• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on improvement of self-directed learning awareness by intellectual achievement prediction

Research Project

Project/Area Number 16K01119
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

NIWA Kazuhisa  長崎大学, ICT基盤センター, 教授 (90448499)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山地 弘起  独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 教授 (10220360)
二木 映子  宇部工業高等専門学校, 経営情報学科, 嘱託教授 (20290794)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsメタ認知 / メタ認知尺度 / 大学教育 / 学習支援システム / MAI / 高等教育 / 情報教育 / 表計算 / 学習分析 / ニューラルネットワーク
Outline of Final Research Achievements

A metacognition awareness scale consists of the 58 items has been proposed for the learning situations in Japanese university class, in reference to Metacognitive Awareness Inventory(Schraw & Dennison, 1994). The metacognition of university first-year students was measured by using this presented scale.  The five factors were extracted by analysis of the measured data and consist of “Knowledge of strategies usability”, “Knowledge of learning encouragement”, “Monitoring and Evaluation”, “Regulation beyond comprehension”, and “Planning”. The learning task incorporating the process of critical thinking has been developed for the information-related liberal arts, with reference to other university's one to be evaluated mutually by students. The web-based spreadsheet learning support system has been developed with scoring function and advice function, for supporting learners who aims to acquire spreadsheet method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自分自身の思考や学習をマネジメントする能力と定義されるメタ認知は,学習過程においてきわめて重要な能力であり,ある程度領域を越えたメタ認知技能の向上は,その学修成果として卒後の主体的学習を促進するためにも不可欠である。開発したメタ認知尺度の項目を選択・改変して学習プロセスに適用することにより,さまざまな育成の場面を対象としたメタ認知能の伸長に寄与することができる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (15 results)

  • [Journal Article] 成人用メタ認知尺度の改善と大学初年次学生を対象とした測定2019

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, Bernick, Peter John
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 33(6) Pages: 101-108

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 成人用メタ認知尺度Metacognitive Awareness Inventoryの邦訳と活用 -大学初年次学生のメタ認知と情報基礎科目における学習活動との関係-2018

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, バーニック ピーター ジョン
    • Journal Title

      情報コミュニケーション学会研究報告

      Volume: 15(3) Pages: 39-46

    • NAID

      120006987916

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初年次学生のメタ認知の測定2017

    • Author(s)
      丹羽量久,山地弘起
    • Journal Title

      長崎大学 大学教育イノベーションセンター紀要

      Volume: 8 Pages: 45-50

    • NAID

      40021212786

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学生同士の相互評価がもたらす学習効果 -2コマ連続授業に対応させるアクティブラーニングの試み-2019

    • Author(s)
      丹羽量久
    • Organizer
      第150回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] SpreadsheetMLカスタムプロパティを活用した表計算自習支援環境の検討2019

    • Author(s)
      戀河内敦, 二木映子, 丹羽量久
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第16回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人用メタ認知尺度の改善とその評価の試み2019

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, Bernick, Peter John
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人用メタ認知尺度の検討および大学初年次学生を対象とした調査と傾向2018

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, Bernick, Peter John
    • Organizer
      第142回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] MAI仮訳版による大学初年次学生のメタ認知測定の試み2018

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, Bernick, P.
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学初年次学生のメタ認知と学習活動 -情報基礎科目における探索的検討-2018

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起
    • Organizer
      日本生産管理学会第48回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] オフィスソフト自習支援環境におけるSpreadsheetMLカスタムプロパティの活用計画2018

    • Author(s)
      戀河内敦, 二木映子, 丹羽量久
    • Organizer
      第21回問題解決環境ワークショップ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人用メタ認知尺度MAI日本語版の改訳とその評価手法の検討2018

    • Author(s)
      丹羽量久, 山地弘起, バーニック ピーター ジョン
    • Organizer
      第149回次世代大学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互評価を組み入れた学習課題による批判的思考力育成の可能性2018

    • Author(s)
      丹羽量久,正田備也,福澤勝彦,三根眞理子
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第15回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 成人用メタ認知尺度に関する検討2018

    • Author(s)
      丹羽量久,山地弘起,Bernick Peter John
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次大学生のメタ認知の伸長 -情報基礎教育の前後での比較-2017

    • Author(s)
      丹羽量久,山地弘起
    • Organizer
      京都大学高等教育研究開発推進センター第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 表計算自動採点システムによる教員支援ツールの開発2016

    • Author(s)
      戀河内敦,二木映子,丹羽量久
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第21回研究会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次学生の前期学業によるメタ認知の変化について2016

    • Author(s)
      丹羽量久,山地弘起
    • Organizer
      第123回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      創成館高等学校(長崎県諫早市)
    • Year and Date
      2016-11-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 成人用尺度を用いた長崎大学初年次学生のメタ認知測定2016

    • Author(s)
      丹羽量久,山地弘起
    • Organizer
      ソフトウェア技術者協会第30回SEA教育ワークショップ
    • Place of Presentation
      旅館山田屋(長崎県雲仙市)
    • Year and Date
      2016-10-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報系教養科目における学習分析に有効となる学習記録の取り扱いの検討2016

    • Author(s)
      丹羽量久
    • Organizer
      第116回次世代大学教育研究会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2016-04-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi