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Development of traditional craft skill teaching materials using high definition drawing device and MR stereovision

Research Project

Project/Area Number 16K01118
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Nakamura Takatoshi  佐賀大学, 芸術地域デザイン学部, 教授 (70509786)

Research Collaborator IWANAGA CHIHOKO  伊万里・有田焼伝統工芸士
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsMR/VR / 高精細タブレット / 伝統工芸技能支援 / eラーニング / 教材コンテンツ / eラーニング / MR立体視 / e-ラーニング / ミクスドリアリティ / 高精細描画装置 / 伝統工芸
Outline of Final Research Achievements

In this study, the drawing work on a three-dimensional object by a ceramic painting artist was recorded using a 4K high-definition video and a data glove with an acceleration sensor and a three-dimensional input device. By combining the image and the drawing of a craftsman using a high-definition drawing device, we developed the basic technology of teaching material for traditional craftsmanship by copying MR stereo vision. The drawing process of ARITAYAKI’s advanced painting technique is delicate and precise recorded data such as the movement of the fingertip and the stroke. Therefore, a small 4K camera and an acceleration sensor were attached to the head, chest and wrist of the craftsman. In addition, I shot it using a camera or a fixed camera that looks over the entire work. This study is also an important asset as visual and tactile archives of craftsman's handwriting data linked with high-definition videos.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国内の伝統工芸の技能習得は長期間の師弟関係の元に行われていくが、職人の高齢化により技能習得の機会不足が深刻化している。本研究の骨子は伝統工芸陶磁器絵付け技能支援のため、4K高精細立体視動画と筆圧制御高精細画素タブレット、MR用HMDを用いた技能学習支援教材を開発することで、職人希望者に対し文様や絵柄の模写再現技能修得の期間短縮を目指すことである。本研究は、職人の運筆における高精細の動画と力学データによる視覚と触覚アーカイブスとしても重要な知見となる。従前の技能伝承における「あいまいさ」「暗黙知」を「形式知」として提供し、伝統工芸の継承分断を防ぎ、職人希望者と師匠の伝承を補完する教材を開発する。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 3次元認識を構築するための仮想と現実を往還する3DCG学習モデルの研究2019

    • Author(s)
      中村 隆敏、永渓 晃二
    • Journal Title

      佐賀大学芸術地域デザイン学部研究論文集

      Volume: 2 Pages: 9-16

    • NAID

      120006990158

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    • Author(s)
      中村 隆敏
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 71-75

    • NAID

      120006990211

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    • Author(s)
      梅崎卓哉、中村隆敏、角 和博、穗屋下 茂、清水きよし、若井雅幸
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 7 Pages: 1-12

    • NAID

      120006990166

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  • [Journal Article] 高解像度映像及びモーションキャプチャと仮想現実映像によるコンテンツワークフローの研究2018

    • Author(s)
      中村隆敏, 古賀崇朗, 河道 威, 永溪晃二, 米満 潔
    • Journal Title

      佐賀大学芸術地域デザイン学部研究論文集

      Volume: 第1号 Pages: 91-98

    • NAID

      120006990293

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  • [Journal Article] 教科教育におけるICT活用の理論と実践2017

    • Author(s)
      達富洋二,栗山裕至,和田 学,中西雪夫,中村隆敏,角 和博
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 第35号 Pages: 85-99

    • NAID

      120006990456

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    • Author(s)
      中村隆敏
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 第35号 Pages: 141-148

    • NAID

      40021461643

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      中村 隆敏
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      古賀崇朗, 河道 威, 永溪晃二, 米満 潔, 中村隆敏, 堀 良彰, 角 和博, 穗屋下 茂
    • Organizer
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    • Organizer
      九州PCカンファレンス in 北九州
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      中村隆敏
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      中村 隆敏
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    • Year and Date
      2016-10-01
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      日本産業技術教育学会第29回九州支部大会
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      長崎大学
    • Year and Date
      2016-10-01
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    • Author(s)
      古川卓,中村隆敏
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      日本産業技術教育学会第29回九州支部大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2016-10-01
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      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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