• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a rubric database focusing on information literacy

Research Project

Project/Area Number 16K01123
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

INAGAKI Tadashi  東北学院大学, 文学部, 教授 (70364396)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 後藤 康志  新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (40410261)
松本 章代  東北学院大学, 教養学部, 准教授 (40413752)
豊田 充崇  和歌山大学, 教育学部, 教授 (60346327)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords情報活用能力 / 授業設計 / ルーブリック / 学習評価 / データベース / 情報教育 / プロジェクト型学習 / 探究学習 / プロジェクト学習 / カリキュラム / 教員研修 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

We found three major findings. (1) Model curriculum for Information literacy in elementary and junior high school was developed in cooperation with Sendai education center and the board of education in Sendai. (2) Instructional design process for inquiry learning that included development of learning process using learning activity cards, development of a rubric about learning outcomes and consideration of instructional strategies for active learning was developed. (3) Rubric bank is available on the Web that contains over 900 rubrics. The rubrics were developed consistently through teacher training program based on the instructional design process for inquiry learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において開発した情報活用を意識した探究学習の単元開発モデル(情報活用型PBL)および教員研修プログラムは、当初想定した小学校・中学校だけでなく高等学校においてもニーズがあった。新学習指導要領では高等学校で探究を扱う科目が新設されるため、教科の中で探究的な単元を開発するノウハウが求められていると考えられる。結果として、2017年以降で40件、述べ2000名以上の教員を対象に研修の機会を得ることができ、本研究成果に対する高い社会的ニーズが確認された。研究期間は終了したが、研修依頼が続いているため、開発したルーブリックバンクの運用を続けながら、研究成果を書籍等で公表することを予定している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (19 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 小学校における教科・領域からみた情報活用能力観に関する調査2019

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      東北学院大学教育学科論集

      Volume: 1 Pages: 17-34

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 適切なルーブリックの作成支援機能を備えた「ルーブリックバンク」の開発2019

    • Author(s)
      鎌田湧暉・松本章代・豊田充崇・後藤康志・稲垣忠
    • Journal Title

      教育システム情報学会2018年度第6回研究会

      Volume: 33(6) Pages: 159-163

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報活用能力を育成するプロジェクト型の単元設計を行う教員研修プログラムの開発と評価2019

    • Author(s)
      稲垣忠・松本章代・豊田充崇・後藤康志
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 46 Pages: 77-82

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報活用能力のカリキュラム・マネジメントに向けた課題2018

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 45 Pages: 27-30

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 情報活用能力とデジタル思考ツール2018

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 2019年1月号 Pages: 6-7

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習の基盤として情報活用能力をどう育むか2018

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 2018年11月号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントによる情報活用能力の育成2018

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 50 Pages: 104-110

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合的な学習および教科学習における探究スキルの 評価~学習の基盤となる資質・能力としての情報活用能力に着目して2018

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 44 Pages: 13-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学びの質」ルーブリックによるカリキュラム・マネジメントの試み2017

    • Author(s)
      後藤康志、稲垣忠、豊田充崇、松本章代
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 17(2) Pages: 79-82

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 情報活用能力の育成とカリキュラム・マネジメント2017

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 2017年5月号 Pages: 42-46

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] タブレット端末を活用したプロジェクト学習の設計と実践2017

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 23(2) Pages: 21-32

    • NAID

      130005682161

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 情報活用能力メタルーブリックのプロトタイプの評価,2017

    • Author(s)
      後藤康志,稲垣忠,豊田充崇,松本章代
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 42 Pages: 21-24

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 情報活用の実践力に関する評価問題の実施と評価2017

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 42 Pages: 17-20

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] “本気”を引き出すプロジェクト2017

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 795 Pages: 36-37

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学びの質を見極める2017

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 796 Pages: 48-49

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 便利かつ冷静に情報を読み解く2017

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 797 Pages: 62-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校教員を対象としたタブレット活用に関する調査2016

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 41 Pages: 67-72

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 情報活用能力の育成と学びのデザイン2016

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 2016年10月号 Pages: 17-22

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究の質を支える力2016

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 794 Pages: 36-37

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教科・領域からみた情報活用能力の重点項目の検討2018

    • Author(s)
      稲垣忠・坂本新太郎・野中映里
    • Organizer
      第44回全日本教育工学研究協会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 計量テキスト分析によるルーブリックバンク評価手法の提案2018

    • Author(s)
      後藤康志・稲垣忠・豊田充崇・松本章代
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ルーブリックをWebサイト上で作成・共有できる環境「ルーブリックバンク」の開発2018

    • Author(s)
      高橋一貴, 松本章代, 豊田充崇, 後藤康志, 稲垣忠
    • Organizer
      情報処理学会 コンピュータと教育研究会 144回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Web上で編集・共有できる環境「ルーブリックバンク」のプロトタイプの開発2017

    • Author(s)
      佐藤翼・松本章代・豊田充崇・後藤康志・稲垣忠
    • Organizer
      情報処理学会東北支部研究会
    • Place of Presentation
      東北学院大学
    • Year and Date
      2017-02-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習の基盤としての情報活用能力を育成するカリキュラムモデルの開発2017

    • Author(s)
      稲垣忠・坂本新太郎・野中映里・菅原弘一・石井里枝・澤田直美・引地健夫
    • Organizer
      第43回全日本教育工学研究協議会全国大会論文集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 情報活用能力を育成するプロジェクト型の単元設計を支援する 教員研修プログラムの開発2017

    • Author(s)
      稲垣 忠,松本 章代,豊田 充崇,後藤 康志
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会講演論文集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher Training Program for Designing Project Based Learning Units by Learning Activity Cards and Rubric Database2017

    • Author(s)
      Tadashi Inagaki, Michitaka Toyoda, Yasushi Goto, and Akiyo Matsumoto
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 情報活用の実践力に関する評価問題の作成と実施2016

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Organizer
      日本教育メディア学会第 23 回年次大会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 情報活用の観点からみた「学びの質」評価指標の検討2016

    • Author(s)
      稲垣忠・松本 章代・豊田 充崇・後藤康志
    • Organizer
      第42回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Place of Presentation
      佐賀市
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ルーブリック作成・共有オンラインデータベースに関する調査2016

    • Author(s)
      稲垣忠・松本 章代・豊田 充崇・後藤康志
    • Organizer
      日本教育会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法と技術~主体的・対話的で深い学びをつくるインストラクショナルデザイン2019

    • Author(s)
      稲垣忠
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830607
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びの環境とICT2018

    • Author(s)
      久保田賢一・今野貴之
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798915025
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 情報教育・情報モラル教育2017

    • Author(s)
      稲垣 忠・中橋 雄
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080656
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] つくろう!情報活用型授業

    • URL

      http://ina-lab.net/special/joker/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] ルーブリックバンク

    • URL

      https://mmt4.cs.tohoku-gakuin.ac.jp

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 情報活用型プロジェクト学習

    • URL

      http://ina-lab.net/special/joker/pbl/

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] ルーブリックバンク

    • URL

      http://mmt4.cs.tohoku-gakuin.ac.jp

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi