Astronomy education with planetarium and related software in school classes
Project/Area Number |
16K00969
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Kagawa University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 恒彦 国立天文台, 天文シミュレーションプロジェクト, 特任専門員 (90413955)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 宇宙ビュアーMitaka / 天文教育 / プラネタリウム / 科学教育 / 天文学習 |
Outline of Final Research Achievements |
We have studied astronomy education in classes of schools, with using digital planetarium or planetarium software. We first investigated programs for school students in several planetariums in Japan. We found that the Suginami Science Center had provided a special method with which students could make sketches of diurnal motion of astronomical objects in sky. We then studied the effect of using Mitaka, developed by the NAOJ 4D2U project, in classes of the Milky Way galaxy in junior high schools. We found that the students were more interested in the Universe if they used Mitaka.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
杉並区立科学教育センターの学習投影では、天体とともに、格子(窓)を投影し、天体の運動を認識しやすくするというオリジナルな工夫があったことを見出した。杉並の方法は、没入的なプラネタリウムのドームでの日周運動の把握に効果的であり、今後のICTを用いた天文教育にも応用できると考えられる。 中学校3年理科で学習する銀河系は、従来、話や静止画のみで行われてきたが、本研究は、国立天文台4D2Uプロジェクトで開発されたMitataを用いることで、銀河系の授業はより有効なものになることを示した。銀河系の学習において、今後、広くMitakaが使われることが期待される。
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Report
(5 results)
Research Products
(36 results)