• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on scientific reasoning as higher order thinking skill in science

Research Project

Project/Area Number 16K01020
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Matsuura Takuya  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (40379863)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木下 博義  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (20556469)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords科学的推論 / クリティカル・シンキング / 理科教育 / 類推 / 理論的検討 / 試行テスト / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

Paying attention to the scientific reasoning as higher order thinking skill in learning of science, we proceeded this research for fostering the ability of a learner's scientific reasoning through the teaching-learning processes of problem solving. While clarifying the characteristic of scientific philosophy or the scientific reasoning in the context of science education, we arranged relationship with meta-cognition, critical thinking, etc. which are included in higher order thinking skill, and, specifically, elaborated the scientific reasoning in scientific problem solving from a viewpoint of high order thinking skill. In addition, we estimated the actual condition of a learner's scientific reasoning from the results of cross-sectional research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代における世界的潮流として、学校教育においては知識や技能のみでなく能力を育成することが重視されている。本研究では、科学的に探究を進める能力や思考の核として科学的推論という視点から研究に取り組んだ。本研究を通して児童生徒の科学的推論の発達や課題を明らかにすることにより、理科教育における今後の指導やカリキュラム改革に向けての基礎的な資料になると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (30 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] An Investigation on Factors Affecting the Rationality of Hypothesis Formulation2018

    • Author(s)
      中村 大輝, 松浦 拓也
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 41 Issue: 3 Pages: 57-66

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.41.3_57

    • NAID

      130007790879

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Process and Rationality of Thinking in Scientific Hypothesis Formulation2018

    • Author(s)
      中村大輝・松浦拓也
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 58 Issue: 3 Pages: 279-292

    • DOI

      10.11639/sjst.17005

    • NAID

      130006647148

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] An Analysis of Teaching Methods in Science Lessons: Based on the Results of National Assessment of Academic Ability in Japan2018

    • Author(s)
      T. Matsuura, H. Kinoshita
    • Organizer
      ISEC2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学的推論の過程における批判的思考に関する一考察2018

    • Author(s)
      今村亮介,松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の検証可能な疑問の認識に関する一考察2018

    • Author(s)
      小林誠,松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における分析・解釈する能力に関する基礎的研究2018

    • Author(s)
      大野俊一,松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的な説明における既習内容の活用に関する一考察2018

    • Author(s)
      堀田晃毅,松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的推論の形式と批判的思考に関する基礎的研究2018

    • Author(s)
      今村亮介,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的に検証可能な疑問の認識に関する一考察2018

    • Author(s)
      小林誠,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] IRTを用いた理科における分析・解釈する能力の評価に関する一考察2018

    • Author(s)
      大野俊一,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的な説明における既習内容の活用に関する一考察-解答時の活動に着目して-2018

    • Author(s)
      堀田晃毅,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的推論と批判的思考の関連に関するメタ分析-相関分析を基盤として-2018

    • Author(s)
      松浦拓也,山崎直人,植村兼三
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] An analysis of critical thinking in scientific reasoning: From the result of survey on Japanese university students2018

    • Author(s)
      R. Imamura, T. Matsuura
    • Organizer
      EASE2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A survey on the ability of students to analyze the results of experiment2018

    • Author(s)
      S. Ono, T. Matsuura
    • Organizer
      EASE2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Application of Knowledge in Scientific Explanation of University Students2018

    • Author(s)
      K. Horita, T. Matsuura
    • Organizer
      EASE2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationship Between Scientific Reasoning and Critical Thinking Dispositions2018

    • Author(s)
      T. Matsuura, N. Yamasaki
    • Organizer
      EASE2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Japanese Students’ Analogy Skills2018

    • Author(s)
      Naoto YAMASAKI, Takuya MATSUURA
    • Organizer
      The First Joint Symposium on Education by Hong Kong Baptist University and Hiroshima University
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Relationship between critical thinking ability for scientific reasoning process and attitude of critical thinking2018

    • Author(s)
      Ryosuke IMAMURA, Takuya MATSUURA
    • Organizer
      The First Joint Symposium on Education by Hong Kong Baptist University and Hiroshima University
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 仮説設定における思考過程とその評価に関する基礎的研究2017

    • Author(s)
      中村大輝・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] モデルベース推論の成否に関わる要因に関する研究2017

    • Author(s)
      雲財寛・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理科における類推能力の評価に関する一考察2017

    • Author(s)
      山崎直人・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的推論の過程における批判的思考に関する基礎的研究2017

    • Author(s)
      今村亮介・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] IRTに基づく科学的推論の横断的分析-同時尺度調整法による等化-2017

    • Author(s)
      松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理科における推論能力及び批判的思考の評価に関する理論的検討2017

    • Author(s)
      山崎直人・松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的推論の過程における批判的思考に関する基礎的研究―推論形式の特徴に着目して―2017

    • Author(s)
      今村亮介・松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日常生活における現象を科学的に説明する力とその評価に関する基礎的研究2017

    • Author(s)
      堀田晃毅・松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的仮説の設定場面における思考過程に関する一考察2016

    • Author(s)
      中村大輝・松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第42回全国大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Relationship between Scientific Reasoning and Critical Thinking by using Decision Tree model: the Theory of Buoyancy in Liquids2016

    • Author(s)
      Matsuura, T.
    • Organizer
      EASE2016
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Process of thinking and difference of rationality in the hypothesis formulation2016

    • Author(s)
      Nakamura, D., & Matsuura, T.
    • Organizer
      EASE2016
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ベイズ統計学に基づくデータ分析に関する基礎的考察-科学的推論の横断的分析を事例として-2016

    • Author(s)
      松浦拓也
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理科における批判的思考の育成に関する基礎的研究2016

    • Author(s)
      道園和季・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 仮説設定における思考過程とその評価に関する基礎的研究2016

    • Author(s)
      中村大輝・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi