• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Research of Chemistry Education Materials Using Methane Fermentation in Cooperation between the Chemical and Biological Domains

Research Project

Project/Area Number 16K00970
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Ohashi Atsushi  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (50407136)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords環境科学 / メタン発酵 / クリーンエネルギー / 科学教育 / グリーンケミストリー / 教材 / 化学教育 / メタン醗酵菌 / メタン醗酵 / 教材開発 / 初等教育 / 中等教育 / 高等学校 / 環境化学 / 教材化 / 嫌気性発酵
Outline of Final Research Achievements

We have succeeded in developing educational materials to search for methane fermentation bacteria that produce methane, which is expected to be a clean energy source. Mining and securing resources involves major environmental changes. Therefore, methane fermentation bacteria are attracting attention as a science and technology enabling sustainable development. Methanogens are a ubiquitous group of soil organisms that produce methane from organic matter. Soil bacteria are known to have a narrow range of movement, and it is possible that bacteria with special abilities, such as the actinomycete discovered by Professor Emeritus Satoshi Omura, may be around us. In this study, we developed a simple and inexpensive method to search for methane fermentation bacteria, and succeeded in the generation and combustion of methane in a demonstration test by elementary school students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、誰でも行える手法を開発したこと、また探究を通して持続可能な開発目標(SDGs)への意識を高めることができることの2点である。
土壌菌は環境依存性が高いため、身近な地域から大きな発見が生まれる可能性がある。教材を用いて探索を行うことで、子どもであっても資源問題を解決する高性能なメタン発酵菌を発見する可能性がある。そこで1サンプル50円程度で探索が可能な教材を開発した。保温装置も含めて、学校現場や家庭で購入可能であるため、本手法で誰でも探索を行うことが可能になった。また、クリーンエネルギーの確保の研究を行うことで、SDGsについて意識し、科学技術の発展と生活の関係性を理解できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2017 2016 Other

All Presentation (5 results) Remarks (5 results)

  • [Presentation] メタン醗酵菌の探索研究2019

    • Author(s)
      大橋廉太郎,大橋淳史
    • Organizer
      日本生物教育学会四国支部大会第1回研究大会ジュニアセッション
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] メタン発酵を用いた科学教材の開発と評価2017

    • Author(s)
      富田享,大橋淳史
    • Organizer
      日本化学会中国四国支部大会2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] メタン発酵の教材化研究2017

    • Author(s)
      大橋淳史,富田享
    • Organizer
      日本化学会第98回春季年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] メタン発酵によるクリーンエネルギー教育教材の開発2017

    • Author(s)
      富田享,大橋淳史
    • Organizer
      日本化学会第97春季年会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学日吉キャンパス(神奈川県横浜市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 愛媛県におけるメタン発酵菌の探索研究2016

    • Author(s)
      稲田昂大(砥部町立砥部中学校2年),大橋淳史
    • Organizer
      国立研究開発法人科学技術振興機構全国受講生研究発表会
    • Place of Presentation
      JST東京別館(東京都千代田区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://youtu.be/7RhHxwXiDQI

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://youtu.be/_XdDtIdcfvw

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://bit.ly/MethaneFermentation

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 全国受講生研究発表会で発表しました:教材の試行結果

    • URL

      http://ch.nicovideo.jp/ScienceInnovationEhime/blomaga/ar1142926

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 第14回「研究成果を発表しよう」を行いました:教材の試行結果

    • URL

      http://ch.nicovideo.jp/ScienceInnovationEhime/blomaga/ar1211238

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi