• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of a teaching program, focusing on the importance of connection between science and mathematics teaching

Research Project

Project/Area Number 16K01003
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

ANDOH Hidetoshi  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (70432820)

Research Collaborator KOSAKA masato  福井大学
OBARA mie  神奈川県教育委員会
YAMADA takahito  北海道教育大学, 大学院
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords理数教育 / 理科 / 数学 / 理数探究 / カリキュラム / 理科と数学の関連性 / 教材開発 / 観察・実験 / 教材 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to develop a teaching program between science and mathematics teaching, and to investigate its effectiveness. A lesson plan was prepared for high school students, in order to apply Fibonacci sequence and golden angle. Through this lesson, the students seemed to understand the importance of the relationship between science and mathematics, and we would like to conclude that this type of teaching program has an educational effect.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理科と数学は互いに関わりを持ち,他の教科間よりも密接な関係にある教科である。しかし,これら2教科は互いに関わりが深いにも拘らず,わが国の学校教育のカリキュラムでは単独の教科として学び,それらを融合させた横断的,クロスカリキュラム的な授業はあまり行われていなかった。そこで,本研究では,高等学校で新科目として設定される「理数探究」を念頭に,理科と数学を関連付けた指導プログラムを考案し,その教育的な効果を検証した。その結果,アンケート調査等により,興味・関心などの情意面のみならず,科学的な探究態度や多面的に捉える力などの観点で効果が認められ,本研究の意義が確認できた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] 数学教育と理科教育との関係についての一考察(5)-ベクトルの考え方」に着目して-2018

    • Author(s)
      久保良宏・安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における数学と理科を関連させた探究活動の指導計画について2017

    • Author(s)
      小原美枝,安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 光の屈折を用いた理科と数学を関連付ける授業の実践2017

    • Author(s)
      小原怜,安藤秀俊
    • Organizer
      日本理科教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The Development of a Teaching Program, Focusing on the Importance of Connections between Science and Mathematics Teaching, using a Maraldi's Angle2017

    • Author(s)
      Mie Obara, Takayuki Nakamura, Hidetoshi Andoh
    • Organizer
      The Eight Pacific Rim Conference on Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Consciousness on the relationship between science and mathematics which focused on the unit2016

    • Author(s)
      Takahito YAMADA,Mie OBARA,Masato KOSAKA,Hidetoshi ANDOH
    • Organizer
      2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都・新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理科と数学の関連はどうあるべきか?2016

    • Author(s)
      安藤秀俊
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県・大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理科と数学を関連付けた授業実践とその効果に関する調査-身近に潜む懸垂線などを利用して-2016

    • Author(s)
      二瓶浩太・安藤秀俊
    • Organizer
      日本理科教育学会北海道支部大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌駅前サテライト(北海道・札幌市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi