• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study of "deep learning of mathematics and science" which makes a student have a high desire to learn aggressively, and deepens the learning ability

Research Project

Project/Area Number 16K01082
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

Taniguchi Shin-ichi  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (50440483)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山岡 英孝  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (10443045)
木村 竜也  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (20410293)
中村 晃  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (60387355)
高 香滋  金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授 (90175422)
谷口 哲也  金沢工業大学, 基礎教育部, 講師 (90625500)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords深い学習 / 先進的学習意欲 / 気付き / 深い学習方略 / ヒューリスティック / 深い学習態度尺度 / ヒューリスティック抑制因子 / ヒューリステック試行尊重 / 数理の深い学習 / 先進的学習意欲の態度尺 / 潜在因子 / 先進的学修態度と気付き / ルーブリック評価 / 因子分析 / 因子間相関 / 共分散構造分析 / 自己評定 / 学修力 / 気づき
Outline of Final Research Achievements

We investigated the learning strategy by which a student promotes “deep learning” in mathematics and science. And we studied that students learned, to deepen, more, to have correct understanding to the learning situations and the motivation to learn advanced fields. When beginning to study, we were thinking restraint of a heuristic way promoted deep learning. However, when the heuristic was restrained too much hard as the result of the analysis, we found out that it will be an obstacle of deep learning. Therefore we could get the effect deep learning promotes by restraining the heuristic step by step. It became clear that “learners' awareness” and “advanced learning motivation” are affected by a factor of “spirit of inquiry” by the result of the factor analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大学生の数・理の学習において深い学習を促進しその深まりと共に、自己の学びに対する気づきと進んで先の分野を学びたいという先進的学習意欲を惹起するものである。深い学習促進機構や気づきの発現、先進的学習意欲発揮のメカニズムについて分析をすすめたことに学術的意義がある。また、このような大学生の学習様態の改善、仕組みの解明は,学習成果のアカウンタビリティー,学士力の質保証に対応するという点で社会的意義があるものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 数理の深い学習における学生の意識に関する態度傾向からの分析 ―探索的因子分析,及び共分散構造分析による高次検証的因子分析を用いた考察―2018

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝・木村竜也,高 香滋,谷口哲也
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 26 Pages: 159-167

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 統計入門講義における概念問題の活用と学習の深さの分析2018

    • Author(s)
      谷口哲也・谷口進一・西誠,山岡英孝,工藤知草
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 26 Pages: 329-338

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 概念問題を活用した深い学習の授業効果    -ピア・インストラクションを導入した微分積分学講義の実践-2018

    • Author(s)
      山岡英孝,谷口進一,西誠,工藤知草,谷口哲也
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 26 Pages: 119-128

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 深い学習と先進的学習意欲との関係2019

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝, 木村竜也
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生の数理系科目における「深い学習」態度の分析-ヒューリスティックに関する因子分析を中心として-2018

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝・木村竜也,高 香滋,谷口哲也
    • Organizer
      平成30年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念問題を活用した深い学習の授業効果     -ピア・インストラクションを用いた微分積分学講義における学生の学修態度の変化-2018

    • Author(s)
      山岡英孝,谷口進一,西誠,工藤知草,谷口哲也
    • Organizer
      平成30年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 数理系科目の授業における学修力深化の促進と授業効果の評価2018

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝, 木村竜也
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数理系科目における「深い学習」の促進とルーブリックを用いた評価2017

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝・木村竜也,高 香滋,谷口哲也
    • Organizer
      平成29年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 物理教育における「深い学習」の取り組み2017

    • Author(s)
      中村晃,谷口進一, 木村竜也
    • Organizer
      平成29年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 深い学習からもたらされる気づきを誘発する課外支援 -時系列評価度付きコンセプトマップと学生による難易度問題の作成-2017

    • Author(s)
      高 香滋,谷口進一,中勉,中江友久
    • Organizer
      平成29年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数理の深い学習のために活用する教材の開発環境-Markdown,MathJax,プログラム言語(Python)環境と利用についての考察-2017

    • Author(s)
      高香滋
    • Organizer
      平成29年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 深い学習から気づきを誘発するための実験教材の開発-数理リテラシー講座用のスピーカー実験装置-2017

    • Author(s)
      高香滋
    • Organizer
      平成29年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数理の「深い学習」における学生の態度傾向の分析2017

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,木村竜也,山岡英孝
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学・吉田キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 概念問題を活用した深い学習への取り組み2016

    • Author(s)
      山岡英孝,谷口哲也,西誠,工藤知草
    • Organizer
      日本工学教育協会,平成28年度,工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      大阪大学・吹田キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高香滋,中勉,中江友久,谷口進一2016

    • Author(s)
      深い学習によってもたらされる気づきの誘発の試み-コンセプトマップと解法選択問題を利用した課外学習支援-
    • Organizer
      日本工学教育協会,平成28年度,工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      大阪大学・吹田キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi