• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Teaching Strategies for "Engineering" in Elementary and Junior High School Science

Research Project

Project/Area Number 16K01006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

HITOMI Hisaki  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10218729)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords理科教育 / 小学校理科 / 中学校理科 / ものづくり / エンジニアリング・デザイン / 指導法 / 理科
Outline of Final Research Achievements

In recent years, STEAM education has been prospering in Europe and America, but the aim of engineering activities in Japanese science has a part that is similar to the concept of STEAM education. That is, in order to solve the virtual problem for students, they make a model and confirm where the scientific principle is applied in the model. In this research, the genealogy of engineering activities in Japanese science lessons was reviewed and the position of engineering was clarified. In addition, the characteristics and points emphasized in the United States science education standards and educational programs were analyzed in context with that positively incorporated the fusion of science, technology, and engineering contents. Based on the results, suggestions were summarized that are to enhance engineering activities in Japanese science lessons.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

エンジニアリング・デザイン等を導入した応用的な理科学習の特徴を分析することは,現在の日本の学校現場で広く見られる,いわゆる教材キットの製作に依存した検証型ものづくりから探究型ものづくりへ転換する上での知見を提供することになる。日常生活や実社会との関連を意識した理科学習の指導の充実に,本研究は寄与すると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 科学技術に関する学習と「エンジニアリング・デザイン」の視点2019

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム(大日本図書)

      Volume: 52 Pages: 36-37

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒が「新たな疑問」をもつことを促す指導2019

    • Author(s)
      人見久城,櫻井和洋
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会)

      Volume: 68 Pages: 46-48

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学技術に関する学習と「エンジニアリング・デザイン」の視点2019

    • Author(s)
      人見 久城
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム

      Volume: 52 Pages: 36-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 振り子の周期に関する児童の概念2017

    • Author(s)
      人見 久城, 赤羽 柚紀
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践研究

      Volume: 3 Pages: 527-530

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科における「ものづくり」の意義と課題2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会)

      Volume: 65(11) Pages: 9-12

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 花の観察の場面におけるものづくり活動の効果2016

    • Author(s)
      人見 久城, 渡邉 翔太
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究会研究報告

      Volume: 31(6) Pages: 23-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理科の自由研究に対する教師の意識2019

    • Author(s)
      人見久城, 菊地俊明
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会(宇都宮大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 栃木県内小学校における自然体験活動の実態調査2019

    • Author(s)
      人見久城,大塚美月
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会(静岡大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ・オレゴン州科学スタンダードで例示されたエンジニアリング・デザインを連携させた科学の学習事例の特徴(2)2017

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ・オレゴン州科学スタンダードで例示されたエンジニアリング・デザインを連携させた科学の学習事例の特徴2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会,年会論文集
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカのDASHプログラムにおけるものづくりの特徴2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会,発表論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] はじめて学ぶ教科教育/初等理科教育2018

    • Author(s)
      大髙泉編著, 人見久城分担執筆
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083671
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi