• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Learning Program to Improve Communication Skills in Alignment With the Real World

Research Project

Project/Area Number 16K01142
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

HIRANO Miho  京都ノートルダム女子大学, 国際言語文化学部, 教授 (40631411)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsコミュニケーション能力育成 / 学修プログラムの開発 / コミュニケーション能力 / コミュニケーション / スピーチ / 学習者の認識 / 学修プログラムの開発と評価 / キャリア教育 / 実社会 / 育成内容 / 学習プログラム開発 / 評価
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to design, implement, and evaluate a learning program for fostering communication skills that contribute to the real world. To this end, we designed a study program based on results of previous research on effective training methods and conducted a post-treatment survey of the students. Results found that the program was characterized by students' recognition of their own issues and proactive improvement of their knowledge, skills, and attitudes. In addition, applied learning based on basic communication learning led to a smooth transition to the real world, suggesting practical applications in the workplace.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、大学生に対して、実社会で役立つコミュニケーション能力を育成するため、これまでの研究成果を基盤に学修プログラムを設計し実施した。その上で、学修直後、就職活動終了後、そして就職後に学修者に対して調査を行った。その結果、本学修プログラムの特徴や学修の意味や意義が明らかになった。このように、実践的な研究として実施し、また、社会で重要視されるコミュニケーション能力に関する教育方法を提案できたことから、学術的および社会的な意義がある。

Report

(9 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2019 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 実社会と連続性を有するコミュニケーション能力向上の ための学修プログラムの評価2023

    • Author(s)
      平野 美保
    • Journal Title

      The Journal of International Business Communication

      Volume: 2023 Issue: 82 Pages: 19-26

    • DOI

      10.57330/jbca.2023.82_19

    • ISSN
      1348-883X, 2758-1217
    • Year and Date
      2023-09-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍での児童生徒の状況からみた大学生に対するコミュニケーション能力育成に関する提言2023

    • Author(s)
      平野美保
    • Journal Title

      生涯学習キャリア教育研究

      Volume: 19 Pages: 51-61

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生の就職活動およびその支援からみたコミュニケーション能力育成に向けての考察2017

    • Author(s)
      平野美保
    • Journal Title

      言語文化研究

      Volume: 5 Pages: 24-33

    • NAID

      120006898047

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 音声表現研究をベースとした話しことば教育2023

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      京都ノートルダム女子大学(研究プロジェクト発表会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 実社会と連続性を有するコミュニケーション能力向上のための学修プログラムの評価2022

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      国際ビジネスコミュニケーション学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「話しことばプログラム」の有用性の検討 ―卒業生を対象としたインタビュー調査を通して―2022

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      AASVET日本研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 実社会と連続性を有するコミュニケーション能力の育成に関する一考察 -「スピーチの基礎」における学習者の認識-2019

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      国際ビジネスコミュニケーション学会2019年度第2回関西支部例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Learners’ Perceptions of the Japanese Oral Communication Course2019

    • Author(s)
      Miho Hirano
    • Organizer
      Association for Business Communication 84th Annual International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の就職活動からみたコミュニケーション能力育成に向けての考察2017

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      職業・キャリア教育学研究会
    • Place of Presentation
      京都ノートルダム女子大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 実社会と連続性を有するコミュニケーション能力向上のための学修プログラムのデザインの検討2017

    • Author(s)
      平野美保・柴田好章・大谷尚
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] コミュニケーション能力育成 -音声表現研究をベースとした話しことば教育2022

    • Author(s)
      平野美保
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779516188
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi