• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive study of students experiments for active learning in physics education

Research Project

Project/Area Number 16K01015
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

MURATA Takatoshi  京都教育大学, 名誉教授 (10027675)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷口 和成  京都教育大学, 教育学部, 教授 (90319377)
笠 潤平  香川大学, 教育学部, 教授 (80452663)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsアクティブ・ラーニング / 生徒実験 / 物理教育 / 教員研修 / 公開講座 / 相互作用型授業 / 物理教育研究 / 高大連携 / 熱学 / 生徒・学生実験 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

In order to promote students' conceptual understanding and foster their ability to utilize their knowledge, we have developed and practiced multiple physics lesson plans centered on student experiments that realize active learning in the fields of electricity, mechanics, and heat. Specifically, every summer, an open lecture was held for various students with different backgrounds, and the developed lesson plan was practically verified.
Furthermore, based on the results, we practiced the revised plan at multiple high schools and improved them. As a result, it was clarified that the developed program promotes students' active learning about physics and deepens conceptual understanding. In addition, in a workshop for in-service teachers, it was highly evaluated as a practical example of solving the current problems of student experiments in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の高校・大学初年次の生徒・学生実験の実態について,その背景を含めて広く調査,分析することにより,日本の生徒実験における課題の本質と改善の方向性を明らかにするとともに,その結果に基づき,アクティブ・ラーニング型授業を可能にする生徒実験および指導法を評価法とあわせて複数開発している。
さらに,開発したプログラムを現職教員が実践するための教員研修のあり方も同時に提案していることから,本研究の成果は実用性が高く,教育現場への応用が期待されている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (30 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] King Edward VI School(英国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Practice of "electric circuit" ILDs for junior high school students2018

    • Author(s)
      北村 貴文, 谷口 和成
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 66 Issue: 4 Pages: 253-257

    • DOI

      10.20653/pesj.66.4_253

    • NAID

      130007543480

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2018-12-06
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evolution and challenges of Interactive Lecture Demonstrations(ILDs)2017

    • Author(s)
      谷口 和成
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 65 Issue: 3 Pages: 170-175

    • DOI

      10.20653/pesj.65.3_170

    • NAID

      130006156766

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「生徒実験によるアクティブ・ラーニング型物理授業」公開講座の報告Ⅳ2020

    • Author(s)
      辻秀人、野原大輝、谷口和成、山崎敏昭、岩間徹、栗木久、松田淳二、笠潤平、村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会 第75回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「探究の過程」を意識した高校物理授業の実践とその課題2020

    • Author(s)
      野原大輝、谷口和成、古結尚
    • Organizer
      日本物理学会 第75回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校物理力学分野におけるモデリングソフトを用いた生徒実験2020

    • Author(s)
      古結尚、谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第75回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「探究の過程」を意識した授業プランの検討2019

    • Author(s)
      野原大輝、谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第36回物理教育研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生徒実験によるアクティブ・ラーニング型物理授業」公開講座の報告III2019

    • Author(s)
      酒谷貴史,谷口和成,山崎敏昭,辻秀人,谷口健太,岩間徹,古結尚,栗木久,山下哲,笠潤平,内村浩,村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校波動分野の概念獲得のための教材開発と実践VI2019

    • Author(s)
      古結尚,谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校理科における探究活動を通して育む資質・能力の評価方法の開発2019

    • Author(s)
      野原大輝,谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「物理基礎」における力の相互作用の理解を促すILDs型授業の実践2019

    • Author(s)
      石井哲夫,谷口和成,筒井和幸
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「生徒実験によるアクティブ・ラーニング型物理授業」公開講座の報告II2018

    • Author(s)
      山崎敏昭,谷口和成,酒谷貴史,辻秀人,谷口健太,岩間徹,古結尚,栗木久,山下哲,笠潤平,内村浩,村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会 2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校物理における班実験を伴ったILD運動学の実践2018

    • Author(s)
      古結尚,谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 運動学におけるICTを用いた生徒実験を中心とした授業実践の試み2018

    • Author(s)
      酒谷貴史,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 力の相互作用に関する「物理基礎」授業の課題-遠隔力をめぐって-2018

    • Author(s)
      石井哲夫,谷口和成,筒井和幸
    • Organizer
      日本物理教育学会 第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ILDs における力学概念理解に対する科学的推論力の影響2018

    • Author(s)
      谷口和成,彦野冬馬,笠潤平,覧具博義,村田隆紀
    • Organizer
      日本物理教育学会 第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校物理における動機づけモデルを枠組みとした教育的介入の検討II2018

    • Author(s)
      齋藤孝, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校波動分野の概念獲得のための教材開発と実践V2018

    • Author(s)
      古結尚, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業研究における『公開講座』の意義と活用-アドバンシング物理研究会のアクティブ・ラーニング研究-2017

    • Author(s)
      谷口和成
    • Organizer
      物理教育研究会(APEJ)夏期大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校物理における動機づけモデルを枠組みとした教育的介入の検討2017

    • Author(s)
      齋藤孝, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校物理における振り返り活動の共有を行ったILD運動学の実践2017

    • Author(s)
      古結尚, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「生徒実験によるアクティブ・ラーニング型物理授業」公開講座の報告2017

    • Author(s)
      谷口和成, 山崎敏昭A, 岩間徹B, 笠潤平C, 村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会 2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 深い学びに大切なこと~動機づけとアクティブ・ラーニング~2017

    • Author(s)
      谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会第7回物理教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 相互作用型演示実験授業(ILDs)とチュートリアルによる電気回路学習効果の比較III2017

    • Author(s)
      齋藤孝, 植松晴子, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 平面運動における力学概念の理解を促す相互作用型演示実験講義(ILDs)の実践2017

    • Author(s)
      青木海仁, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高校波動分野の概念獲得のための教材開発と実践IV2017

    • Author(s)
      古結尚, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 相互作用型演示実験講義(ILDs)2016

    • Author(s)
      谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第33回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校物理授業における学習意欲向上のための振り返りシートの活用2016

    • Author(s)
      古結尚,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第33回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 二次元運動に関するILDs授業の実践2016

    • Author(s)
      青木海仁,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第33回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるILDs「作用・反作用の法則」の実践2016

    • Author(s)
      北村貴文,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第33回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ILDsによる学習効果に対する動機づけの変容2016

    • Author(s)
      齋藤孝,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第33回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 相互作用型授業における学習者の変容の多面的分析2016

    • Author(s)
      谷口和成, 齋藤孝
    • Organizer
      日本物理学会 2016年秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 相互作用型演示実験授業(ILDs)とチュートリアルによる電気回路学習効果の比較II2016

    • Author(s)
      谷口和成, 齋藤孝, 植松晴子
    • Organizer
      日本物理学会 2016年秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 物理を教える 物理教育研究と実践に基づいたアプローチ2017

    • Author(s)
      R. D. Knight (著),並木 雅俊 (監修, 翻訳),谷口和成(翻訳),他5名(翻訳)
    • Total Pages
      329
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi