• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proficiency and Update of Teachers' Practical Knowledge Focusing 'Waiting' in Classroom Activities

Research Project

Project/Area Number 16K01102
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Hosokawa Kazuhito  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (30335335)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教師学 / 実践知 / 授業研究 / 教育工学 / 待つ / 教職歴 / 教育実習 / 自律的学習 / 総合的な学習の時間 / 待機 / 判断 / 意思決定 / 授業認知 / 時間感覚 / 授業参観 / 教授行動 / 教師 / 省察 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

A hypothesis of this study was as follows: we could observe some performance as waiting in veteran teachers' classroom activities. We could consider profit performance veteran teacher can wait that children start talking, response or thinking. Through this study, we recognized variation of forms of waiting, and the meaning of waiting, and difficulty of waiting. Observers can't recognize teachers' performance or talked words, but skilled teachers think and make decisions about students autonomous learning. I think that method of data analysis will became an important issue because of the difficulty of representing practical knowledge or practical intelligence of veteran teachers in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2017~2018年の学習指導要領の改訂において,「主体的,対話的で深い学び」の重要性が示され,そのような学びを促すような授業改善を進めることが求められている。本研究では,教師が,子どもの学びの成果を予測しながら授業をデザインしていく中で,明示的な働きかけのみならず,働きかけをせずに待機したり,子どもの反応を予測したりする,そのような間(ま)が重要であること,またその意義の多様性を明らかにした。このことに着目することにより,教師の授業デザインにおける予測や意思決定と,その背景にある信念や前提的認識といった実践知を明らかにすることにつながる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における“形成的”省察2020

    • Author(s)
      細川和仁
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部附属小学校研究リーフレット(WEB版)

      Volume: 令和元年度 Pages: 1-2

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自律した学習者を育てる教科指導の在り方2020

    • Author(s)
      阿部 昇,佐藤 学,長瀬達也,小池孝範,細川和仁
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要(別冊)

      Volume: 42 Pages: 1-18

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員育成指標に基づくアンケート調査による 小学校初任者教員に関する一考察2019

    • Author(s)
      田仲誠祐,鎌田信,細川和仁,秋元卓也
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 41 Pages: 69-74

    • NAID

      120006623897

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校におけるプログラミング教育と秋田県小学校教員の意識について2019

    • Author(s)
      林良雄,鎌田信,細川和仁,清水[ ],村上宙思
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 41 Pages: 51-62

    • NAID

      120006623895

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教育実習生と実習指導教員の授業認知の比較:教師の待ちや時間感覚に着目して2018

    • Author(s)
      細川和仁
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における時間に対する教育実習生の意識-教師が「待つ」ことを中心にした事例研究-2018

    • Author(s)
      細川和仁
    • Organizer
      日本教師学学会第19回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 熟練教師と教職志望学生の授業の「みえ」の比較-主観カメラを活用した視線と認知的枠組みの分析-2017

    • Author(s)
      細川和仁,姫野完治
    • Organizer
      日本教育工学会第33回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 熟練教師には授業中に何が見えているのか?-主観カメラを活用した視線と認知的枠組みの分析-2017

    • Author(s)
      姫野完治,細川和仁
    • Organizer
      日本教育工学会第33回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における教師の「待つ」行為に関する一検討2017

    • Author(s)
      細川和仁,姫野完治
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 主観カメラを活用した授業者と授業観察者の視線の分析(2) -指導教員の授業を見る教育実習生の授業認知の比較研究-2017

    • Author(s)
      細川和仁,姫野完治
    • Organizer
      日本教師学学会第18回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学・所沢キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 主観カメラを活用した授業者と授業観察者の視線の分析(1) -現職教師と教育実習生の授業認知の比較研究-2017

    • Author(s)
      姫野完治,細川和仁
    • Organizer
      日本教師学学会第18回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学・所沢キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師のわざを科学する2019

    • Author(s)
      姫野完治,生田孝至編
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      一莖書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi