• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of learning support system and program aimed at improving the effectiveness of learning from onsite experience in teacher training

Research Project

Project/Area Number 16K01144
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionChuogakuin University (2017-2018)
Osaka Seikei University (2016)

Principal Investigator

ASAI munemi  中央学院大学, 商学部, 教授 (90511816)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井藤 元  東京理科大学, 教育支援機構, 准教授 (20616263)
羽野 ゆつ子  大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授 (50368437)
Research Collaborator NAKAI hideki  
FURUYA jiro  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords授業実践力 / 授業観察力 / 学習支援システム / 授業ビデオ / ビデオアノテーション / 威光模倣 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

In this study, a learning support system and a learning program using that system were constructed to contribute toward developing the capacity for lesson practice with students in teacher training wherein the importance of onsite experience has been emphasized recently. In particular, with the aim of developing a training program that raises the capacity for observation that is useful in lesson practice by means of a system with a video annotation function, a support function and a learning program using that function were constructed to promote understanding of standardized and adaptive teacher behaviors and to gain deeper insights into the educational viewpoints of teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員養成課程では、授業実践力を高める手段として現場体験が重視されている。しかし、「教育実習」や「教育インターンシップ」等の科目は、時間的制約や運営の難しさにより、拡充が難しい。また、現場で様々な教師の授業を見学したとしても、当の学生に授業を観察する際の視座が形成されていなければ、漫然と又は評論家的に授業を眺めるだけに留まってしまう。本研究が構築した学習支援システムと学習プログラムを学内授業に組み込むことで、授業実践に対する観察力を育み、学生の授業実践に影響を与える効果が確認できた。すなわち、現場体験学習との相乗効果が期待できるシステムとプログラムを構築することができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 学校現場体験学習の向上を目指す学習プログラムの教職科目への導入2018

    • Author(s)
      浅井宗海・古谷次郎
    • Journal Title

      中央学院大学商経論叢

      Volume: 33巻1号 Pages: 3-16

    • NAID

      120006534399

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] e-portfolioシステムを用いた授業観察-教員養成学生の授業観の涵養に向けて-2018

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・浅井宗海・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 4 Pages: 308-320

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中堅教師の授業の創造過程ー1年間の授業研究会での省察に注目してー2017

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・浅井宗海・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 3 Pages: 245-257

    • NAID

      40022338535

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオによる熟達教師の授業観察と模擬授業の省察を取り入れた教職実践演習での実証実験2019

    • Author(s)
      浅井宗海・古谷次郎
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ビデオアノテーション機能を活用して継続的な行動変容を促すeポートフォリオシステムの提案2018

    • Author(s)
      浅井宗海
    • Organizer
      日本情報経営学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 映像と資料の提示機能により観察力の育成を目指す学習支援システムの試作2017

    • Author(s)
      浅井宗海
    • Organizer
      日本情報経営学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業観察力の向上を支援するための学習システム開発に向けて2016

    • Author(s)
      浅井宗海・羽野ゆつ子・井藤元
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成における模倣と省察―e-portfolioシステムを用いた熟達教師の授業分析-2016

    • Author(s)
      井藤元・浅井宗海・羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi