• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A supportive teaching program and remote teaching for children with difficulties in reading and writing

Research Project

Project/Area Number 16K01071
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Miyoshi Kumoi  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70381150)

Research Collaborator KOIKE Toshihide  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習障害 / 読み書き困難 / 読みの流暢性 / 語彙判断課題 / 漢字書字 / 書字運動速度 / 遠隔指導 / 学習困難 / 読み書き / 早期予防的支援 / 書字動作 / 学習障害(LD) / 認知プロセス / 学習支援プログラム / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a supportive teaching program for primary school children with difficulties in reading and writing. The results showed that evaluating the skill of fluent word reading by use of paper-based lexical decision task might be an effective method to find individuals at risk of reading difficulties in ordinary classrooms. Among the children at second and third grade, it was also shown that the skill of fluent Hiragana word reading could be facilitated through learning with work sheets based on lexical decision task. For children with learning disabilities, a series of software was developed in order that include Hiragana and Kanji reading, Kanji writing, and reading comprehension, and the effect of these were confirmed respectively in support practices for individual learning. Finally, the lexical decision task of Kanji words adapted to be operated via network communication was attempted in practice and its effectiveness was pointed out in terms of remote teaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において、児童の単語読みの速さを集団で評価及び支援する方法が示された点は、学校での教育利用が可能な成果と指摘できる。学習障害児に対する個別支援の実践およびネットワークを介した指導において得られた結果は、学習段階ごとに困難の要因に応じた指導方法の選択を可能にするとともに、遠隔指導による学習機会の拡充につながる成果と言える。これらを本研究の学術的・社会的意義として指摘することができる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学習障害児における改行ひらがな単語の音読特徴 : 音読の時間的側面と誤反応の分析に基づく検討2016

    • Author(s)
      瀧元沙祈,中 知華穂,銘苅実土,後藤隆章,雲井未歓,小池敏英
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 54 Pages: 65-75

    • NAID

      130007616529

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 漢字単語における読みの流暢性の評価について ―小学生を対象とした語彙判断作業課題の検討―2018

    • Author(s)
      雲井 未歓, 岩崎 仁香, 古里 恵, 中 知華穂, 小池 敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習障害児における文章の読み取りに関する学習支援について ―単語読みの流暢性の支援を通して―2018

    • Author(s)
      岩崎 仁香, 雲井 未歓, 小池 敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ひらがなの習得初期における読みの学習支援について ―音韻操作と 38 単語による全音節指導の事例―2018

    • Author(s)
      古里 恵, 岩崎 仁香, 雲井 未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シミュレーション課題を利用した問題解決型知識の習得(1)―教育実習経験と問題解決型知識の表出の関係について―2018

    • Author(s)
      小池 敏英, 高橋 昇希, 中村 理美, 赤塚 めぐみ, 後藤 隆章, 原田 晋吾, 佐々木 健太郎, 能田 昴, 雲井 未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シミュレーション課題を利用した問題解決型知識の習得(2)―定型発達児の行動問題のシミュレーション課題について―2018

    • Author(s)
      高橋 昇希, 小池 敏英, 中村 理美, 赤塚 めぐみ, 後藤 隆章, 原田 晋吾, 佐々木 健太郎, 能田 昴, 雲井 未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生における説明文の読解と単語読み処理の関連について-LDリスクの支援にむけた基礎的検討-2018

    • Author(s)
      岩崎 仁香, 雲井 未歓, 古里 恵
    • Organizer
      九州心理学会第79回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児における単語音読の速さの支援 ―語彙判断課題による検討―2017

    • Author(s)
      古里恵,雲井未歓
    • Organizer
      日本言語聴覚士協会九州地区学術集会宮崎大会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2017-01-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性ディスレクシア児における漢字単語の音読の支援―語彙判断課題による継続指導の効果とその再現性―2017

    • Author(s)
      古里 恵,湯野 智穂,雲井 未歓
    • Organizer
      第18回日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ひらがな単語の読みにおける語彙経路の評価に関する研究2017

    • Author(s)
      雲井未歓,中智華穂,小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluating lexical reading procedure of printed words in Japanese primary school children2017

    • Author(s)
      Furusato, Megumi., Fukunaga, Youhei., Kumoi, Miyoshi
    • Organizer
      10th Biennial Asia Pacific Conference on Speech, Language and Hearing
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習障害の事例における漢字単語音読の学習支援2017

    • Author(s)
      古里 恵,雲井 未歓
    • Organizer
      九州心理学会第78回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 一斉評価が可能なひらがな単語の語彙判断課題に関する検討 -小学生におけるLDリスクのスクリーニングを目的として-2016

    • Author(s)
      古里恵,川端眞子,提雄輝,福永晴香,雲井未歓
    • Organizer
      九州心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 発達障害事典2016

    • Author(s)
      日本LD学会
    • Total Pages
      591
    • Publisher
      丸善出版株式会社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi