Project/Area Number |
16K01123
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Tohoku Gakuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
後藤 康志 新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (40410261)
松本 章代 東北学院大学, 教養学部, 准教授 (40413752)
豊田 充崇 和歌山大学, 教育学部, 教授 (60346327)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 情報活用能力 / 授業設計 / ルーブリック / 学習評価 / データベース / 情報教育 / プロジェクト型学習 / 探究学習 / プロジェクト学習 / カリキュラム / 教員研修 / 教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
We found three major findings. (1) Model curriculum for Information literacy in elementary and junior high school was developed in cooperation with Sendai education center and the board of education in Sendai. (2) Instructional design process for inquiry learning that included development of learning process using learning activity cards, development of a rubric about learning outcomes and consideration of instructional strategies for active learning was developed. (3) Rubric bank is available on the Web that contains over 900 rubrics. The rubrics were developed consistently through teacher training program based on the instructional design process for inquiry learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究において開発した情報活用を意識した探究学習の単元開発モデル(情報活用型PBL)および教員研修プログラムは、当初想定した小学校・中学校だけでなく高等学校においてもニーズがあった。新学習指導要領では高等学校で探究を扱う科目が新設されるため、教科の中で探究的な単元を開発するノウハウが求められていると考えられる。結果として、2017年以降で40件、述べ2000名以上の教員を対象に研修の機会を得ることができ、本研究成果に対する高い社会的ニーズが確認された。研究期間は終了したが、研修依頼が続いているため、開発したルーブリックバンクの運用を続けながら、研究成果を書籍等で公表することを予定している。
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