• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of Teaching Critical Thinking Based on the Dual Process Model of Pseudoscientific belief

Research Project

Project/Area Number 16K01013
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

KIKUCHI Satoru  信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (30262679)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords批判的思考 / 疑似科学 / 超常信奉 / 疑似科学信念 / 二重過程モデル / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

According to the Cognitive Experiential Self Theory, pseudoscientific beliefs are considered as a kind of paranormal belief attributed to the lack of rational thinking or scientific knowledge. In this study, re-examined various models of the lack of rational thinking were once again examined in order to search for the common grounds of pseudoscientific beliefs and critical thinking so that the result of this study can be used to develop scientific education.
To clarify the reality of pseudoscientific beliefs, four researches were conducted on young men and women. These researches revealed that their pseudoscientific beliefs are correlated with their intuition. Unlike paranormal beliefs, however, some of pseudoscientific beliefs included skepticism are related with their favor of science and their critical thinking attitude.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科学理論に対する信頼や科学的思考の重視は、現代の社会を形作る重要な共通基盤である。疑似科学は、科学の適切な理解を阻害するだけでなく、科学的根拠にもとづく意思決定をゆがめ、多くの社会問題を引き起こしている。この疑似科学と正当な科学を識別できる適切な科学リテラシーを育成する教育の必要性は高い。本研究では、従来、非合理的思考や科学的知識態度の欠如としてとらえられていた疑似科学に、正当な科学と共通する要素があることを明らかにした。これを手がかりとして、科学リテラシー教育や一般的な批判的思考教育に有効性の高い教材として、疑似科学が応用可能性を示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 災害における認知バイアスをどうとらえるか2018

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Journal Title

      日本地すべり学会誌

      Volume: 55 Pages: 286-292

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 超常現象と疑似科学の心理学2017

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Journal Title

      理科の探検

      Volume: 25 Pages: 28-33

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校学習指導要領(外国語)の中で伸ばすべき能力とされる論理的思考力の伸張要因同定とその測定に向けて2017

    • Author(s)
      花﨑美紀,菊池聡,花﨑一夫,大塚崇史
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 1 Pages: 17-22

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学高校生の疑似科学信奉と科学への態度の関連性2017

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集

      Volume: 4 Pages: 11-24

    • NAID

      120007100803

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 疑似科学信奉に関連する直観的思考とその抑制2018

    • Author(s)
      菊池聡
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術リテラシーと批判的思考態度が防災・減災の学習活動に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      中山実, 菊池聡, 山本洋雄
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語力と論理的思考力伸長の規定因の考察2017

    • Author(s)
      菊池聡・花﨑美紀・花崎一夫・大塚崇史
    • Organizer
      日本英語学会第35回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 疑似科学への心理学的アプローチ2016

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Organizer
      日本科学哲学会第49回大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県松本市)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 心理学って何だろうか?2018

    • Author(s)
      楠見孝(編) 日本心理学会(監修)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414311211
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi