• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on How we can guide and assess students' labo activities and investigative works in secondary science education

Research Project

Project/Area Number 16K00968
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

RYU Jumpei  香川大学, 教育学部, 教授 (80452663)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡本 正志  高野山大学, 文学部, その他 (70149558)
谷口 和成  京都教育大学, 教育学部, 教授 (90319377)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords科学教育 / 中等教育 / 探究活動 / 物理教育 / 中等科学教育 / 実験ノート / 評価 / 英国 / Aレベル科学 / 中等科学教育カリキュラム / 国際比較 / 物理教育研究 / 初中等教育 / 理科 / 実験・探究活動
Outline of Final Research Achievements

In this research, 1) we have clarified how they guide and assess investigative works in secondary school science in UK. in detail. 2) we have developed and tried several lesson plans and teaching materials for fostering abilities to tackle investigative works. 3) we have clarified difference between Investigative works and inquiry learning in general. 4)we have re-construct collaborative research network of Japanese science teachers for research in science education, especially in Physics education area.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

わが国の中等科学教育では、自然科学の知識・概念の効率的な修得が重視される反面、大多数の生徒は自前の探究活動を経験する機会を与えられず、そのことは生徒の科学観・学習観等にも影響を与えている。一方、英国の中等科学教育は、生徒自身による探究活動を含む多様な実験・実習活動の保障を特徴としてきた。この英国の豊富な経験の詳細な検討と教育現場における実践的検討を踏まえた本研究の諸成果は、探究活動をより重視した中等科学教育の指導と評価のシステムの構築によるわが国の中等科学教育の改革に資すると思われる。また、本研究で明らかにした「探究活動」と「探究学習」との区別は、教育現場における混乱を防ぐ上で重要である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (50 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (38 results) (of which Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 英国の科学教育の現状とAレベル物理における探究活動に関する連続講演会の趣旨とその背景―ローレンス・J・ハークロッツを迎えてー2020

    • Author(s)
      笠潤平
    • Journal Title

      物理教育通信

      Volume: 179号 Pages: 48-53

    • NAID

      130007877304

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英国Aレベル物理の新評価制度についてーOCR「アドバンシング物理」コースの試験を例にー2020

    • Author(s)
      笠潤平
    • Journal Title

      物理教育通信

      Volume: 179号 Pages: 64-71

    • NAID

      130007877305

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究活動の定義と探究活動に至る授業の設計について2020

    • Author(s)
      笠潤平
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 68巻2号

    • NAID

      130007897015

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ICTを活用したアクティブ・ラーニングー附属学校における展開ー2020

    • Author(s)
      高木由美子,高橋尚志,大浦みゆき,高橋智香,稗田美嘉,松村雅文,笠潤平
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 2020年第2号 Pages: 143-152

    • NAID

      120007015408

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 探究活動と探究的な学習2019

    • Author(s)
      笠潤平
    • Journal Title

      左巻健男、吉田安規良編、新訂 授業に活かす理科教育法 中学校・高等学校編

      Volume: - Pages: 139-155

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 市民の科学リテラシーのための教育に対する科学者・教育者のアプローチについて2019

    • Author(s)
      笠潤平
    • Journal Title

      日本生理学会雑誌

      Volume: 81 Pages: 33-38

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Evolution and challenges of Interactive Lecture Demonstrations(ILDs)2017

    • Author(s)
      谷口 和成
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 65 Issue: 3 Pages: 170-175

    • DOI

      10.20653/pesj.65.3_170

    • NAID

      130006156766

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 深い学びに大切なこと2017

    • Author(s)
      谷口和成
    • Journal Title

      Physics Education in University

      Volume: 23 Issue: 3 Pages: 132-137

    • DOI

      10.11316/peu.23.3_132

    • NAID

      130006250467

    • ISSN
      1340-993X, 2432-1710
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 科学・技術と社会の関係について考える機会を提供しよう : 今回の提言の意味について2017

    • Author(s)
      笠潤平
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 22 Pages: 67-69

    • NAID

      130005661512

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「生徒実験によるアクティブ・ラーニング型物理授業」公開講座の報告Ⅳ2020

    • Author(s)
      辻秀人,野原大輝,谷口和成,山崎敏昭,岩間徹,栗木久,松田淳二,笠潤平,村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会第75回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の科学的推論力の物理概念理解への影響2019

    • Author(s)
      谷口和成,山下哲,笠潤平,覧具博義,村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 力学概念理解度調査(FCI)から見た日本の入門レベル学部教育における課題2019

    • Author(s)
      覧具博義,岸澤眞一,長谷川大和,山崎敏昭,湯口秀敏,笠潤平,谷口和成,箕田弘喜,合田正毅,村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生徒実験によるアクティブ・ラーニング型物理授業」公開講座の報告III2019

    • Author(s)
      山崎敏昭、谷口和成、笠潤平ほか
    • Organizer
      日本物理学会第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的説明の機会を与える小中高用物理授業プランの試行2019

    • Author(s)
      笠潤平
    • Organizer
      日本物理学会第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の探究活動と探究的な学習について2018

    • Author(s)
      笠潤平
    • Organizer
      日本物理教育学会第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 全国調査データにもとづく科学的思考・推進力調査問題の各設問別難易度等の分析2018

    • Author(s)
      笠潤平、谷口和成、岸澤眞一、村田隆紀、覧具博義
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] IRC(項目応答曲線)を用いた力学概念理解度の分析2018

    • Author(s)
      岸澤眞一、長谷川大和、笠潤平ほか
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業における学習者の科学的推論力の物理概念理解への影響2018

    • Author(s)
      谷口和成、彦野冬馬、笠潤平ほか
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「生徒実験によるアクティブ・ラーニング型物理授業」公開講座の報告II2018

    • Author(s)
      山崎敏昭、谷口和成、笠潤平ほか
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 項目正答率パターンによる力学概念理解度および科学的思考力の分析2018

    • Author(s)
      長谷川大和、岸澤眞一、笠潤平ほか
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 市民の科学リテラシーのための理科教育と諸学会の役割について2018

    • Author(s)
      笠潤平
    • Organizer
      第95回日本生理学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童・生徒の認知発達を踏まえた理科授業の効果と意義2018

    • Author(s)
      谷口和成, 山下哲, 野ヶ山康裕, 笠潤平
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 力学概念理解度調査による日本の高校および大学初年級の物理教育の現状分析2018

    • Author(s)
      長谷川大和, 岸澤眞一,笠潤平, 谷口和成, 山崎敏昭, 箕田弘喜, 合田正毅 , 村田隆紀, 覧具博義
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校物理における動機づけモデルを枠組みとした教育的介入の検討II2018

    • Author(s)
      齋藤孝, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 認知的発達段階を考慮した高校物理授業の必要性とその効果2018

    • Author(s)
      山下哲, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校波動分野の概念獲得のための教材開発と実践V2018

    • Author(s)
      古結尚, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英国中等科学教育の現状についての調査報告2017

    • Author(s)
      笠潤平、岡本正志、谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の高校・大学生の科学的思考力の現状2017

    • Author(s)
      谷口和成、笠潤平、村田隆紀、覧具博義
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的な学習と『探究活動』の機会の提供について2017

    • Author(s)
      笠潤平
    • Organizer
      理科カリキュラムを考える会 2016年度冬季シンポジウム
    • Place of Presentation
      東海大学代々木キャンパス
    • Year and Date
      2017-01-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英国Aレベル物理の新評価制度の検討2017

    • Author(s)
      笠潤平, 岡本正志, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学の不定性と理科教育2017

    • Author(s)
      笠潤平
    • Organizer
      科学技術社会論学会第16回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 科学・技術と社会の関係を扱う中学校理科授業の開発2017

    • Author(s)
      隅野泰平, 鷲辺章宏, 笠潤平
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「生徒実験によるアクティブ・ラーニング型物理授業」公開講座の報告2017

    • Author(s)
      谷口和成,山崎敏昭, 岩間徹, 笠潤平, 村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 2016物理教育の現状調査プロジェクト報告(I) 概要2017

    • Author(s)
      長谷川大和, 岸澤眞一, 笠潤平, 谷口和成, 合田正毅, 山崎敏昭, 村田隆紀, 覧具博義
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 2016物理教育の現状調査プロジェクト報告(II) 力学概念理解と科学的思考力2017

    • Author(s)
      岸澤眞一, 長谷川大和A, 笠潤平B, 谷口和成C, 合田正毅D, 山崎敏昭E, 村田隆紀C, 覧具博義F
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校物理における動機づけモデルを枠組みとした教育的介入の検討2017

    • Author(s)
      齋藤孝, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的推論能力の育成に着目した高校物理授業の効果II2017

    • Author(s)
      谷口和成, 山下哲
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校物理における振り返り活動の共有を行ったILD運動学の実践2017

    • Author(s)
      古結尚, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 2014-2016 物理教育の現状調査報告Ⅰ-全体概要とゲインの様相-2017

    • Author(s)
      長谷川大和,岸澤眞一,山崎敏昭,谷口和成,笠潤平,合田正毅,村田隆紀,覧具博義
    • Organizer
      日本物理教育学会第34回物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 2014-2016物理教育の現状調査報告Ⅱ-項目応答曲線を用いた分析-2017

    • Author(s)
      岸澤眞一,長谷川大和,山崎敏昭,谷口和成,笠潤平,合田正毅,村田隆紀,覧具博義
    • Organizer
      日本物理教育学会第34回物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 2014-2016物理教育の現状調査報告Ⅲ-科学的思考力の現状-2017

    • Author(s)
      谷口和成,笠潤平,岸澤眞一,山崎敏昭,長谷川大和,合田正毅,村田隆紀,覧具博義
    • Organizer
      日本物理教育学会第34回物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英国の中等科学教育の動向について2016

    • Author(s)
      笠潤平
    • Organizer
      平成28年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 原子力問題を扱う中学校理科授業の実践と分析2016

    • Author(s)
      若林教裕、笠潤平
    • Organizer
      平成28年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 科学・技術と社会の関係を扱う中学校理科授業の開発2016

    • Author(s)
      鷲辺章宏、隅野泰平、笠潤平
    • Organizer
      平成28年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 科学・技術と社会の関係を扱う中学校理科授業の効果の分析2016

    • Author(s)
      隅野泰平、鷲辺章宏、笠潤平
    • Organizer
      平成28年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 力学概念調査と科学的思考力・推論力調査を組み合わせた学部新入生の物理学の学習状態の分 析 ― 物理教育の現状調査プロジェクト調査結果の利用方法について ―2016

    • Author(s)
      長尾将平、笠潤平
    • Organizer
      平成28年度日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 物理教育の現状調査プロジェクト報告 アクティブラーニング型授業とゲインの動向2016

    • Author(s)
      岸澤眞一、 長谷川大和、 安田淳一郎、 箕田弘喜、 山崎敏昭、 笠潤平、 谷口和成、 藤原昇, 湯口秀敏, 右近修治, 新田英雄, 合田正毅, 村田隆紀, 覧具博義
    • Organizer
      日本物理学会2016年秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2016-09-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 探究活動と探究学習,新訂・授業に活かす理科教授法―中高編―2019

    • Author(s)
      (編者)左巻健男、吉田安規良、(著者)左記および笠潤平ほか
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487812448
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 科学の不定性と社会-現代の科学リテラシー2017

    • Author(s)
      本堂毅、平田光司、尾内隆之、中島貴子、笠潤平他
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      信山社
    • ISBN
      9784797215830
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 現代の科学リテラシー2017

    • Author(s)
      本堂毅、中島貴子、尾内隆之、平田光司編著
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      信山社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi