• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of tablet terminal use that circulates lessons and home learning on thinking and expression

Research Project

Project/Area Number 16K01120
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Yamamoto Tomohiro  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (40772843)

Research Collaborator YABUTA Takaharu  
KII Junichi  
IKEDA Kyoji  
KITA Yukari  
HONDA Kozue  
SAKAMOTO Hironori  
KOBAYASHI Tsubasa  
MARUNO Koushi  
ICHIHARA Fukutaro  
TAKAKURA Kozue  
KIRIHARA Sina  
TAJIMA Yuri  
ISHII Yusuke  
NAKAYAMA Aki  
SARUWATARI Hiroyuki  
NIIZATO Mikayo  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsタブレット端末 / 家庭学習 / 能動型学習 / ICT活用 / 教育評価 / 能動的学習 / 授業研究 / 教育学 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

To examine the use of tablets in fostering thinking and expressive abilities in schoolchildren, we empirically evaluated the learning efficacy of an intervention in which children bring the classroom tablets home in order to create a cyclical link between school lessons and homework. First, we surveyed the opinions of the teacher and the parents, extracted the facilitators and inhibitors of the school lesson-homework cycle, and clarified the pattern of support and cooperation between the teacher and parents. Next, we organized a class to evaluate the intervention. This evaluation yielded a model of active learning with a lesson-homework cycle. An opinion survey among the students, which included descriptive answers, indicated that the intervention was effective in improving their thinking and expressive abilities. For example, the students reported improvements in self-esteem and a greater satisfaction with dialogue-based learning in class.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

変化の激しい社会を生き抜く児童生徒にとって,主体的に考えて積極的に表現できる思考力や表現力の育成が必要であり,ICT等の学習ツールを主体的に活用した能動的学習によって質の高い授業に転換することが求められる.学校での授業と家庭学習を循環させることで,授業での学習活動だけでなく,主体的な家庭学習の活性化が期待でき,思考力や表現力の育成につながると考えられる.児童生徒がタブレット端末を家庭に持ち帰り,授業や家庭学習で効果的に活用した事例やその学習効果を明らかにすることで,反転授業等の能動的な学習形態を学校現場により一層推進することにつながる.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習と授業の連続性を促進・阻害する要因に関する分析2019

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 70 Pages: 263-272

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タブレット端末の持ち帰りによる家庭学習と授業の循環に関する分析2019

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 28 Pages: 141-149

    • NAID

      120006621991

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Effect of video viewing by taking home the tablet PC in Elementary School Physical Education Classes2018

    • Author(s)
      山本朋弘,坂本博紀
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 049-052

    • DOI

      10.15077/jjet.S42032

    • NAID

      130007546278

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] タブレット端末活用の家庭学習に有効な内容に関する教員向け意識調査の分析2018

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 69 Pages: 205-212

    • NAID

      40021543426

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タブレット端末活用の家庭学習に有効な内容に関する教員向け意識調査の分析2018

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 205-212

    • NAID

      40021543426

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育走り高跳びでのタブレット端末持ち帰りによる 映像視聴の効果2018

    • Author(s)
      城井順一,坂本博紀,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育メディア学会年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数学習でのタブレット端末持ち帰りによる家庭学習と授業の循環に関する一考察2018

    • Author(s)
      城井順一,山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校算数でのタブレット端末持ち帰りによる授業と家庭学習の循環が児童の思考・表現に与える効果の検証2018

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会第44回全国大会川崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習と授業の連続性を促進・阻害する要因に関する分析2017

    • Author(s)
      山本 朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      広島市立大学(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習の有効性に関する分析2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育情報学会第33回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習の実施状況に関する分析2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科でのタブレット端末持ち帰りと連動した対話的学びの工夫2017

    • Author(s)
      城井順一,山本朋弘
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会和歌山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科の授業と家庭学習を連携させ、説明・議論する力を高めるICT活用の一考察2017

    • Author(s)
      樋口勇輝,山本朋弘
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会和歌山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学級での教育的ニーズに応じたタブレット端末持ち帰りによる家庭との連携支援2017

    • Author(s)
      田島悠梨,山本朋弘
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会和歌山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる授業と家庭学習を循環させる主体的学習に関する検討2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会和歌山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末持ち帰りによる家庭学習に関する保護者向け意識調査の分析2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末活用による授業と家庭学習の循環モデルに関する促進要因・阻害要因の検討2017

    • Author(s)
      山本朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末活用の家庭学習に有効な教科・内容に関する教師・大学生向けの意識調査の分析2016

    • Author(s)
      山本 朋弘
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi