• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research on the Identities and Professional Qualification of Teachers in Schools Integrating Elementary and Middle School Education

Research Project

Project/Area Number 16K01111
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

OYANAGI WAKIO  奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (00225591)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords小中一貫 / 小中連携 / 義務教育学校 / 教員のアイデンティティ / 教員の専門的能力 / 研修方法 / teacher leadership / teacher agency / Teacher Leadership / Professional Agency / 研修評価方法 / Professional Capital / 小中一貫教育 / 教師教育者のアイデンティティ / 管理職の役割 / 教員のリーダーシップ / 研究主任の役割 / 教員研修プログラム開発 / 教員研修
Outline of Final Research Achievements

This study develops professional learning tools to support schools that aim for integrated education in elementary and junior high schools. Also, we try to develop the program for the preservice and in-service teachers to pay attention to integrated education in elementary and junior high schools.
First of all, we identified, 1) what is necessary for teachers to clarify their identity in the educational environment, 2) what is the professional disposition, knowledge, and performance required there? Next, we did ,based on the survey results, 3) development of program for professional learning related to elementary and junior high school integrated education, and 4) development of materials for teacher’s and leader’s use.Finally, 5) the evaluation and assessment of operation of the developed program and materials was conducted at schools in the city and universities. And we made an improved version.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

初等教育と中等教育前期を1つの組織的ユニットでとらえ、その教育的取組を実際に効果的に進めるために何が必要か、教員の資質能力や役割を明らかにしていく研究は、我が国はもとより国際的にも研究はあまりなされてこなかった。調査結果に基づき、効果的な実践を支援する研修プログラムやそこで利用する道具の開発及び、その運用評価する研究も希であった。ここで明らかにされた研究知見は、教育工学研究における教師教育の知見の蓄積。さらに国が注目してきた学び続ける教員,そして中教審「チームとしての学校の在り方と今後の改善方策」に対しても、特別な視点(小中一貫教育、義務教育学校の枠組み)で、情報及び知見の提供が可能となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 19 results,  Open Access: 17 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 豪州のICT Literacy調査の方法の変遷に関する研究2020

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 次世代教員養成センター 研究紀要

      Volume: 6 Pages: 193-197

    • NAID

      120006866842

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教職大学院と教育委員会と学校のパートナーシップの研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

      Volume: 68 Pages: 221-231

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 個別最適化学習システムを用いた取組の評価に関する萌芽的研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 5 Pages: 101-110

    • NAID

      120006630750

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門的な学習ネットワークが授業改善に向けた教員の指導性と主体性の構築に及ぼす影響に関する基礎研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 11 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業でのICT活用において教員に求められる専門知識の研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 11 Pages: 87-93

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメント遂行における看過に関する研究2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

      Volume: 67(1)(2) Pages: 191-200

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小中一貫教育実践校の教員の態度と意識に関する研究2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 41(Suppl.) Pages: 53-56

    • NAID

      130006407772

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「教科の指導法」におけるICT活用指導力育成に関する基礎研究2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 1-10

    • NAID

      120006473657

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門的学習ネットワークが小中一貫教育学校にもつ意味に関する研究―Professional Learning CommunityとProfessional Learning Networkの関係考察―2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 129-138

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習の基盤としての情報活用能力の指導で教員に求められる力2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 10 Pages: 89-95

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teacher Leadershipの概念と可能性に関する基礎研究 : 小中一貫教育実践校の教員の教職アイデンティティに関する研究(2)2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学、自然科学

      Volume: 66(1&2) Pages: 111-121

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国のedTPAの取組についての論議に関する研究2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教職大学院における教員のためのICT活用指導力の育成プログラムの開発研究2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 11-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] バリエーション理論を用いた養成プログラムの開発研究2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 35 Pages: 89-101

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 養成と研修の内容・方法の連続性と非連続性に関する関係考察2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 9 Pages: 1-10

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習活動に及ぼしている影響と効果を視覚化する方法2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学 教職大学院研究紀要 学校教育実践研究

      Volume: 9 Pages: 85-90

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教員養成及び現職研修における「技術と関わる教育的内容知識(TPACK)」の育成プログラムに関する予備的研究2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 23(1) Pages: 15-31

    • NAID

      130006078999

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小中一貫教育の実践校で見られる教員の悩みに関する研究 : 管理職と研究主任の声を中心に2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学

      Volume: 65(1) Pages: 141-150

    • NAID

      120005951111

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 豪州のICT Literacy調査の方法に関する研究2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40(3) Pages: 209-220

    • NAID

      130005466773

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小中一貫教育の取組の中での子供と教師の主体性(Agency)に関する研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習ログを活用した個別最適化学習の取組の評価に関する試行研究2019

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Research on the Identities of Teachers in Schools Integrating Elementary and Middle School Education2018

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI
    • Organizer
      The Association for Teacher Education in Europe (ATEE) Spring Conference 2018, University of Bialystok, Poland
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study on the Effect of Utilization of e-Portfolio in Lesson Studies on Teacher’s Professional Development2018

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI
    • Organizer
      ECER Conference "Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research" Bolzano, Italy
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小中一貫教育に取り組んでいる教員のアイデンティティと専門的能力に目を向けた研修教材の開発研究2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会第34回大会,東北大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小中一貫教育推進校において教員のリーダーシップを発揮させる上で壁になっていることに関する研究2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回大会,東京学芸大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 個別最適学習支援に関する学校での受容過程についての研究2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育メディア学会第25回大会,鹿児島大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育の情報化の動きから 義務教育学校の今後を考える2018

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本義務教育学会 第3回大会,品川区立総合区民会館『きゅりあん』
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 質問紙調査に見る小中一貫教育実践校教員の教職アイデンティティ2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回(岡山大学)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ICT校内研修リーダーの研修プログラムの開発と運用評価2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育工学会第34回(島根大学)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher Leadershipの概念と可能性に関する基礎研究2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回(奈良教育大学)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院におけるICT活用指導力育成プログラムの運用評価2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育メディア学会(茨城大学)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Developmental Studies for ICT Competency Training Program in Graduate Schools of Teacher Education2017

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI
    • Organizer
      European Conference on Educational Research 2018 (European Educational Research Association)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] A Study of the Use of e-Portfolios for Curriculum Management2017

    • Author(s)
      Wakio OYANAGI
    • Organizer
      the International Conference for Media in Education(ICoME) 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成でパフォーマンス評価を用いる際の問題構造に関する研究―米国edTPAの論議と日本の教員養成における取組を通じて―2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「技術に関する教育的内容知識(TPACK)」の養成及び研修プログラムに関する運用評価研究2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on the Development and Assessment method of the ICT Competency of Preservice Teacher2016

    • Author(s)
      Wakio Oyanagi
    • Organizer
      European Conference on Educational Research
    • Place of Presentation
      Dublin, Ireland
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小中一貫教育の実践校で見られる教員の不安と悩みに関する研究-管理職と研究主任の声を中心に-2016

    • Author(s)
      小柳和喜雄
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教科と総合の教育方法・技術,第6章 教育の情報化と授業づくり(93-111)2019

    • Author(s)
      子安潤編著
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028403
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Lesson Study (レッスン・スタディ)2017

    • Author(s)
      小柳和喜雄・柴田好章編著
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] ようこそ異校園連携研究の広場へ

    • URL

      http://oyanagi-lab.com/ikouen/index.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 小中一貫教育研究

    • URL

      http://oyanagi-lab.com/ikouen/index.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi