• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and Development of Case Method Education Program in the Area of Science and Technology Communication

Research Project

Project/Area Number 16K01001
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

Ishimura Gensei  東京工業大学, 地球生命研究所, 特任准教授 (90422013)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川上 慎市郎  グロービス経営大学院大学, グロービス経営大学院, 准教授(移行) (90773797)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords科学技術コミュニケーション / ケースメソッド / ケース開発 / 教育プログラム / 社会課題解決型 / 研究開発マネジメント / 社会実装 / 異分野融合 / PBL / アクティブラーニング / ワークショップ / ケース / ケースライティング / 正確さとわかりやすさのトレードオフの指標 / 研究文脈 / 構造化インタビュー / 研究広報 / メディア / 表現行為 / 機能性 / 逆算性 / 学習体験のデザイン / 創作行為 / 実践 / 事例 / 学習者 / 学習目標 / 人材育成目標 / 実践知 / 教育プログラムの開発 / 教育評価
Outline of Final Research Achievements

We organized the conditions for the establishment of the educational program and conducted a survey of practices that could serve as the basis for case creation. In addition, we attempted to identify potential learners who have needs for a specific case method education program, as well as their human resource development goals and the learning goals that break down these goals, mainly through discussions with the research subjects.
In addition, we developed two public relations methods based on the "trade-off between accuracy and clarity" and the "research context visualized by structured interviews" to examine the possibility of case formulation.
In addition, we conducted interviews with the heads of research and development projects in the interdisciplinary field, with a view to social implementation, and developed a prototype of a case method education program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科学技術コミュニケーション教育のためのケースメソッドの研究開発は、単に教育に有効であるだけでなく、未だ体系的な理論が構築されているとは言いがたい当該分野に対して実践知の構造化と彫琢という側面から寄与することによって、当該分野の理論上の発展を促すことが期待される。また、ケースを継続的に開発していくことによって、常にその理論を「最新の状態」に保つことにも貢献する。
一方、本研究で開発したケースメソッドは、特定の教育プログラムの受講者に対する教育目的だけではなく、広く市民社会における学習や熟議の機会提供のための手段として応用される可能性が開かれている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2018 2016 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 研究開発マネジメント分野におけるケースメソッド教育 プログラムのプロトタイプ開発ならびに評価2020

    • Author(s)
      石村源生・安藤二香・田原敬一郎・吉澤 剛
    • Journal Title

      第26回大学教育研究フォーラム発表論文集

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 研究をコミュニケートするための二つの手法(ケーススタディ)2018

    • Author(s)
      石村源生
    • Journal Title

      人工知能学会第2種研究会 ことば工学研究会(第60回)資料

      Volume: 60 Pages: 27-33

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing New Communication Formats for Effective Science Communication -Two Case Studies-2018

    • Author(s)
      Gensei Ishimura
    • Journal Title

      Inaugural Asia-Pacifc Science Communication Inaugural Asia-Pacific Science Communication Conference 2018 Book of Abstracts

      Volume: 1 Pages: 44-44

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ケースメソッド教育とケースライティング ~創作・表現としてのケースライティング2018

    • Author(s)
      石村源生、川上慎市郎
    • Journal Title

      人工知能学会第2種研究会ことば工学研究会資料

      Volume: 57 Pages: 9-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ケースメソッドと実践との関係 : 破壊/創造としてのケース/実践2016

    • Author(s)
      石村源生
    • Journal Title

      ことば工学研究会 : 人工知能学会第2種研究会ことば工学研究会資料

      Volume: 52 Pages: 75-80

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of Case Method in Educating Science Communication2016

    • Author(s)
      Gensei Ishimura
    • Journal Title

      Program for the 12th East Asian Science Technology and Society (EASTS) Network Conference

      Volume: なし Pages: 71-71

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 研究開発マネジメント分野におけるケースメソッド教育 プログラムのプロトタイプ開発ならびに評価2020

    • Author(s)
      石村源生・安藤二香・田原敬一郎・吉澤 剛
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究をコミュニケートするための 二つの手法(ケーススタディ)2018

    • Author(s)
      石村源生
    • Organizer
      人工知能学会第2種研究会 ことば工学研究会(第60回)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Developing New Communication Formats for Effective Science Communication -Two Case Studies-2018

    • Author(s)
      Gensei Ishimura
    • Organizer
      Inaugural Asia-Pacifc Science Communication Inaugural Asia-Pacific Science Communication Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ケースメソッド教育とケースライティング ~創作・表現としてのケースライティング2018

    • Author(s)
      石村源生、川上慎市郎
    • Organizer
      人工知能学会第2種研究会ことば工学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Case Method in Educating Science Communication2016

    • Author(s)
      Gensei Ishimura
    • Organizer
      the 12th East Asian Science Technology and Society (EASTS) Network Conference
    • Place of Presentation
      Tsinghua University, Beijing
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ケースメソッドと実践との関係 : 破壊/創造としてのケース/実践2016

    • Author(s)
      石村源生
    • Organizer
      人工知能学会第2種研究会ことば工学研究会(第52回)
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 多段階の正確さ―読みやすさで書き分けた科学記事フォーマットの開発

    • URL

      http://www.elsi.jp/ja/news/information/2017/06/new_format_for_scientific_contents.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 研究者インタビュー映像の新しいフォーマットを開発

    • URL

      http://www.elsi.jp/ja/news/information/2017/05/post_33.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-03-11  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi