• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and practice of educational methods for engineering English using a CALL system with text chunking

Research Project

Project/Area Number 16K01156
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUbe National College of Technology

Principal Investigator

TANABE Makoto  宇部工業高等専門学校, 制御情報工学科, 教授 (00353318)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 道本 祐子  宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (80624600)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords教育工学 / CALLシステム / チャンキング理論 / 科学技術英語 / チャンキング / 視線計測 / COCET
Outline of Final Research Achievements

In this research, we constructed a CALL system based on text chunking mechanisms and used it for English education in a college of technology.
This system assists the learning of English reading comprehension, by displaying texts chunk by chunk, where each chunk is a group of words divided by meaning. In addition to continuous display method in which the highlighted chunk is moved back according to the key input, non-continuous chunk display methods are newly introduced highlights the chunk pointed by the learner using pointing devices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において開発されたCALLシステムを高等教育機関における英語の科学技術文書読解に用いることにより以下の実践的意義および学術的意義が見込まれる。
教育現場ではテキストの入力時に難易度や語数、チャンク分割が自動登録されるため、学習コンテンツの準備が容易となる。また、WPS, 検索単語, チャンク移動等の学習履歴表示により、学習理解度の把握ができる。多読や文献検索等への実践的意義が見込まれる。
また、読解時のチャンク処理過程の分析を行い、研究協力者の示した「チャンクの化石化」など、チャンキング理論の妥当性や問題点の検討に用い、教育の方法論の熟成につながる点で学術的に意義深いと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 定型表現の学習は日本人EFL学習者の統語構造と形態素の発達 にどのような効果をもたらすのか - コミュニケーション・タスクによる発話データと記述データの分析から2020

    • Author(s)
      道本祐子
    • Journal Title

      COCET研究論集

      Volume: 39 Pages: 137-146

    • NAID

      40022207827

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 処理可能性理論の示す発達段階は日本人EFL学習者のスピーキングとライティングの両方から支持されるのか2019

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      大学英語教育学会 (JACET) 中国四国支部2019年度秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 産出タスクにおけるEFL学習者のチャンクと統語パターンの分析2019

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 関西支部 2019 年度秋季研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 定型表現の学習は日本人EFL学習者の統語構造と形態素の発達にどのような効果をもたらすのか - コミュニケーション・タスクによる発話データと記述データの分析から2019

    • Author(s)
      道本祐子
    • Organizer
      COCET全国研究大会第43回
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] チャンク表示を用いたCALLシステムの構築およびTOEIC読解学習履歴の分析2016

    • Author(s)
      田辺誠, 道本祐子
    • Organizer
      外語教育メディア学会第56回全国研究大会
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語コミュニケーション能力の養成に向けたチャンク表示を用いたCALLシステムの構築2016

    • Author(s)
      田辺誠, 道本祐子, 浅原京子, 中村嘉雄
    • Organizer
      平成28年度全国高専フォーラム
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi