• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Invention of study program and evaluation method in inquiry activity and problem study in secondary education of science

Research Project

Project/Area Number 16K01049
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

NOUCHI YORIKAZU  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (00741696)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 後藤 顕一  東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)
Research Collaborator IIZIMA MASATO  
SATOU MASARU  
SATOU YUSUKE  
ZIN TAKAYUKI  
MATSUTAKA KAZUHIDE  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords探究 / 高校化学 / 実験 / 授業 / 学習プログラム / 評価 / 高校 / 化学 / 課題研究 / 探究活動 / 学習評価
Outline of Final Research Achievements

Together with joint researchers and research collaborators, we devised a learning program and evaluation method based on the process of inquiry in chemistry basics and chemistry, and conducted class practice in some high schools. It is thought that class practice based on the process of inquiry led to promoting independent learning of students. It has been suggested that it is important to focus on the process from "setting the task" to "planning the verification plan" from various practices, and to devise a learning program and evaluation method on the process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は,問題解決過程を踏まえた主に化学の探究活動や課題研究における学習プログラム及び評価方法を考案することである。授業という決められた範囲の中で生徒が主体的に学習に取り組むためには,探究の過程のどこに焦点を当てて授業を構築するのかを明確にする必要がある。本研究では,様々な実践を通してそのような授業をどのように構築していくのかについて実証的に研究した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 化学開きで伝えたいこと2018

    • Author(s)
      松高和秀
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校「化学基礎」における探究的な授業モデルと学習効果の考察2018

    • Author(s)
      神孝幸
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究的活動を取り入れた授業モデルの考案~中学校との接続を視野に入れた酸・塩基分野をテーマに~2018

    • Author(s)
      佐藤友介
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校「化学基礎」における探究的な学習展開の考案ーダニエル電池をテーマにー2018

    • Author(s)
      飯島正人
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体的で対話的な学びをデザインした探究的な授業実践と学習効果2017

    • Author(s)
      神孝幸
    • Organizer
      日本理科教育学会(2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的活動を取り入れた授業モデルの考案~希薄溶液の性質をテーマに~2017

    • Author(s)
      佐藤友介
    • Organizer
      日本理科教育学会(2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 酸・塩基を題材とする深い学びの実現に向けた教員研修講座の開発2017

    • Author(s)
      佐藤大
    • Organizer
      日本理科教育学会(2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi