• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A longitudinal study of effects of Media and Information Literacy on teacher's ICT instruction ability

Research Project

Project/Area Number 16K01103
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

WADA Masato  東京学芸大学, ICTセンター, 教授 (40302905)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsメディア情報リテラシー / 教員のICT活用指導力 / ユネスコカリキュラム / BYO / ICT機器 / 教材作成 / メディアの自分史 / メディア比較 / セルフィー動画 / eラーニング教材 / 自分のメディア史 / メディア作品比較 / セルフィー動画作成 / 教育工学 / 教師のICT活用指導力 / ICT活用指導力 / デジタルストーリーテリング
Outline of Final Research Achievements

Pre service teachers learned "Media and Information Literacy Curriculum for Teachers " (MIL Curriculum) presented by UNESCO in 2011 and we researched effects of Curriculum on teacher's ICT instruction ability developed by Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology(MEXT). We clarified how changes occur by learning. Since the ICT utilization leadership of teachers has changed to a new item from 2019, the changes up to that point and the changes in teachers over the two years have been clarified in a longitudinal study. In particular, in FY2019 and FY2020, the content of the MIL curriculum was significantly affected by using the Internet and ICT equipment for all distance learning under the Corona Infection Emergency Declaration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ユネスコが世界的な標準カリキュラムとして作成した「教師のためのメディア情報リテラシーカリキュラム」の学習によって、日本の文部科学省が開発した「教師のためのICT活用指導力」がどのように変化するかを明らかにすることができたことで、世界標準のカリキュラムと日本の教師のICTコンピテンシーとの関連を明らかにすることができた。さらに、多くの横断的研究だけではなく縦断的研究を行なうことで個人的な変化を明らかにすることができたことは学術的意義がある。また、コロナ感染による緊急事態宣言の状態による遠隔教育という特別な事象による影響も調べることができた社会的意義は大きい。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (9 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] UNESCO media and Information(その他の国・地域)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Hong Kong Baptist University(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Queensland University of Technology(Australia)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] メディア・リテラシー教育の実証的研究に関する検討2021

    • Author(s)
      和田正人
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要

      Volume: 72 Pages: 493-505

    • NAID

      120007046353

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メディアリテラシーの生態学:大学キャンパスのアニメ聖地におけるリプレゼンテーションとオーディエンスの関連における大学生の態度2021

    • Author(s)
      和田正人
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究紀要

      Volume: 17 Pages: 101-110

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メディア・リテラシー教育 ―― 日本及び海外における定義 ――2020

    • Author(s)
      和田正人
    • Journal Title

      東京学芸大学研究紀要

      Volume: 71 Pages: 581-611

    • NAID

      120007046679

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メディア・リテラシー教育におけるアニメーションのリプレゼンテーション:ムーミン及び京都アニメーション作品における場所についての教員養成大学生の態度2020

    • Author(s)
      和田正人
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 16 Pages: 129-139

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メディアリテラシー教育における批判的分析の効果2019

    • Author(s)
      和田正人
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 15 Pages: 87-98

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成学生のフリー労働への態度の研究2019

    • Author(s)
      和田正人
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系II

      Volume: 70 Pages: 149-158

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校共通科の授業における新聞の分析と制作を通したメディア・リテラシー教育の実践研究2017

    • Author(s)
      高橋敦志,和田正人
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 24 Pages: 13-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若者のテレビ番組接触における接触行動の要因分析2017

    • Author(s)
      和田正人
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 68 Pages: 411-420

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 血液型ステレオタイプにおけるメディアの影響と変容2016

    • Author(s)
      和田正人
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 41 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Manga Digital Storytelling Appears Effective for Time Perspective of Preservice Teachers: Production In Media Literacy2018

    • Author(s)
      Masato Wada
    • Organizer
      Media Education Summit
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Manga Digital Storytelling Changes Pre-Seevice Teacher's Time Perspective2018

    • Author(s)
      和田正人
    • Organizer
      Media Education Summit 18
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メディア史のデジタルストーリーテリング作成によるホープレスネス及び時間型態度の変化2017

    • Author(s)
      和田正人
    • Organizer
      日本教育工学会・メディア学会協同研究会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県・長野市)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 研究紹介

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi