• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on learning support system for non formal learning

Research Project

Project/Area Number 16K01063
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

YAMANISHI Junichi  富山大学, 人間発達科学部, 名誉教授 (20158249)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 黒田 卓  富山大学, 大学院教職実践開発研究科, 教授 (80262468)
成瀬 喜則  富山大学, 大学院教職実践開発研究科, 教授 (00249773)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords生涯学習 / ノンフォーマルラーニング / ICTリテラシー / プログラミング学習 / eポートフォリオ / 学校支援人材育成 / ブレンド型学習 / eラーニング / メディア・リテラシー / 持続的学習 / 情報活用能力 / メディアリテラシー / 学習の振り返り / 協同作業能力 / MOOCS / 体験学習 / ブレンデッドラーニング / パーソナル・サポート / インフォーマルラーニング / 教育支援システム / 継続的学習支援 / PDP
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop the non-formal learning system for supporting learning and making living not only for young people but also for seniors and other elderly people seeking new learning after retirement in a society where declining birth rates and aging populations are advancing. With the theme of improving ICT literacy and programming education focusing on senior generations gathered at the Toyama Internet Citizens Club sponsored by research director Dr.Yamanishi, it has been created an environment that supports sustainable learning, developed of reflection system on learning and self-evaluation. As a result of the demonstration case, it was effective to reflect on learning by video contents in the class and to collaborate learning environment that learn each other and teach each other for the continuation of learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

少子高齢化が進むとともに、人生100年時代にあって、定年後に新たな学びを求めるシニア等高齢者を対象に、学校教育のようなフォーマルな学びの場ではなく、いつでもどこでも学べるe-ラーニングとともに、フェーストゥフェースで交流の場にもなる教室での学びの2つの学習形態を複合したブレンド型学習環境を構築し、その効果を実証した。シニア等高齢者にとって学習と交流の2つの要素が重要であること、並びに、小学校ではじまるプログラミング教育に関する学校教育支援人材として学びの成果が生かされることなど、学習とその社会的意義が学習者に自覚できることで学びへのインセンティブ及び持続的学習を強化することが明らかにされた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校特別支援学級における様々な障害のある子どもに対するプログラミング教育の実践2018

    • Author(s)
      水内豊和・山西潤一
    • Journal Title

      STEM教育研究

      Volume: Vol.1 Pages: 31-39

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Japan's Education Trends and the Changes of Education Environment2019

    • Author(s)
      山西潤一
    • Organizer
      World Education Conference 2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 段階的・系統的プログラミング教育の試み2018

    • Author(s)
      佐藤宏隆・山西潤一・水内豊和
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害ある児童のためのプログラミング教育:能動的かつ持続的学習を可能とする教育方法開発2018

    • Author(s)
      山西潤一・水内豊和
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校小学部の遊びの指導におけるプログラミング教育の実践2018

    • Author(s)
      山崎智仁・水内豊和・山西潤一
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育のための実践的指導法の開発2018

    • Author(s)
      佐藤宏隆、山西潤一
    • Organizer
      第39回北陸三県教育工学研究大会富山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングの視点に立った授業づくり2018

    • Author(s)
      山西潤一
    • Organizer
      第39回北陸三県教育工学研究大会富山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] プログラミング教育のための学習教材の開発とその指導2017

    • Author(s)
      佐藤宏隆、山西潤一
    • Organizer
      北陸3県教育工学研究大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教育のための学習環境開発と評価2017

    • Author(s)
      佐藤宏隆、山西潤一
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学びを支える教育工学の展開2018

    • Author(s)
      山西潤一・赤堀侃司・大久保昇
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • ISBN
      9784623063628
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi