• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical construction of a multi-layered and structural evaluation system for measuring learning outcomes of peer supporters

Research Project

Project/Area Number 16K01073
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionYamaguchi Prefectural University

Principal Investigator

IKEDA FUMIKO  山口県立大学, 国際文化学部, 教授 (10275430)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川島 啓二  京都産業大学, 共通教育推進機構, 教授 (50224770)
橋場 論  福岡大学, 教育開発支援機構, 准教授 (50549516)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsピアサポート / ライティング支援 / 学修成果 / ピア・サポート / インタビュー調査 / 計量テキスト分析 / 学習支援
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to establish a system for measuring learners’ outcomes by clarifying the current situation and problems in teaching academic writing using a system of peer support. For this purpose, the focus was put on the participants’ awareness in evaluating how their attitudes towards peer support have been changed. The interviews were conducted with graduate students engaged in peer support activities under the guidance of library staff and undergraduate students conducting peer support activities under the coordination of faculty as a developmental activity of a writing class. The survey provided an exploratory look at the process of developing writing support and the awareness of peer supporters.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学教育が多様化し学習の多層性が進むにつれて、正課外のピアサポートへの関心が高まり、実践事例も急激に増加している。しかしながら、正課教育の学修成果測定に比べて,正課外のピアサポートの学修成果を客観的に測定するシステムの構築は、未だ不十分である。そこで、ピアサポーターの変容プロセスを含めた学修成果や、学習コミュニティの展開と深化について明らかにする必要がある。本研究目的の達成によって、大学教育全体の学修成果を包括的に捉えることが可能となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] ピア・サポートによるライティング支援の現状と課題2020

    • Author(s)
      池田史子,橋場論
    • Journal Title

      山口県立大学学術情報(高等教育センター紀要)

      Volume: 13 Pages: 33-42

    • NAID

      120006844373

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] ピア・サポートによるライティング支援の現状と課題~対話を通じて今後を展望する~2019

    • Author(s)
      橋場論・池田史子
    • Organizer
      九州大学次世代型大学教育開発拠点 ライティング支援ワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生による大学生のための文章作成支援活動は上級生サポーターに何をもたらしているか?2017

    • Author(s)
      池田史子
    • Organizer
      大学教育学会2017年度課題研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ピア・サポートによるライティング支援の現状と課題~対話を通じて今後を展望する~2017

    • Author(s)
      池田史子・橋場論
    • Organizer
      九州大学次世代型大学教育開発拠点 ライティング支援ワークショップ
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi