• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teacher Education Program Based on the Educational Technology Perspective with the Usage of the Handbook as the Main Text

Research Project

Project/Area Number 16K01110
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Kihara Toshiyuki  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂本 將暢  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (20536487)
深見 俊崇  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80510502)
島田 希  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (40506713)
古田 紫帆 (望月紫帆)  大手前大学, 現代社会学部, 准教授 (60469088)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育工学 / 教師教育 / ハンドブック / プログラム開発 / 教材
Outline of Final Research Achievements

We have developed 12 teacher education programs, whose main teaching materials are "Handbook on Teacher Education with the Educational Technology Perspective" (hereinafter "Handbook"). These include initial teacher training (undergraduate), initial teacher training (graduate school), researcher training (graduate school), in-service teacher training, and FD activities (graduate school of practical teacher education). Each program is planned, practiced and evaluated. in consideration of "five elements of teacher image in a changing society" listed and "five approaches that make the connection between today's teacher education research and educational technology research” in "Handbook"・ A casebook summarizing those records was created, and published along with the "Handbook" on the Web.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教師教育の実践は数多いが,その体系的な枠組みを意識して目標・内容・活動等がデザインされ,実施されているわけではない。本研究プロジェクトでは,『教育工学的な視点に基づく教師教育ハンドブック』を主教材とするプログラムを構想・実践して,教育工学的な視点に基づく教師教育の枠組みに即した,教師教育実践を創造し,記録し,整理した。さらに,その過程と成果及び課題を事例集にまとめてWeb上で公開した。このリソースは,教育工学の研究コミュニティのメンバーが教育工学と教師教育の接点にあたる研究や実践を開拓する際に,そのモデルを提示している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ハンドブックを用いた教師教育プログラムの開発方法に関する事例研究2018

    • Author(s)
      古田紫帆,木原俊行,深見俊崇,坂本將暢,島田希
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 18849 Pages: 17-22

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of Curriculum Designs for Freshman Pre-service Teachers to Cultivate Lesson Observation Skills2018

    • Author(s)
      Toshitaka Fukami
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 33-40

    • DOI

      10.15077/etr.40088

    • NAID

      130006565607

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] モチベーションと学校教育2017

    • Author(s)
      木原俊行
    • Journal Title

      最新精神医学

      Volume: 22 Pages: 423-430

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業の可能性を探るための発言記録にもとづく授業分析と可視化による教育実践データの分析2017

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Journal Title

      日本教育工学会SIG-02教師教育・実践研究レポート

      Volume: 2017 Pages: 25-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 若手教師支援に関わるメンターとしての力量形成を目指した研修のデザイン-X市における校内および拠点校指導教員を対象とした研修2017

    • Author(s)
      島田希
    • Journal Title

      日本教育工学会SIG-02教師教育・実践研究レポート

      Volume: 2017 Pages: 41-42

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 多様な教科担当者同士による授業研究型校内研修の開発-初任期の高等学校教員を対象とした校内研修において-2017

    • Author(s)
      古田紫帆
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 17(3) Pages: 43-49

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of a Program for Cultivating Preservice Teachers’ Competencies of Curriculum Development2017

    • Author(s)
      深見俊崇
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 40 Issue: Suppl. Pages: 181-184

    • DOI

      10.15077/jjet.S40097

    • NAID

      130005437597

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of a Lecture for Fostering Preservice Teachers’ Assessment Competence2017

    • Author(s)
      深見俊崇
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 40 Issue: 4 Pages: 349-356

    • DOI

      10.15077/jjet.40070

    • NAID

      130005466767

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントの充実に資する校内研修2017

    • Author(s)
      木原俊行
    • Journal Title

      実践国語教育

      Volume: 341 Pages: 6-7

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育工学的な視点に基づく大学院レベルの教師教育プログラムの開発2018

    • Author(s)
      木原俊行,深見俊崇,坂本將暢,島田希,古田紫帆
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践に接近する学問としての教育工学-その特長と課題-2018

    • Author(s)
      木原俊行
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会準備委員会企画シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育委員会指導主事による校内研修のコンサルテーションの工夫に関する比較検討2018

    • Author(s)
      木原俊行,島田希
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Curriculum Design for Preparing Pre-service Teachers to Be Creative and Critical Practitioners2018

    • Author(s)
      Toshitaka Fukami
    • Organizer
      SEAMEO RETRAC International Conference 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学での「アクティブ・ラーニング」2018

    • Author(s)
      坂本將暢
    • Organizer
      愛知東邦大学地域創造研究所設立15周年記念シンポジウム「アクティブ・ラーニングの視点を問う
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Comparative Analysis of Lesson Study Approaches: A Case of Partnership between Higher Education Institution in Japan and Basic Education in the Philippines2018

    • Author(s)
      AVENDAÑO, Fredie & SAKAMOTO, Masanobu
    • Organizer
      WALS 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育工学的な視点に基づく教師教育プログラムの試行的実践2017

    • Author(s)
      木原俊行,深見俊崇,坂本將暢,島田希,古田紫帆
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Development of practical images of prospective teachers in Japanese schools2017

    • Author(s)
      Toshtiaka Fukami
    • Organizer
      ISATT2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育委員会指導主事による校内研修のコンサルテーションの現状と課題2017

    • Author(s)
      木原俊行,島田希
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 協調・自律した学習のための学習材の開発方法2016

    • Author(s)
      西之園晴夫,高橋朋子,古田紫帆,東郷多津,石徳優子
    • Organizer
      日本教育実践学会第19回研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 『教育工学的な視点に基づく教師教育ハンドブック』の改善2016

    • Author(s)
      木原俊行,吉崎静夫,堀田龍也,野中陽一
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Research on the roles of a head teacher for school-based curriculum development in Japanese schools: Based on the theories on curriculum leadership2016

    • Author(s)
      Toshiyuki Kihara, Nozomi Shimada
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016, UK
    • Place of Presentation
      University of Exeter
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 授業研究のフロンティア2019

    • Author(s)
      吉崎静夫、村川雅弘、木原俊行,姫野完治,浅田匡,永田智子,田口真奈,田村知子,島田希,有本昌弘,田中博之,黒上晴夫,深見俊崇
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085576
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      稲垣 忠、市川 尚、小林 祐紀、佐藤 靖泰、菅原 弘一、寺嶋 浩介、成瀬 啓、深見 俊崇、森下 孟
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830600
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 初等中等教育におけるICT活用2018

    • Author(s)
      高橋純、寺嶋浩介,東原義訓,堀田龍也,清水康敬,木原俊行,野中陽一,小柳和喜雄,稲垣忠
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083916
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 授業研究を創る2017

    • Author(s)
      鹿毛雅治,藤本和久,秋田喜代美,大島崇,木原俊行,小林宏己,田上哲,田村学,奈須正裕,藤井千春
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804033
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教師教育研究ハンドブック2017

    • Author(s)
      日本教師教育学会
    • Total Pages
      418
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027352
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Lesson Study(レッスンスタディ)2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄,柴田好章,野中陽一,澤本和子,永田智子,木原俊行,黒上晴夫,小島亜華里,姫野完治,坂本將暢
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 実践!アクティブ・ラーニング研修2016

    • Author(s)
      村川雅弘・久我直人・島田希・鎌田明美・藤原伸彦・井出久美・矢作浩章他
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 「教育工学的な視点に基づく教師教育プログラムの開発-ハンドブックを主教材として-」報告書

    • URL

      http://tfukami.main.jp/home/?page_id=1601

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi