Development and spread of programming materials utilizing handicrafts that encourage continuous learning for elementary school students
Project/Area Number |
16K01141
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Kyoto Notre Dame University |
Principal Investigator |
YOSHIDA Tomoko 京都ノートルダム女子大学, 国際言語文化学部, 教授 (60329977)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原田 章 追手門学院大学, 経営学部, 教授 (10263336)
中西 通雄 追手門学院大学, 経営学部, 教授 (30227847)
松浦 敏雄 大阪市立大学, 大学院工学研究科, 名誉教授 (40127296)
宮下 健輔 京都女子大学, 現代社会学部, 教授 (50289138)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | プログラミング教育 / 情報の科学 / 情報教育 / プログラミング学習 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to create a prototype of teaching materials that will allow elementary school students to continue learning programming, clarify its effectiveness through experimental lessons, and spread the teaching materials. We produced several materials in our research. Two of them were "a material to learn how computer images work using iron beads" and "a material to learn both data transmission and programming using LED decorated with UV resin". From the results of the questionnaires conducted in the workshops and classes using these materials, it was confirmed that using handicrafts makes it easier for elementary school students to learn programming.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
文部科学省は2020年度からの学習指導要領において、プログラミングを含む情報教育の強化を発表した。その流れを受けてプログラミング教育は盛んになったが、情報技術の科学的理解を深めることにも重点を置いた教材はまだ少なかった。さらに、小学生にプログラミング教育において担任教員や親は教育の蚊帳の外になりがちであったため、教育が一過性のものとなっていた。そのような状況において、子どもから大人まで誰にとっても身近な手芸や工作の作品制作とプログラミングを組み合わせることにより、小学生のまわりの大人にも興味が持てる教材を開発したという意味で、本研究の社会的意義は高い。
|
Report
(6 results)
Research Products
(18 results)