• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Digital learning materials promoting learning in depth: intervention in learning strategy selection

Research Project

Project/Area Number 16K01125
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

TERAO Atsushi  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (40374714)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 一成  青山学院大学, 社会情報学部, 准教授 (20406812)
宮治 裕  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (30255236)
飯島 泰裕  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (50262548)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordseラーニング / 学習方略 / プログラミング / 統計学 / blended learning / 統計学教育 / 自己説明 / アクティブ・ラーニング / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the method of intervening in the selection of learning strategies and promoting learning in depth by manipulating the requirements from the teaching materials, the learner's knowledge about the strategies, and the test tasks. Practical research was done in statistics and programming classes at universities. In the statistics class, students learned mathematical problems in the class and asked to solve them in the test. As a result, learners have come to learn mathematical aspects of statistics, which was often ignored. In the programming course, we developed a web learning material that provides supplementary materials for the textbook, and tried to intervene in the learning strategies of programming. It was confirmed that about half of the students performed the taught learning strategies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

わが国が目指す学校教育において,デジタル教材は中心的な位置を占める.注意すべきは,教材がデジタル化され,反転授業のような新しいデザインの授業が行われても,それは「深い学習」を自動的にもたらすのではないということである.本研究の目的は,教材からの要求,方略に関する学習者の知識,テスト課題,のいずれかを操作することで,学習方略の選択に介入し,深い学習を促す方法を検討することであった.大学でのプログラミング科目で,テキストの解説を提供するウェブ教材を開発し,そこでプログラミングの学習方略への介入を試みた.こうした介入がプログラミング初心者に対して一定の効果があることが明らかになった.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 教育研究における統計的手法の適切な利用 ―『コンピュータ&エデュケーション』掲載論文をてがかりに―2019

    • Author(s)
      寺尾敦
    • Journal Title

      コンピュータ & エデュケーション

      Volume: 47 Pages: 31-36

    • NAID

      130007851253

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 電子図書館を活用した多読教育およびプレゼン教育の研究2018

    • Author(s)
      飯島泰裕、寺尾敦、上野亮
    • Journal Title

      青山社会情報研究

      Volume: 10 Pages: 73-77

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ピクトグラミング―人型ピクトグラムを用いたプログラミング学習環境―2018

    • Author(s)
      伊藤一成
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌TCE

      Volume: 印刷中

    • NAID

      170000175741

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 電子図書館を活用した多読教育およびプレゼン教育の研究2017

    • Author(s)
      飯島泰裕・吹春俊隆・寺尾敦・上野亮
    • Journal Title

      青山社会情報研究

      Volume: 9 Pages: 59-62

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 競争と協調によるプロジェクト支援システムの研究2016

    • Author(s)
      飯島泰裕・伊藤一成・香川秀太・皆木健男・村田和義・勝谷紀子・松澤芳昭・吉田葵・上野亮
    • Journal Title

      青山社会情報研究

      Volume: 8 Pages: 59-65

    • NAID

      120006239397

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 電子図書館を活用した多読教育の研究2016

    • Author(s)
      飯島泰裕・吹春俊隆・寺尾敦・上野亮
    • Journal Title

      青山社会情報研究

      Volume: 8 Pages: 67-74

    • NAID

      120006239398

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 電子教材を学習するために学生が選択する媒体2020

    • Author(s)
      寺尾敦・小林伸二・杉谷悠樹・瀬口惟孝・Liu ZongHao・皆川哲彦
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第17回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Implementation of Input Methods with Natural Language for Pictogramming2020

    • Author(s)
      Mikihiro Ishii, Kazunari Ito
    • Organizer
      the 5th IAFOR International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 電子化された教材を読むために学生が使用するデバイスの調査2019

    • Author(s)
      寺尾敦・小林伸二・杉谷悠樹・瀬口惟孝・Liu ZongHao
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第8回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 面積図によるベイズ的推論の改善2019

    • Author(s)
      寺尾敦・佐藤柚弥
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Presence of Motion Lines in Human Pictograms: Analyses and Evaluations2019

    • Author(s)
      Mikihiro Ishii, Kazunari Ito
    • Organizer
      International Association of Societies of Design Research Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A practice and evaluation of "Pictogramming" from the viewpoint of design and art education2019

    • Author(s)
      Kazunari Ito
    • Organizer
      IEEE FIE (Frontiers In Education) 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Figure Drawing Method Based on Human Motion using Pictogramming2019

    • Author(s)
      Kazunari Ito
    • Organizer
      IEEE TALE (An International Conference on Engineering, Technology and Education) 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 目的に応じた適切な行動認識手法の検討2019

    • Author(s)
      及川雄太、宮治裕
    • Organizer
      情報処理学会 第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高齢者の住居内行動把握のための動画記録システム2019

    • Author(s)
      酒勾暁史、宮治裕
    • Organizer
      情報処理学会 第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 位置情報と時間軸情報を用いたスポットレコメンデーションシステム2019

    • Author(s)
      丸山拓己、宮治裕
    • Organizer
      情報処理学会 第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自然言語処理を用いたコンテンツ業界作品のクロスドメイン推薦2019

    • Author(s)
      中本昌吾、宮治裕
    • Organizer
      情報処理学会 第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 電子図書館を活用した多読教育の実践ー青山学院大学社会情報学部をケーススタディにー2018

    • Author(s)
      上野亮、飯島泰裕
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Virtual Emotion for Robots -- What, Why, and How --2018

    • Author(s)
      Ken TOMIYAMA and Yutaka MIYAJI
    • Organizer
      ISASE-MAICS2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 人型ピクトグラムのアニメーション化とその理解度の分析と評価2018

    • Author(s)
      石井幹大・御家雄一・伊藤一成
    • Organizer
      第10回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 電子図書館を活用したプレゼン教育に関する研究2018

    • Author(s)
      上野亮・飯島泰裕
    • Organizer
      情報処理学会第80回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業についての学生の認識2018

    • Author(s)
      高橋文音・久保結季・寺尾敦
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第15回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] テキスト理解、論点設定、論述のスキルを高めるアクティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      寺尾敦
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第14回全国大会
    • Place of Presentation
      一橋大学国立キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 携帯型情報通信端末の有効活用を促すコンテンツGOKYOCHO(ご協調,ご凶兆)2017

    • Author(s)
      若林拓也・伊藤一成
    • Organizer
      第9回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム
    • Place of Presentation
      高山グリーンホテル
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ピクトグラミング―人型ピクトグラムを用いたプログラミング学習環境―2017

    • Author(s)
      伊藤一成
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ヒューマンピクトグラムアンプラグドにおける模倣学習を促す動画制作に関する一考察2017

    • Author(s)
      御家雄一・米田貴・伊藤一成
    • Organizer
      2017年度情報処理学会関西支部支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 文系学生に対する2項分布とポアソン分布の数理の教え方2017

    • Author(s)
      寺尾敦
    • Organizer
      日本数学協会第15回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 3囚人問題はなぜ難しいのか ―準抽象化教示の効果(2)―2016

    • Author(s)
      寺尾敦・伊藤朋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] PBL型授業における案件管理システム導入効果に関する考察2016

    • Author(s)
      上野亮・飯島泰裕
    • Organizer
      2016年社会情報学会(SSI)学会大会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中等教育での教職科目におけるデジタル教科書の利用方法の教育2016

    • Author(s)
      寺尾敦
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第5回年次大会
    • Place of Presentation
      京都産業大学むすびわざ館
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] コンピュータサイエンス教育導入へ向けての「デジタル教科書」からの移行-整列アルゴリズムを例に-2016

    • Author(s)
      玉城亮治・金仙雅・伊藤一成
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第5回年次大会
    • Place of Presentation
      京都産業大学むすびわざ館
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] コンピュータサイエンス教育導入へ向けての「デジタル教科書」からの移行-n 進法学習を例に-2016

    • Author(s)
      金仙雅・玉城亮治・伊藤一成
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第5回年次大会
    • Place of Presentation
      京都産業大学むすびわざ館
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] コンピュータサイエンス教育導入へ向けての「デジタル教科書」からの移行2016

    • Author(s)
      伊藤一成
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第5回年次大会
    • Place of Presentation
      京都産業大学むすびわざ館
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] AI事典第3版2019

    • Author(s)
      中島秀之、浅田稔、松原仁、橋田浩一、山川宏、栗原聡、松尾豊
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      近代科学社
    • ISBN
      9784764906044
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 探求!教育心理学の世界2017

    • Author(s)
      藤澤伸介(編集)寺尾敦ほか
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 情報処理心理学実習

    • URL

      http://www.cc.aoyama.ac.jp/~t41338/lecture/senshu/info.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] 電算機応用(2)

    • URL

      https://lecture.ecc.u-tokyo.ac.jp/~lterao/index.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi