• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a consistent K-12 curriculum in physics inquiry

Research Project

Project/Area Number 16K01033
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

ISHII Kyoko  玉川大学, 教育学部, 教授 (50467130)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 吉英  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (30588570)
Research Collaborator SASAKI yosuke  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords探究 / Active Learning / カリキュラム / 実践コミュニティ / p-prims / 架橋 / active learning / p-prim / ギャップ / 物理教育 / 小中高一貫 / アクティブラーニング
Outline of Final Research Achievements

This research is on curriculum development conducted by a professional learning community of science teachers in the university, regional elementary schools, junior high schools, and high schools to bring about the realization of students’ scientific inquiry.The community members regularly and continuously gathered together to share knowledge and discuss many topics such as the students’ learning and difficulty in acquiring scientific concepts, new ideas for teaching materials, and lesson plans.
As a result, we developed lesson plans and practiced them, including a common lesson plan with the same materials for elementary and middle schools that bridges the gap between schools and between subjects. We also examined the assessment problems of conceptual understanding and the students’ reactions and knowledge as they faced phenomena such as a hand-cranked electric generator.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、小中高一貫した概念理解を学校種や教科を超えて検討し、カリキュラムを開発する継続的なプロジェクトであることに学術的意義がある。このプロジェクトを推進するには、小・中・高等学校の教員と大学教員および学生、行政の連携が不可欠であり、自分の意思で研究会に参加し、対等な関係でお互いから学び合う姿勢を持つことが実践コミュニティとして必要である。
大学における理論研究と学校現場での実践研究を融合させ、実践と省察を繰り返しながらカリキュラムを開発するのは時間がかかることであるが、多くの学校で活用できるカリキュラムの開発が可能となれば社会的な意義が認められる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] Science teachers improving their teaching abilities by lesson study2018

    • Author(s)
      佐々木庸介
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 66 Issue: 2 Pages: 132-135

    • DOI

      10.20653/pesj.66.2_132

    • NAID

      130007483413

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2018-06-08
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 手回し発電機の手応えを考察する場面でのpプリムズ2018

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 42 Pages: 71-77

    • NAID

      40022662986

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 概念変容研究におけるp-prims活用の検討―手回し発電機の手応えを文脈として―2018

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Journal Title

      日本物理教育学会年会第35回物理教育研究大会発表予稿集

      Volume: 1 Pages: 52-53

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] p-primsの活用事例―手回し発電機の手応えについての実践と研究を文脈として―2018

    • Author(s)
      山田吉英, 小林和雄, 山本修平, 井川悠司
    • Journal Title

      日本物理教育学会年会第35回物理教育研究大会発表予稿集

      Volume: 1 Pages: 134-135

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現象論的プリミティブについての検討2018

    • Author(s)
      山田吉英
    • Journal Title

      日本物理学会2018年秋季大会Web版 ISSN 2189-0803 DVD版 ISSN 2189-079X

      Volume: Web版

    • NAID

      130007736484

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 溶解時の質量保存におけるp-prims―Taberの化学分野におけるp-primsに着目して―2018

    • Author(s)
      西袋歩, 小林和雄, 山田吉英
    • Journal Title

      日本理科教育学会北陸支部大会(2018)研究発表要旨集

      Volume: 2018 Pages: 25-25

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 概念変容研究におけるp-prims活用の検討 ― 個人の概念変容のプロセスに着目して―2018

    • Author(s)
      山本修平, 山田吉英, 小林和雄
    • Journal Title

      日本理科教育学会北陸支部大会(2018)研究発表要旨集

      Volume: 2018 Pages: 26-26

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] p-prims論による対話分析と、新p-primの提案―仮説実験授業の実践記録に見られる対話分析を中心として2018

    • Author(s)
      井川悠司, 山田吉英, 小林和雄
    • Journal Title

      日本理科教育学会北陸支部大会(2018)研究発表要旨集

      Volume: 2018 Pages: 27-27

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] p-prims Activation Through Turning Hand-cranked Generator2018

    • Author(s)
      Yoshihide Yamada
    • Journal Title

      AAPT WM18 Program

      Volume: - Pages: 49-49

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Contribution of Professional Learning Community Applying PbI to Lesson Reform2018

    • Author(s)
      Kyoko Ishii, Yoshihide Yamada
    • Journal Title

      AAPT WM18 Program

      Volume: - Pages: 85-85

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PERカリキュラムを踏まえたブリッジカリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      石井恭子,山田吉英
    • Journal Title

      日本科学教育学会第41回年会年会論文集

      Volume: - Pages: 259-260

    • NAID

      130007436543

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自然に親しみ、体験を通して科学の有用性を実感する理科教育-主体的な学びを生む教材・単元構成の工夫-2017

    • Author(s)
      寺井澄人
    • Journal Title

      理科部会会誌(福井県処す学校教育研究会)

      Volume: 53 Pages: 23-33

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究カリキュラムに見るカリキュラム構造と理念2017

    • Author(s)
      石井恭子
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 15 Pages: 150-150

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 手回し発電機の手応えに関する誤概念の研究-力学的な抵抗と電気抵抗の混同の調査2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英, 石井恭子
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 15 Pages: 418-418

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Historical Review and Future Outlook on Curricula of Geometrical Optics in Primary and Secondary Schools2016

    • Author(s)
      石井恭子
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 64 Issue: 3 Pages: 171-178

    • DOI

      10.20653/pesj.64.3_171

    • NAID

      130005316981

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Systematic Teaching of Density With an Aim to Form Physical Quantity Concept at Junior High School2016

    • Author(s)
      佐々木庸介
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 64 Issue: 2 Pages: 105-108

    • DOI

      10.20653/pesj.64.2_105

    • NAID

      130006833802

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] p-prims を用いた仮説実験授業記録の分析2019

    • Author(s)
      井川悠司, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 現象論的プリミティブについての検討2018

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] p-prims論による対話分析と、新p-primの提案-仮説実験授業の実践記録に見られる対話分析を中心として2018

    • Author(s)
      井川悠司, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 溶解時の質量保存におけるp-prims―Taberの化学分野におけるp-primsに着目して―2018

    • Author(s)
      西袋歩, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念変容研究におけるp-prims活用の検討 ― 個人の概念変容のプロセスに着目して―2018

    • Author(s)
      山本修平, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The professional learning community to improve the teaching and learning2018

    • Author(s)
      Kyoko Ishii
    • Organizer
      EASE(2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協働研究によるブリッジカリキュラム『修理マニュアルを作ろう』の開発と実践2018

    • Author(s)
      石井恭子, 堀由紀子
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念変容研究におけるp-prims活用の検討-手回し発電機の手応えを文脈として-2018

    • Author(s)
      山本修平, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本物理教育学会年会第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] p-primsの活用事例―手回し発電機の手応えについての実践と研究を文脈として―2018

    • Author(s)
      山田吉英, 小林和雄, 山本修平, 井川悠司
    • Organizer
      日本物理教育学会年会第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] p-prims Activation Through Turning Hand-cranked Generator2018

    • Author(s)
      Yoshihide Yamada
    • Organizer
      AAPT Winter Meeting
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Contribution of Professional Learning Community Applying PbI to Lesson Reform2018

    • Author(s)
      Kyoko Ishii, Yoshihide Yamada
    • Organizer
      AAPT Winter Meeting
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察II―電流消費と電流の弱まり誤概念について―2017

    • Author(s)
      山田吉英, 西行大志
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス (大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 物理教育研究における学習理論の役割2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるPERの展望-Hammer1996Am.J.Phys.論文からの示唆-2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      第6回物理教育調査プロジェクト全体会議(研究討論会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者が使用するアナロジーから見える p-prims2017

    • Author(s)
      井川悠司, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科「物のとけ方」におけるp-prims2017

    • Author(s)
      西袋歩, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ある物理教育者による省察-PERカリキュラムの実践による専門性開発の一人称記述2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 手回し発電機の手応えと電力におけるpプリムズ2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 手回し発電機の手応えに関する誤概念の研究-力学的な抵抗と電気抵抗の混同の調査2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英, 石井恭子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] PERカリキュラムを踏まえたブリッジカリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      石井恭子, 山田吉英
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察-電流消費と電流の弱まり誤概念について2017

    • Author(s)
      山田吉英, 西行大志
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 探究カリキュラムに見るカリキュラム構造と理念2017

    • Author(s)
      石井恭子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察-電気回路における電流消費誤概念を例として-2016

    • Author(s)
      山田吉英, 西行大志
    • Organizer
      日本物理学会 2016年秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス (石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-09-13
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] How the gap between students’ understanding of science concepts and teachers’ idea is appeared and treated in lesson study2016

    • Author(s)
      Kyoko Ishii
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS)
    • Place of Presentation
      University of Exeter (UK)
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cultivating a Professional Learning Community via Lesson Study Culture2016

    • Author(s)
      Kyoko Ishii, Yoshihide Yamada
    • Organizer
      2nd World Conference on Physics Education
    • Place of Presentation
      University of SaoPaulo (Brazil)
    • Year and Date
      2016-07-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi