• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support for individual educational needs through a technical educational approach and return to teacher training

Research Project

Project/Area Number 16K01067
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

OKAMURA YOSHIHISA  山口大学, 教育学部, 教授 (10204025)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords技術科的手法 / 教材開発 / 学習支援 / 学習用補助具 / 間接交流 / 学習支援ツールの開発 / 技術教育的アプローチ / 小学校教育 / 特別支援学校 / ものつくり / 教材・教具開発 / 創る / 技術教育的手法 / 小学校理科教材 / けがき定規 / 個別の教育的ニーズ / 教員養成 / 教育工学 / 教授学習支援
Outline of Final Research Achievements

As an educational support based on a technical educational approach, we have prototyped a right-angled ruler used in machining practices to confirm the effectiveness of the project. In addition, we have created an improved ruler that incorporates "LED" for learners who need special assistance.In an attempt to support the development of teaching materials at school, we developed electrical learning materials using parts made from 3D printers and used them in class.
We developed and operated teaching materials to promote indirect exchange between special needs schools and general elementary schools. This material was produced in a special needs school, and used in elementary schools, and was highly evaluated by school teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

技術科的な手法によって、小中学校ならびに特別支援学校で用いる学習教材や補助具の開発を行い、授業実践等を通してその有効性を確かめた。開発したけがき定規は、従来の定規を用いた場合に比べて誤差が少なく、学習を有効に進めることができる。
また、小学校で使用する製作教材キットを特別支援学校の作業学習題材とする試みは、ものを通した間接交流として有効であり、学校種間連携による循環型学習材として今後の発展が期待できる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校と小学校とを結ぶ教材の開発と運用について -附属学校における交流及び共同学習(間接交流)の実践ー2019

    • Author(s)
      岡村吉永、宮木秀雄、小倉典行、阿武福子、甲斐記代子
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践センター研究紀要

      Volume: 第49号 Pages: 95-100

    • NAID

      120006816990

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 木材加工におけるけがき作業の改善2018

    • Author(s)
      岡村吉永,阿濱茂樹,平田直樹,伊藤文雄
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 60巻3号 Pages: 17-22

    • NAID

      130007772311

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] LEDテスターを使った理科の授業 -小学校の第3学年「電気の通り道」において-2017

    • Author(s)
      岡村吉永,品川直子,森戸幹,佐伯英人
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 45号 Pages: 55-64

    • NAID

      120006466825

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習意欲を高める木材加工用練習題材について2017

    • Author(s)
      岡村吉永、平田直樹、伊藤文雄
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第43号 Pages: 129-134

    • NAID

      120006223864

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小学校「創る科」の取り組みについて2018

    • Author(s)
      岡村吉永,阿濱茂樹
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第61回全国大会(信州)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 電気を通す物と通さない物を調べる教具に関する一考察 -小学校第3学年「電気の通り道」において-2017

    • Author(s)
      品川直子,森戸幹,岡村吉永,佐伯英人
    • Organizer
      第66回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習意欲を高める木材加工用練習題材について2016

    • Author(s)
      岡村吉永、平田直樹、伊藤文雄
    • Organizer
      日本産業技術教育学会中国支部大会 第45回
    • Place of Presentation
      山口大学教育学部(山口県山口市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] けがき定規2017

    • Inventor(s)
      岡村吉永
    • Industrial Property Rights Holder
      国立大学法人山口大学
    • Industrial Property Rights Type
      実用新案
    • Filing Date
      2017
    • Acquisition Date
      2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi