• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation research on effective use of tablet PC in school

Research Project

Project/Area Number 16K01108
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

OKIDO Ritsuko  岐阜大学, 教育学部, 助教 (00362179)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 直樹  岐阜大学, 教育学部, 教授 (30252117)
松原 正也  岐阜大学, 情報連携統括本部, 教授 (80281046)
伊藤 宗親  岐阜大学, 教育学部, 教授 (10282310)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords教育工学 / ICT活用調査 / タブレット端末 / 教育環境 / 実践内容 / タブレット型端末 / 個人情報保護 / 著作権 / 認知度
Outline of Final Research Achievements

The MEXT has indicated a policy of promoting collaborative learning in order to develop the learning activity required for children living in the 21st century. and expects further utilization of tablet PCs.
We investigated the teachers' awareness of the introduction of tablet PCs. As a result, they were worried about their use, but they wanted to use them to deepen children better understand .We also clarified the issues in the current ICT environment, such as delays in the maintenance of tablet PCs and wireless LAN. Regarding the functions and scenes used in learning activities, it was shown that the teachers' experience of tablet PCs affects the new utilization.it was pointed out that there is a difference depending on the survey items and that specific training according to the job content is necessary in the awareness of personal information protection and copyright.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文部科学省は、教育の情報化ビジョンのなかで「生きる力」を育むことを挙げ、そのためにはタブレット PC の特性を生かす教育が望まれるとしているが、現状では、地域間・学校間でそのICT環境の格差は大きく、今後の導入に向けて教員が何のためにタブレットPCを使いたいのか、どのような使い方をしたいのか、そのためにはどのような環境を整えれば良いか等を明らかにする必要があると考え教員の意識を調査し明らかにした。令和元年12月には文科省からGIGAスクール構想も提言され、今後の行政主導の導入が行われる際に何を目指して導入するのか、環境にアクセスする道具としての観点から選定・活用できるよう教員の意識を示した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 学校におけるタブレットPCの効果的な活用に関する調査研究 -個人情報保護・著作権の認知度-2020

    • Author(s)
      興戸 律子・加藤 直樹・横山 隆光・松原 正也・伊藤 宗親
    • Journal Title

      カリキュラム開発研究

      Volume: 36(1) Pages: 124-130

    • NAID

      120006867106

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校におけるタブレットPCの効果的な活用に関する調査研究-授業で利用されたタブレットPCの機能-2019

    • Author(s)
      興戸律子・加藤直樹・横山隆光・松原正也・伊藤宗親
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 35 Pages: 129-133

    • NAID

      120006726122

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校におけるタブレットPCの効果的な活用に関する調査研究-実践校におけるICT環境状況-2018

    • Author(s)
      興戸律子,加藤直樹,横山隆光,松原正也,伊藤宗親
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 34(1) Pages: 124-128

    • NAID

      120006533461

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 一般公立中学校におけるタブレット端末の導入と学習活動への展開2018

    • Author(s)
      丹羽直正,加藤直樹,松原正也,興戸律子,村瀬康一郎
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 34(1) Pages: 100-107

    • NAID

      120006533457

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タブレットPCを活用した修学旅行での協働学習2018

    • Author(s)
      松井徹,加藤直樹,松原正也,興戸律子,村瀬康一郎
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 34(1) Pages: 108-112

    • NAID

      120006533458

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校におけるタブレットPCの効果的な活用に関する調査研究-導入前の教員の意識調査-2017

    • Author(s)
      興戸律子,加藤直樹,横山隆光,松原正也,伊藤宗親
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 33-1 Pages: 55-60

    • NAID

      120006342205

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学校におけるタブレットPCの効果的な活用に関する調査研究 -個人情報保護・著作権の認知度-2019

    • Author(s)
      興戸律子・その他
    • Organizer
      日本教育情報学会第35回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校におけるタブレットPCの効果的な活用に関する調査研究 -授業で利用されたタブレットPCの機能-2018

    • Author(s)
      興戸律子・加藤直樹・横山隆光・松原正也・伊藤宗親
    • Organizer
      日本教育情報学会第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校におけるタブレットPCの効果的な活用に関する調査研究-実践校におけるICT環境状況-2017

    • Author(s)
      興戸律子,加藤直樹,横山隆光,松原正也,伊藤宗親
    • Organizer
      日本教育情報学会第34回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校におけるタブレットPCの効果的な活用に関する調査研究-導入前の教員の意識調査-2016

    • Author(s)
      興戸律子,加藤直樹,横山隆光,松原正也,伊藤宗親
    • Organizer
      日本教育情報学会第32回年会
    • Place of Presentation
      学校法人福山大学宮地茂記念館(広島県福山市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi