• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation of development of digital materials with GeoGebra and research on hand-writing input in digital materials.

Research Project

Project/Area Number 16K01132
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Ahara Kazushi  明治大学, 総合数理学部, 専任教授 (80247147)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsGeoGebra / デジタル教材開発 / 作図ソフトウエア / デジタル教材 / 電子教材 / 動的幾何学ソフトウエア / 筆算支援
Outline of Final Research Achievements

In this study, we mainly study the development of the mathematics teaching materials using GeoGebra which is famous as interactive geometry software. Constructing a website "Making GeoGebra teaching materials in Japanese" (http://aharalab.sakura.ne.jp/geogebra/), we measured the improvement of the illustration of the digital teaching materials and we suggested some new techniques in GeoGebra teaching materials for mathematics of the secondary education.
Specifically, we suggested how to make effective teaching materials with a double screen in GeoGebra, and how to utilize the snap function in GeoGebra materials. Besides, we implemented constructing software PointLine without the concept of the constructing procedure and showed the new directionality of the digital teaching materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中等教育の数学の学習においては、時代とともにICTを利用した教育が推奨されてきており、その傾向は次期学習指導要領において一層加速している。一方で、授業を行う現場において数学の授業にICTが効果的に利用されているかというと、効果的な教材作成のノウハウの不足や具体的な教材の不足などいまだ多くの課題が解決されずに残っている。本研究の成果により、ICT利用の経験の少ない教員であっても、わずかな準備によってGeoGebra教材を入手し、これを応用することができるような提案を行い、ICT利用教育の支援を行うことができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] GeoGebraによるスナップを用いた「発見」を促す教材2018

    • Author(s)
      原知己、阿原一志
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録

      Volume: 2067 Pages: 91-100

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] GeoGebraによる説明と例題の交互の提示による スライド教材とその作成の簡易化2017

    • Author(s)
      原知己,阿原一志
    • Journal Title

      数理解析研究所講究録

      Volume: 2022 Pages: 40-47

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 作図手順の概念を持たない作図ソフトウエアの提案2018

    • Author(s)
      阿原一志
    • Organizer
      RIMS共同研究「数学ソフトウエアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] On materials which allows students to find out mathematical propositions using snapping on GeoGebra2018

    • Author(s)
      Tomoki Hara, and Kazushi Ahara
    • Organizer
      CADGME2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本におけるMOOC活動と実際の講座を作るまで2018

    • Author(s)
      阿原一志,福原美三
    • Organizer
      RIMS共同研究「数学ソフトウエアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] GeoGebraとPointLineとの比較検討2018

    • Author(s)
      阿原 一志
    • Organizer
      動的幾何学ソフトウェアGeoGebraの整備と普及
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] PointLineを利用したデジタル教材による、新しい幾何の教え方の提案2018

    • Author(s)
      一宮 早来、阿原一志
    • Organizer
      動的幾何学ソフトウェアGeoGebraの整備と普及
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] On materials which allows pupils to find out mathematical propositions using snapping on GeoGebra2018

    • Author(s)
      Tomoki Hara, and Kazushi Ahara
    • Organizer
      CADGME2018( Conference on Digital Tools in Mathematics Education)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Geogebraによるスナップを用いた「発見」を促す教材2017

    • Author(s)
      原知己,阿原一志
    • Organizer
      京都大学数理解析研究所「数学ソフトウエアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Geogebraによるスナップを用いた「発見」を促す教材2017

    • Author(s)
      原知己,阿原一志
    • Organizer
      統計数理研究所「動的幾何学ソフトウェアGeoGebraの整備と普及」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] GeoGebra日本語教材のデータサイトの整備と普及2016

    • Author(s)
      阿原一志
    • Organizer
      統計数理研究所共同研究集会「動的幾何学ソフトウェアGeoGebraの整備と普及」
    • Place of Presentation
      統計数理研究所
    • Year and Date
      2016-10-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] GeoGebraの日本語教材の単元別整理とサイト公開について2016

    • Author(s)
      阿原一志
    • Organizer
      RIMS研究集会「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Place of Presentation
      京都大学数理解析研究所
    • Year and Date
      2016-09-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] GeoGebraによる説明と例題の交互の提示によるスライド教材とその作成の簡易化2016

    • Author(s)
      原 知己,阿原 一志
    • Organizer
      RIMS研究集会「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Place of Presentation
      京都大学数理解析研究所
    • Year and Date
      2016-09-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 作図で身につく双曲幾何学: GeoGebraで見る非ユークリッドな世界2016

    • Author(s)
      阿原一志
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      共立出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] GeoGebraで日本語教材を作ろう

    • URL

      http://www.aharalab.sakura.ne.jp/geogebra/index.php

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] PointLine(新しい作図ツール)

    • URL

      http://www.aharalab.sakura.ne.jp/PointLine/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] GeoGebra で日本語教材を作ろう

    • URL

      http://www.aharalab.sakura.ne.jp/geogebra/index.php

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi