• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of measurement method and evaluation method of knowledge use type class in statistical education

Research Project

Project/Area Number 16K00979
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

NISHINAKA Norihiro  近畿大学, 教職教育部, 講師 (80756841)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 厚  東京工業大学, 情報理工学院, 特定教授 (50444120)
折田 明子  関東学院大学, 人間共生学部, 准教授 (20338239)
竹村 景生  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 客員研究員 (40782165)
高橋 聡  東京理科大学, 経営学部経営学科, 助教 (80630897)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords科学教育 / マンガ教材 / 教師教育 / 統計教育 / 教師教材 / 研修 / 評価方法 / 知識活用 / シナリオ / マンガ / 知識活用型授業の構築 / 評価 / ナラティブ・アプローチ
Outline of Final Research Achievements

The purpose is to perform "evaluation in knowledge use type class" and "preparation of teaching materials for teacher education" and evaluation in statistical education in primary and secondary education. "Evaluation in knowledge-based class" is a card to visualize how students' statistical problem solving, in particular, "utilization of knowledge" in two-group comparison judgment, is performed. We developed type knowledge utilization tool and worksheet type knowledge utilization tool. From the results of this tool, the students obtained all the representative values, made comparisons based on the magnitudes of the values, and caught the representative value majority decision that they decided by their majority decision. In “Creating teaching materials for teaching and its evaluation”, we developed teaching teaching that incorporates the aforementioned findings, measured the practice and effects, and showed that it has educational effects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中学生の統計的問題解決での生徒の思考について、代表値の多数決を用いた判断をしていることを見出した。その知見を教師教育用としてマンガを用いた教材を7編作ることが出来た。統計の知識活用だけでなく、小集団での教授で留意する点を盛り込んだ教材が完成し、統計教育だけでなく、教育方法の観点からの教材としても可能性が広げることができる教材を開発することができ、その効果もあることが大学生での実験で示せた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 6 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 大学生による2群の比較課題に対する知識活用と判断に関する研究2019

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 30-2 Pages: 85-97

    • NAID

      120006594379

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 統計的問題解決のためのマンガ型教師教材の開発とその可能性について2019

    • Author(s)
      西仲則博, 吉川厚,高橋聡, 折田明子
    • Journal Title

      統計教育実践教育

      Volume: 特別号 Pages: 7-12

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 統計的問題解決における知識活用評価ツールの開発2018

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 30-1 Pages: 33-47

    • NAID

      120006529989

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 協働的な統計的問題解決型シナリオ教材を用いた教員研修での評価2018

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM)

      Volume: 42

    • NAID

      120006960592

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校統計教育におけるICTを活用したPBLの実践2018

    • Author(s)
      西仲則博, 吉川厚
    • Journal Title

      教育システム情報学会全国大会講演論文集(CD-ROM)

      Volume: 43

    • NAID

      120006978383

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM)2018

    • Author(s)
      高橋聡, 西仲則博, 折田明子, 吉川厚
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM)

      Volume: 42 Pages: 505-508

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CLASSROOM DESIGN TO JUDGE BY STATISTICALPROBABILITY IN A JUNIOR HIGH SCHOOL2018

    • Author(s)
      Norihiro Nishinaka and Atsushi Yoshikawa
    • Journal Title

      Looking back, looking forward. Proceedings of theTenth International Conference on Teaching Statistics

      Volume: 10 Pages: 1-6

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中学校の統計教育における「知識の活用」の現状と課題について-全国学力・学習状況調査を手がかりに-2017

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 29(1) Pages: 59-78

    • NAID

      120006371048

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統計的問題解決における知識活用を重視した教師用シナリオ型教材の開発に関する研究2017

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 29(3) Pages: 51-71

    • NAID

      120006469854

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統計的問題解決過程における「知識の活用」の評価に関する研究 - 統計的確率を用いて判断を行う授業におけるカード型知識の活用評価ツールの可能性 -2017

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 41 Pages: 171-174

    • NAID

      130007436405

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 2群比較の判断における代表値の多数決問題についての一考察2019

    • Author(s)
      西仲則博, 吉川厚,高橋聡
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] CLASSROOM DESIGN TO JUDGE BY STATISTICALPROBABILITY IN A JUNIOR HIGH SCHOOL2018

    • Author(s)
      Norihiro Nishinaka and Atsushi Yoshikawa
    • Organizer
      International Conference on Teaching Statistics
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] マンガケースメソッドによる統計教育に関する教師教育の検討2018

    • Author(s)
      高橋聡, 西仲則博, 折田明子, 吉川厚
    • Organizer
      2018年度第3回日本科学教育学会研究会(若手活性化委員会開催)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校における四分位範囲、箱ひげ図の導入に関する一考察2018

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      日本統計学会第 14 回 統計教育の方法論ワークショップ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的問題解決過程における「知識の活用」の評価に関する研究 - 統計的確率を用いて判断を行う授業におけるカード型知識の活用評価ツールの可能性 -2017

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会年会課題研究
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 統計教育と社会の結びつきを意識した教材と授業の開発研究2016

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Organizer
      日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      国立大学法人弘前大学(青森県弘前市文京町1)
    • Year and Date
      2016-10-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的検定の考え方はどこまで中学生が実践できるか? -「サイコロの正しさを判断する」での生徒の反応分析-2016

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会大分大会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市金池南1丁目5-1
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] テストは何を測っているのか?2016

    • Author(s)
      吉川厚
    • Organizer
      三重県高等学校国語教育研究会 春のシンポジウム
    • Place of Presentation
      三重県伊賀市青山ホール(三重県伊賀市阿保1411-1)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi