• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teacher Training Program for the Purpose of Improving Skills to Support Students' Decision Making and Consensus Building about Issues of Science and Technology

Research Project

Project/Area Number 16K01038
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionAzabu University

Principal Investigator

FUKUI Tomonori  麻布大学, 生命・環境科学部, 講師 (00367244)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内田 隆  東京薬科大学, 生命科学部, 講師 (20782163)
Research Collaborator ISHII Ryutaro  
KURA Sayaka  
MIZUMA Takumi  
MIZUMOTO Kai  
MOGI Yuki  
MORITA Gou  
MUTO Yuya  
NAITO Kakuya  
NAKAMURA Yuki  
NISHI Manami  
OHORI Tsubasa  
OZAWA Syogo  
TAKEUCHI Hitoshi  
TERUYAMA Yuri  
URA Kazushige  
WATANABE Keigo  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords理科教育 / 環境教育 / STS教育 / 教員養成 / 教員研修 / 討論活動 / 科学技術社会論 / 市民参加型手法 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, a teacher training program was developed. The program intended to improve the skills to support decision making and consensus building of students about issues of science and technology. The aim was to enhance knowledge and skills to practice the scenario workshop of the students about global warming countermeasures. The program was used in the real in-service teacher training. Furthermore, some learning programs were developed, then those effects and refinements were considered. In addition, all of them were used for the students of the pre-service teacher training course. Therefore, these developed programs had the significance as the pre-service teacher training program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高度科学技術社会において、科学技術をどのように活用するかは、個人にとっても社会全体にとっても重要な検討課題である。そのため理科教師は、従来の理科授業に加えて、科学技術に対する生徒たちの意思決定や合意形成を促すような学習指導を実施できるだけの、知識や指導力を有している必要がある。本研究は、そのような意図をもった教員養成・研修プログラムの開発として、学術的意義と社会的意義を有している。また、本研究で開発された複数のプログラムは、教員養成や教員研修での活用を意図して冊子化しており、今後の普及による教育現場への貢献も期待できると思われる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Development of Science Teaching Material Centered on Group Discussions on “Food with Function Claims”2022

    • Author(s)
      福井 智紀、水本 開、小澤 彰吾
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 4 Pages: 17-22

    • DOI

      10.14935/jsser.36.4_17

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-03-27
    • Related Report
      Products Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 意思決定・合意形成の能力を育成するための教材開発2022

    • Author(s)
      福井 智紀
    • Journal Title

      理科教室

      Volume: 65 Issue: 11 Pages: 65-72

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] 理想の都市生態系に関するイメージ図の共作を中心とした中学校理科教材の開発2019

    • Author(s)
      福井智紀、浦一茂
    • Journal Title

      日本環境教育学会関東支部年報

      Volume: 13 Pages: 51-56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デザイナー・ベビーに関するフューチャーサーチを中心とした理科教材の開発2018

    • Author(s)
      福井智紀、内藤覚哉
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 32(6) Pages: 41-46

    • NAID

      130007387635

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 機能性表示食品に関するグループディスカッションを中心とした理科教材の開発2022

    • Author(s)
      福井 智紀、水本 開、小澤 彰吾
    • Organizer
      日本科学教育学会2021年度第4回研究会(南関東支部開催)
    • Related Report
      Products Report
  • [Presentation] 科学技術に関わる意思決定と合意形成を支援する学習教材および教員養成・研修プログラムの開発(1)2018

    • Author(s)
      福井智紀、内田隆
    • Organizer
      科学技術社会論学会第17回年次研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術に関わる意思決定と合意形成を支援する学習教材および教員養成・研修プログラムの開発(2)2018

    • Author(s)
      内田隆、福井智紀
    • Organizer
      科学技術社会論学会第17回年次研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] デザイナー・ベビーに関するフューチャーサーチを中心とした理科教材の開発2018

    • Author(s)
      福井智紀、内藤覚哉
    • Organizer
      平成29年度第6回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学技術社会における意思決定と合意形成を支援する学習プログラム:監視カメラ設置についてのミニ市民陪審2017

    • Author(s)
      福井智紀、倉菜華
    • Organizer
      日本環境教育学会第28回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学技術社会における意思決定と合意形成のための資質・能力の育成をめざした教材開発2017

    • Author(s)
      福井智紀
    • Organizer
      科学技術社会論学会第16回年次研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 大都市圏の環境教育・ESD2017

    • Author(s)
      福井智紀・佐藤真久編著、阿部治・朝岡幸彦監修、朝岡幸彦、阿部治、福井智紀、佐藤真久、木村学、秦範子、三田秀雄、荘司孝志、小玉敏也、森高一、高橋宏之、中村和彦、早川有香、吉川まみ、小堀武信
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      筑波書房
    • ISBN
      9784811905211
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-03-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi