• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reform of Science Education in German Primary School and Kindergarten -A Study on the Continuity of Learning-

Research Project

Project/Area Number 16K01040
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

MIYANO Junji  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00229874)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学びの連続性 / 科学教育カリキュラム改革 / ドイツ基礎領域における科学 / ドイツ初等教育における科学 / 科学リテラシー / コンピテンシー指向 / 範例的な学習事例 / ドイツ初等・基礎領域 / 科学教育 / カリキュラム改革 / 就学前と初等段階の科学教育 / 教育スタンダード / 幼児教育のためのガイドライン / コンピテンシー指向の科学教育 / 科学教育カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

Focusing on Germany, which is promoting emphasis on intellectual education in early childhood education, competency-oriented education is promoted in science education curriculum reform designed at the pre-school and primary stages, and learning is achieved through continuous revision It clarified that continuity was achieved. As a basis of scientific education, emphasis is placed on perceiving and understanding through the senses and direct experiences of children, and problems concerning sustainable development are also improved to work in connection with the world around children.
By thinking about science education curriculum reform from the viewpoint of continuity of learning, I got new knowledge about enhancing science literacy from childhood.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学びの連続性の観点から,ドイツ初等・基礎領域における科学教育カリキュラム改革に関して,連邦レベルに加え、各州レベルにおいて比較考察し,幼年期の子どもたちの科学的興味や科学的探究を伸ばす構想や実践から科学リテラシーを高めることに関する新しい研究知見を得,科学教育の質的向上に寄与した点にある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] ドイツ初等・基礎領域における科学教育カリキュラム改革―学びの連続性の観点から―2019

    • Author(s)
      宮野純次
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 15 Pages: 55-68

    • NAID

      120006646079

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 京都の自然を活かした自然体験と環境教育の推進(1)2019

    • Author(s)
      宮野純次
    • Journal Title

      京都女子大学宗教・文化研究所紀要

      Volume: 32 Pages: 37-49

    • NAID

      120006646038

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コンピテンシー指向のドイツの初等理科―範例的な学習事例ー2018

    • Author(s)
      宮野純次
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 第14号(1) Pages: 19-27

    • NAID

      120006487987

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ドイツ初等・基礎領域における科学教育カリキュラム改革―学びの連続性の観点から―2018

    • Author(s)
      宮野純次
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンシー指向のドイツの初等理科―範例的な学習事例ー2017

    • Author(s)
      宮野純次
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの初等領域における科学教育改革-コンピテンシー指向の授業展開-2016

    • Author(s)
      宮野純次
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi