Educational Effects of Physical Education as First Year Experience
Project/Area Number |
16K01079
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Musashino Art University |
Principal Investigator |
Kita Tetsuro 武蔵野美術大学, 造形学部, 教授 (60570447)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平工 志穂 東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (30302821)
中山 正剛 別府大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (40441787)
小林 勝法 文教大学, 国際学部, 教授 (70225499)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | レディネス・テスト / 初年次学生 / 初年次教育 / ルーブリック / 大学教養体育 / 英語による授業査 / 卒業生調査 / 入学前調査 / 英語による授業 / カリキュラム / 教授法開発 |
Outline of Final Research Achievements |
The educational contents before the university were evaluated. And we got the result of the survey for the first year of university and the third year of high school. After that, the readiness test was developed. We also developed a communication rubric based on the results of a questionnaire survey. We conducted a questionnaire survey on physical education in English and interviewed teachers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教養体育の授業は全国の殆どの大学で開講され、必修科目として開講されている場合も多い。いわゆる大学設置基準の大綱化以前は体育科目は必修とすることが定められていたが、当時から、学校体育の内容の繰り返しであるとか、学習目標が明確でない、等の批判があった。 そこで本研究では、これらの点を改善して行くための基礎資料の収集と授業教材(評価尺度)の開発のために調査研究を実施した。高校3年生および大学1年次生、そして卒業生に対して数百人を対象に分析をすすめ、有用性の高い資料を得た。こうした知見に加え、国を挙げて推進されているグローバル人材育成推進事業における体育科目での事例と可能性についても有益な事例を示した。
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Report
(5 results)
Research Products
(22 results)