• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of immediate decision making in teachers' lessons based on the latest decision making theory

Research Project

Project/Area Number 16K01109
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Tokuoka Keiichi  京都教育大学, 教育学部, 教授 (60207545)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords意思決定 / 他者理解 / 2重過程理論 / 臨床推論 / 再認主導意思決定モデル / 推論 / 心の科学 / 心の哲学 / 理論説 / シミュレーション説 / 直接知覚説 / 限定された合理性 / アブダクション / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

Examining the understanding of others in the teacher's immediate decision-making in the lesson, when the lesson is proceeding without any abnormality in perception, the child / student understanding by direct perception (using system 1), and the perception feels uncomfortable. At that time, it was found that the child / student was understood by carefully inferring (using system 2).
Next, when the recognition-primed decision-making model and the clinical reasoning model were examined, it was found that experts utilize intuition when making decisions. The characteristics of the prototype of immediate decision-making in the lesson devised based on the above are (1) making multiple models according to the level of proficiency of the teacher, and (2) the intuition that is the characteristic of the thinking of the proficient teacher. It was incorporated into the model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、詳細な検討が十分行われてこなかった授業過程における教師の意思決定過程について、最新の意思決定理論及び熟練教師の実践事例を統合的に検討して、教師の意思決定に関する新しいプロトタイプモデルを考案したところに本研究の特色がある。そのプロトタイププロトタイプの特徴は(1)教師の熟達のレベルにあわせた複数のモデルを作ったこと、(2)熟達教師の思考の特徴である直感をモデルに組み込んだことである。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 教師の即時的意思決定過程における推論に関する事例研究 : アブダクションの視点から2017

    • Author(s)
      徳岡慶一
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 131 Pages: 111-121

    • NAID

      120006549980

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教師の即時的意思決定のモデル開発のための基礎的研究-二重過程理論と再認主導意思決定モデルの検討を通して-2019

    • Author(s)
      徳岡慶一
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(福井大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の即時的意思決定における児童・生徒理解2018

    • Author(s)
      徳岡慶一
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会(和歌山大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における教師の即時的意思決定における他者認知2017

    • Author(s)
      徳岡慶一
    • Organizer
      日本教育方法学会 第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の即時的意思決定過程における推論に関する事例研究2016

    • Author(s)
      徳岡慶一
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の即時的意思決定における限定された合理性2016

    • Author(s)
      徳岡慶一
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi