• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of the learning program to promote understanding of the biodiversity and to cultivate the natural history literacy

Research Project

Project/Area Number 16K01027
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

Sato Hiroshi  兵庫県立大学, 自然・環境科学研究所, 教授 (80254457)

Research Collaborator KAWAMURA sachiko  
NAKANISHI kazunari  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords環境教育 / 生物多様性 / 自然史 / 科学リテラシー / 環境学習 / 自然史リテラシー
Outline of Final Research Achievements

This study intends to develop the environmental learning program for promoting the understanding of the biodiversity and to clarify the effectiveness of the program. For the purpose of this study, we designed the biodiversity-learning program for schoolchildren, using a butterfly called the chinese windmill (Byasa alcinous). In this program, children can learn the importance of relationships between organisms and human activities in the ecosystem. This learning program was practiced at two elementary schools in Hyogo Prefecture and its effectiveness was presented by questionnaire survey.
The result of this study was published in Japanese Journal of Environmental Education vol.28 (3). In addition, we made a booklet so that teachers can carry the program out in the school. It was also shown on a homepage of University of Hyogo.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生物多様性が失われつつある現在、生態系保全の重要性を理解し、行動化に向けて主体的に取り組む人材の育成が切望される。しかし、その重要性を理解するうえで課題となるのが、内容が複雑でわかりにくいとされることである。
そのような問題を子どもたちにどのように伝えるべきか。本研究ではジャコウアゲハを用い、生物間および人とのつながりを通して小学生に生物多様性保全の理解を促すための環境学習プログラムを開発し、そのプログラムの有効性を示した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ジャコウアゲハを用いた小学生のための生物多様性学習プログラム2019

    • Author(s)
      河村幸子・佐藤裕司
    • Journal Title

      環境教育

      Volume: 28(3) Pages: 70-76

    • NAID

      130007737906

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 環境の実践力を培う自己教育過程の分析 ―森里川海の連環学習プログラムの実践から―2019

    • Author(s)
      中西一成・佐藤裕司
    • Organizer
      日本ESD学会第2回近畿地方研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アユを指標とした森里川海の連環を考える環境学習プログラム2018

    • Author(s)
      中西一成・佐藤裕司
    • Organizer
      日本環境教育学会第29回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものための生物多様性学習プログラムの開発と実践 ~地域の身近な昆虫とジャコウアゲハから学ぶ ~2017

    • Author(s)
      河村幸子・佐藤裕司
    • Organizer
      日本環境教育学会第28回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アユの目から見た環境教育プログラムの深化2017

    • Author(s)
      中西一成・佐藤裕司
    • Organizer
      日本環境教育学会第28回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 新たな価値観を生み出すESDプログラムの開発2017

    • Author(s)
      中西一成・佐藤裕司
    • Organizer
      日本環境教育学会第28回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものための生物多様性学習プログラムの開発と実践 ~ジャコウアゲハを題材にして ~.2016

    • Author(s)
      河村幸子・佐藤裕司
    • Organizer
      日本環境教育学会第27回大会
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都豊島区)
    • Year and Date
      2016-08-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ジャコウアゲハを用いた生物多様性の環境学習プログラム開発 ~子どもたちに生物多様性をどう伝えるか~.2016

    • Author(s)
      河村幸子・佐藤裕司
    • Organizer
      第13回環境人間学フォーラム
    • Place of Presentation
      兵庫県立大学姫路環境人間キャンパス(兵庫県姫路市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] ジャコウアゲハから学ぶ生物多様性

    • URL

      http://www.u-hyogo.ac.jp/outline/publications/pdf/jyakouageha_p1.pdf

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi