• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Interactive Electronic Books and Using an LMS in Physics Education

Research Project

Project/Area Number 16K01155
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionHiroshima National College of Maritime Technology

Principal Investigator

FUJIWARA Shigeyasu  広島商船高等専門学校, 一般教科, 准教授 (20390495)

Research Collaborator TAKIGUCHI Michihiro  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords電子書籍 / LMS / 微分積分と力学 / 物理教育 / 視覚的な理解 / e-ラーニング / アクティブラーニング / 学習到達度試験 / LMS (Blackboard) / オンラインテスト / LMS(Blackboard) / 放射線教育
Outline of Final Research Achievements

We have developed tools to enhance the practice of physics education in differential and integral calculus and mechanics, using interactive electronic books to support graphical understanding and an LMS, for third year students in national colleges of maritime technology. Using the gallery function of electronic books, we teach a graphical understanding of the mechanics of a particle. For example, in graphical terms, the slope of a tangent line at any point on a distance-time graph gives the speed at that point in time. As a class exercise, the students took an online examination in the LMS, and could efficiently check their degree of understanding of general concepts of physics and fundamental calculations of physics quantities.
From the results of a student questionnaire given after the exercise, about 62-73% of the students found the electronic books to be helpful and about 55-69% of them found the online examinations in the LMS to be useful.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した、微分積分と力学の電子書籍は、Blackboard(https://bb.kosen-ac.jp)のホームページと当校の教員紹介の個人ホームページ(http://www.hiroshima-cmt.ac.jp/faculty/ippan/007.html)より配信中であり、物理の基礎を学ぶ学生達に広く活用してもらうことが出来る。更に、本研究に関する論文などから、電子書籍とLMSを活用した学生の「主体的な学び」の先行事例としても社会的に参照されるであろう。
また、物理量の理解を深めるのに、電子書籍のギャラリー機能を用いて視覚的な認知を高める本研究の手法は、学術的にも意義深い。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] A Practice of Physics Education Using Electronic Books for Differential and Integral Calculus, Mechanics and an LMS2019

    • Author(s)
      藤原 滋泰、瀧口 三千弘
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 67 Issue: 2 Pages: 2_8-2_14

    • DOI

      10.4307/jsee.67.2_8

    • NAID

      130007626026

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Practice of Radiation Education Using Interactive Electronic Books for Elementary School Students2017

    • Author(s)
      藤原 滋泰、馬場 弘明
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 65 Issue: 6 Pages: 6_86-6_91

    • DOI

      10.4307/jsee.65.6_86

    • NAID

      130006246816

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Blackboardとインタラクティブな電子書籍を活用した物理教育の実践2017

    • Author(s)
      藤原滋泰、瀧口三千弘
    • Journal Title

      平成28年度 COC成果報告書 広島商船高等専門学校

      Volume: - Pages: 42-51

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 微分積分と力学についてのインタラクティブな電子書籍の開発とBlackboardを活用した物理教育2018

    • Author(s)
      藤原 滋泰、瀧口 三千弘
    • Organizer
      平成30年度 全国高専フォーラム 教育研究活動発表セッション(ポスター発表)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Blackboardとインタラクティブな電子書籍を活用した物理教育の試み2017

    • Author(s)
      藤原滋泰、瀧口三千弘
    • Organizer
      工学教育研究講演会(第65回年次大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 電子書籍を活用した物理教育の継続的な実践2016

    • Author(s)
      藤原滋泰、瀧口三千弘
    • Organizer
      工学教育研究講演会(第64回 年次大会)
    • Place of Presentation
      大阪大学吹田キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高専生による放射線教育の電子書籍を活用した地域での教育実践2016

    • Author(s)
      藤原滋泰、馬場弘明
    • Organizer
      2016年次 日本島嶼学会 大崎上島大会
    • Place of Presentation
      広島商船高等専門学校
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 開発した電子書籍については、以下のURL(教員紹介の個人ホームページ)より配信中。

    • URL

      http://www.hiroshima-cmt.ac.jp/faculty/ippan/007.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 開発した電子書籍の配信用ホームページ

    • URL

      http://dep.hiroshima-cmt.ac.jp/~general/staff/fujiwara1.htm

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 電子書籍「微分積分を用いた力学」については、以下のURLより配信中。

    • URL

      http://www.hiroshima-cmt.ac.jp/faculty/ippan/007.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 藤原研究室 電子書籍の配信用ホームページ

    • URL

      http://dep.hiroshima-cmt.ac.jp/~general/staff/fujiwara1.htm

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 高専機構のLMS(Blackboard)

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi