and matter. Comparing the reactions of α-amylases from saliva and dishwasher-detergents, educational materials crosscutting both core ideas: matter and life were prepared. When an educational practice using the the materials was carried out in the junior high school affiliated with Naruto University of Education, most of the students could recognize enzymes are in the both core ideas of life and matter. Two different educational materials were also prepared using N-hydroxyphthalimide derivatives and fuchsine to monitor the reactions by lipase.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は概念間に存在する学習項目を各科目から同時に捉え直す基礎になる。
消化は生命の作用としての捉え方が主であったが,消化を行っている物質について反応という捉え方で酵素を用いると,「日々の生活」に関係する物質としても捉えられる教材となる。また,小学校では消化の教材は唾液以外ほとんど知られていないが,消化と同じ作用をする酵素の他の例を学ばせることができる。中学校では,αアミラーゼ,プロテアーゼ,リパーゼが例示されているが,特にリパーゼを扱った教材は知られていない。本研究の結果は酵素には様々なものがあることを実験で確かめられる教材を提供できる。高等学校では定量的実験へと発展可能と考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (15 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] STEM教育とSTEAM教育―歴史,定義,学問分野統合―2019

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 58-72

    • NAID

      120006591298

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科に関わる教科横断的教材の開発―授業実践への展開可能性―2018

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 137-151

    • NAID

      120006554140

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Investigating the Hydrolysis of Starch Using α-Amylase Contained in Dishwashing Detergent and Human Saliva2016

    • Author(s)
      Toratane Munegumi, Masato Inutsuka, and Yukitaka Hayafuji
    • Journal Title

      Journal of Chemical Education

      Volume: 98 Issue: 8 Pages: 1401-1405

    • DOI

      10.1021/acs.jchemed.5b00545

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] N-ヒドロキシフタルイミド誘導体を利用したモノグリセリド検出の試み(2PA-015)2019

    • Author(s)
      成光純哉,立川航紀,廣田将義,胸組虎胤
    • Organizer
      日本化学会第99春季年会(甲南大学岡本キャンパス・神戸市)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 化学の教科内容を基礎に教科横断的学習を考えると (3E4-14)2019

    • Author(s)
      胸組虎胤,成光純哉,滝本帆高
    • Organizer
      日本化学会第99春季年会(甲南大学岡本キャンパス・神戸市)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成における教科内容学研究―「各教科内容構成」科目の開発―2018

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本教科内容学会第5回大会(椙山女学園大学・名古屋星ヶ丘)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教科内容学と教科教育学の相違と境界2018

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本教科内容学会第5回大会(椙山女学園大学・名古屋星ヶ丘)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学と他教科に跨る複合領域科目 :教科内容学から見ると2018

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会(信州大学教育学部・長野市)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の教科内容の体系(3)2017

    • Author(s)
      胸組虎胤・佐藤勝幸
    • Organizer
      日本教科内容学会第4回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等学校化学の教科書記述:「天然アミノ酸はL型である。」の困惑2017

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 胸組虎胤・理科の教科内容の体系(4)2017

    • Author(s)
      胸組虎胤・佐藤勝幸
    • Organizer
      日本教科内容学会プロジェクト研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理科授業で複数文脈を使用する複雑さと多面的見方2017

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 唾液と洗剤中のα‐アミラーゼの反応比較で消化と酵素の理解を深める実験授業2017

    • Author(s)
      胸組虎胤、山家泰輔、手束祐太、粟田高明、寺島幸生
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の教科内容の体系2017

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本教科内容学会第2回プロジェクト研究発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学(奈良県奈良市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] STEMおよびSTEAMと教科内容の構成2016

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本教科内容学会第3回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(新潟県上越市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 化学と生物の複合的教材としての酵素の利用2016

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回大会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 化学と生物の複合的教材:洗剤に含まれるαアミラーゼで何を伝えられるか2016

    • Author(s)
      胸組虎胤
    • Organizer
      日本教科教育学会第42回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の教科内容ー自然認識,資質・能力2016

    • Author(s)
      胸組虎胤・佐藤勝幸
    • Organizer
      日本教科内容学会第1回プロジェクト研究発表会
    • Place of Presentation
      聖徳大学(千葉県松戸市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] AI時代を生きる子供のためのSTEAM教育2017

    • Author(s)
      デビッド・A・スーザ、トム・ピレッキ著(胸組虎胤翻訳)
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      幻冬舎
    • ISBN
      9784344913776
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi