• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on providing the learning contents for science academic writing based on the mined data from research paper corpora

Research Project

Project/Area Number 16K01016
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Hori Kazunari  大阪大学, 全学教育推進機構, 准教授 (80270346)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂尻 彰宏  大阪大学, 全学教育推進機構, 准教授 (30512933)
石島 悌  地方独立行政法人大阪府立産業技術総合研究所, その他部局等, 主任研究員 (80359398)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsアカデミック・ライティング / 科学教育 / 教材開発 / 学術コーパス / 技術文書 / 自然言語処理 / 長単位 / 形態素解析
Outline of Final Research Achievements

We extracted the language features from the doctoral dissertations in science and technology published by Osaka University and the technical reports from public research institutes of industrial science and technology. We also developed video teaching materials and practiced face-to-face lessons to teach Japanese academic writing in the field of science and technology.
The doctoral dissertations data used for language feature extraction included approximately 4.5 million Japanese characters, and the technical reports had approximately 350,000 Japanese characters. We developed a method of assigning long-unit morpheme information and extracted vocabulary frequency information.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果により、特に科学技術分野のアカデミック・ライティングで用いることを推奨する表現を科学的に検証可能な形で提供できた。これは日本語科学技術学習教材開発研究においては従来になかった手法であり、データ抽出法手順を開発することで日本語コーパス研究の進展にも貢献したといえる。また、信頼のおける情報を学習教材として提供できるようになることから、大学科学リテラシー教育の新展開を可能とする成果であるといえる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (2 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] Are the ‘Writing’ experiences at High Schools of freshmen changing? : Focusing on the results of First-year student survey of Osaka Univ. on the Inquiry-Based Learning experiences2020

    • Author(s)
      吉本真代、和嶋雄一郎、坂尻彰宏、堀一成
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 8 Pages: 13-19

    • DOI

      10.18910/75496

    • NAID

      120006819896

    • ISSN
      21876002
    • Year and Date
      2020-03-10
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practice of Academic Writing Education for High School Students working through collaboration between high school and university2020

    • Author(s)
      堀一成、坂尻彰宏、進藤修一、柿澤寿信、金泓槿、田中誠樹、竹林祥子、大泉幸寛、宮崎雄史郎
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 8 Pages: 51-60

    • DOI

      10.18910/75500

    • NAID

      120006819900

    • ISSN
      21876002
    • Year and Date
      2020-03-10
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大阪大学における日本語ライティング教育の実践2018

    • Author(s)
      村岡貴子・堀一成・坂尻彰宏
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流

      Volume: 22 Pages: 23-32

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Course Design of Academic Writing for Students Majoring in Natural Science as the First-Year Experience2017

    • Author(s)
      根岸千悠、坂尻彰宏、堀一成、山口和也
    • Journal Title

      大阪大学高等教育研究

      Volume: 5 Pages: 63-69

    • DOI

      10.18910/60492

    • NAID

      120006027599

    • ISSN
      21876002
    • Year and Date
      2017-03-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 高校の探究学習が大学入学者のライティングスキルに与える影響 ―大阪大学入学時アンケートより―2020

    • Author(s)
      堀一成、吉本真代、和嶋雄一郎 、坂尻彰宏
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語ライティング支援者の養成 ―大阪大学における大学院生科目での実践―2019

    • Author(s)
      堀一成
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大阪大学2016年度学部新入生アカデミック・スキル調査2018

    • Author(s)
      堀一成・坂尻彰宏
    • Organizer
      第2回 大阪大学 豊中地区研究交流会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大阪大学の学部新入生に対する日本語ライティングスキル大規模調査2018

    • Author(s)
      堀一成・坂尻彰宏・齋藤貴浩
    • Organizer
      第24回 大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高大連携と大学院生キャリア開発を重視した高校生に対する日本語アカデミック・ライティング指導2017

    • Author(s)
      堀一成,坂尻彰宏,太田ユカ,奥村典夫,中藤強,松井佳代美
    • Organizer
      第23回 大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学 百周年時計台記念館
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 阪大生のためのアカデミック・ライティング入門 第4版2019

    • Author(s)
      堀一成、坂尻彰宏
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      大阪大学 全学教育推進機構
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 大学と社会をつなぐライティング教育2018

    • Author(s)
      堀一成
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247839
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪大学 全学教育推進機構 学生支援「アカデミック・ライティング」ページ

    • URL

      https://www.celas.osaka-u.ac.jp/education/support/academic-writing/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 阪大ウェルカムチャンネル

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCa3nLV_BiehQlbPAnpSm2Kw

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 大阪大学 多言語資源研究グループホームページ

    • URL

      https://mldb.celas.osaka-u.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 大阪大学多言語資源研究グループのホームページ

    • URL

      http://mldb.celas.osaka-u.ac.jp/

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi